شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

انتظارات از جشنواره فیلم فجر/۲

فهیم: دولت نباید سهام دار جشنواره باشد/ فیلم ها باید بازتاب دهنده توقعات مردم در طیف های مختلف اجتماعی باشند

محمدتقی فهیم در نخستین دوره هفته فیلم کوتاه دفاع مقدس

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما همزمان با آغاز به کار هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: مهمترین مسأله ای که اعضای هیأت انتخاب باید در نظر داشته باشند این است که دولت نباید سهام دار جشنواره باشد؛ دولت فقط بانی و ریل گذار جشنواره است اما نباید نهادهای دولتی سهم خواهی کنند و توقع داشته باشند که آثار ضد تماشاگرشان در جشنواره پذیرفته شود و جایزه بگیرد؛ از سوی دیگر فیلم های شبه روشنفکری نیز نباید با اهرم های فشار وارد جشنواره شوند و این رویداد را بدل به محفلی کنند که مخاطب در آن هیچ نقشی ندارد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله ای که باید در سینمای کشور تعیین تکلیف شود مبحث مهم جریان اصلی سینمای کشور است که باید چه نوع فیلم و سینمایی باشد؛ متأسفانه نهادهای دولتی به شدت سردرگم هستند و اصلاً نمی دانند سینما چیست، مخاطب چیست و رابطه مخاطب با سینما باید به چه شکلی باشد!

وی ادامه داد: به همین علت است که اغلب شاهدیم نهادهای حاکمیتی پول های بیت المال را برای تولید فیلم های لاغر، نحیف و ضد تماشاگر صرف می کنند که آدمی شاخ در می آورد که با کدامین تدبیر و عقلانیتی بودجه های دولتی برای تولید این آثار اختصاص داده شده است. البته بنده با اینکه دولت در جریان تولید سرمایه گذاری داشته باشد مخالفتی ندارم اما بحث اصلی ام این است که کم بلدی و نابلدی و انحراف از جریان اصلی سینما نباید مثل سال های گذشته خود را به جشنواره فجر انقلاب تحمیل کند.

فیهم سپس با بیان اینکه مهمترین فاکتور هیأت انتخاب برای گزینش آثار باید تماشاگر پسند بودن فیلم ها باشد اظهار داشت: ما اگر نسبت به ارزش و جایگاه تماشاگر به تحلیل درستی نرسیم و نتوانیم این نسبت را به درستی در سینما مورد حمایت قرار دهیم قطعاً اوضاع هنرهفتم به مراتب بدتر خواهد شد و سینما دیگر هرگز نمی تواند مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد.

این منتقد سینما تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر میدان مهمی است که می تواند باعث آشتی مخاطبان با سینما شود؛ این اتفاق طی سال های گذشته رخ نداده و ما امیدواریم که با تدبیر و هوشمندی مسئولان برگزاری جشنواره فجر شاهد بروز و ظهور این اتفاق باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که اعضای هیأت انتخاب باید مورد توجه قرار دهند این است که سینمای هنر و تجربه و فیلم هایی که به درد نمایش در سینماتک می خورند نباید جایی در جشنواره داشته باشند. متأسفانه همواره مرعوب بودن مدیران در قبال سلبریتی ها و شبکه های شبه روشنفکری باعث شده تا این نوع فیلم ها که اغلب دارای مضامینی تلخ هستند و بیشتر برای دیده شدن در جشنواره های غربی ساخته می شوند در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته و بعضاً جوایزی را از آن خود کنند که این رویه نیز باید اصلاح شود.

فیهم با تأکید بر اینکه تماشاگر نباید قربانی شبکه های روشنفکری و سرمایه گذاران دولتی شود تصریح کرد: ما این روزها با سالن های خالی در سینما مواجه هستیم؛ مخاطبان سینما از اوقات فراغت سالم محروم شده اند و کسی به فکر نیست که با این روش و منش تکلیف سینما در آینده چه خواهد شد. مسئولان سینمایی نباید فراموش کنند که الآن در دنیا برای مخاطب له له می زنند و تلاش می کنند تا فیلم ها مخاطب بیشتری داشته باشند.

این کارشناس سینما متذکر شد: هیأت انتخاب باید مولفه های سینمای میانه را مورد اهتمام قرار دهد و دنبال فیلم های شاخص با ویژگی های دراماتیک جذاب باشد؛ البته مباحث استراتژیک و دیپلماتیک و ارزش های فرهنگی و تکریم والدین و سبک زندگی ایرانی اسلامی و... نیز مهم است اما شاکله اصلی باید این باشد که آیا مخاطب اثر را خواهد پذیرفت؟

وی ادامه داد: گرایش اصلی در سینما باید با مخاطب گره بخورد. ما کشوری صاحب صنعت سینما هستیم اما این مقوله به خودی خود هیچ گاه ارزش محسوب نمی شود چون سرانه مخاطب ما در سطح دنیا بسیار پایین است؛ باید به نسبت تماشاگر فیلم های مان تشویق شوند چرا که اگر فیلم تماشاگر نداشته باشد اثرگذار هم نمی شود ما چون به تماشاگر اهمیت نمی دهیم سینمای مان تاکنون بی تأثیر بوده و یا تأثیر فرهنگی دراز مدت نداشته است.

فهیم در پایان این گفتگو افزود: فیلم ها باید بازتاب دهنده توقعات مردم در طیف های مختلف اجتماعی باشند تا بتواند نظر مخاطبان را جلب کند و همین مسأله باعث رونق هنرهفتم شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.