دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴

انتظارات از جشنواره فیلم فجر/۴

سلطان محمدی: فیلم هایی که برای نمایش در جشنواره فجر انتخاب می شوند باید بازتاب دهنده سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشند/ به عناصر امید، شادی، خانواده و همگرایی باید توجه ویژه شود

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با آغاز به کار هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: فیلم هایی که برای نمایش در جشنواره فجر انقلاب انتخاب می شوند باید بازتاب دهنده سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشند؛ متأسفانه سال ها است برخی فیلم ها در سبک زندگی غربی سیر می کنند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته مهمی که اعضای هیأت انتخاب باید به آن توجه داشته باشند این است که سوژه فیلم ها چقدر جامعیت دارد و آیا شامل اقشار گسترده جامعه می شود یا خیر؟ همینطور باید به این نکته توجه کرد که اگر به طور استثنا سوژه ای وجود دارد که جامعیت ندارد باید دید که آیا برآیند فیلم کمک می کند که اکثریت جامعه به سمت آن مقصد نروند یا اینکه بدتر باعث تشویق می شود تا همه آن کار خطا را تکرار کنند؟

وی ادامه داد: فیلم های حاضر در جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید فرهنگ ملی را ترویج کنند؛ ما نیازمند سینمایی هستیم که متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد؛ ما نیازمند سینمای ایرانی هستیم که برخلاف فیلم های غربی قهرمان فردی نداشته باشد.

سلطان محمدی سپس با بیان اینکه به عناصر امید، شادی، خانواده و همگرایی باید توجه ویژه شود متذکر شد: عنصر خانواده به مفهوم واقعی ایرانی اش سال ها است که در سینمای ما وجود ندارد؛ خانواده برای ما ایرانی ها شامل پدر و مادر و فرزندان، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و خاله و عمه و عمو و دایی می شود؛ این عناصر باید در فیلم های حاضر در جشنواره فجر انقلاب وجود داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: فیلم های حاضر در جشنواره فجر باید سبک زندگی سنتی را تبلیغ و ترویج کنند و اگر این اتفاق رخ بدهد راهگشا خواهد بود؛ دست اندرکاران جشنواره فجر باید مانع حضور فیلم هایی شوند که در سبک زندگی غربی سیر می کنند و تلاش می کنند تا آسیب های سبک زندگی غربی را به عنوان آسیب های جامعه ایران اسلامی بازنمایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بنیان های فکری فرهنگ ایرانی-اسلامی نشانه های مثبت اولویت دارد و به نمونه های منفی در آن توجه نمی شود؛ فیلم ها باید همگی فضای امیدوارکننده داشته باشند و مسائلی نظیر خودکشی و به پایان خط زندگی رسیدن در فیلم ها نباید وجود داشته باشد. کاراکتر فیلم باید به برداشت خوبی از زندگی اش برسد و اگر مشکلی در سر راهش قرار دارد باید امیدوارنه گام های بعدی زندگی اش را بردارد و تلاش کند نقصان های زندگی خود را جبران نماید.

سلطان محمدی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: در هر صورت ما باید تلنگر جدی بر سینما بزنیم و باید بدانیم که سبک سینما در این سال ها نادرست بوده؛ ما باید از بیگانه شدن با خود دوری کنیم، باید به عنوان خانواده ایرانی در کشاکش حوادث روزگار خود را شکل بدهیم و امیدوارانه به پیش برویم؛ این ها مصادیقی است که باید در فیلم های جشنواره فجر انقلاب وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.