چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

انتظارات از جشنواره فیلم فجر/۷

کریمی: ملاک و معیار انتخاب و نحوه داوری آثار در جشنواره فجر باید توسط دست اندرکاران این رویداد شفاف سازی شود/ سلیقه باید در خدمت معیارهای جشنواره باشد

عباس کریمی در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با آغاز به کار هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: آنچه در هر رویداد فرهنگی و هنری حائز اهمیت است شفاف سازی در خصوص معیارها و ملاک ها است از این رو ملاک و معیار انتخاب و نحوه داوری آثار در جشنواره فجر باید توسط دست اندرکاران این رویداد شفاف سازی شود تا همه متوجه شوند اعضای هیأت انتخاب، اعضای هیأت داوری و... بر اساس چه پارامترهایی مبادرت به گزینش آثار کرده اند.

دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر جشنواره ای برای خود قوانین و ملاک هایی دارد؛ هیچ اشکالی ندارد که معیارهای یک جشنواره مطابق دیگر جشنواره ها نباشد اما باید ملاک و معیارها روشن و شفاف تبیین و ترسیم شوند. بی تردید اگر این اتفاق رخ بدهد هرگونه سوءبرداشت، سوء مدیریت، شایعه سازی و... از بین می رود چرا که همه آگاه می شوند که گزینش آثار بر اساس چه ملاک هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در هر رویداد استانداردی باید شفاف سازی در اولویت کار دست اندرکاران باشد. به عنوان مثال در همین جشنواره فیلم فجر باید اسامی فیلم های متقاضی حضور در این رویداد به صورت شفاف اعلام شود تا بعد از آنکه هیأت انتخاب نتیجه را اعلام کرد کارشناسانی که می توانند همه فیلم ها را تماشا کنند نظر بدهند که آیا گزینش هیأت انتخاب درست بوده یا خیر!

کریمی سپس با بیان اینکه هرگونه پنهان کاری و عدم شفافیت باعث ایجاد سوءاستفاده می شود اظهار داشت: متأسفانه ما بعد از سال ها نمی دانیم که آیا جشنواره فیلم فجر برای گزینش آثار ملاک و معیاری دارد یا نه چرا که بخش عمده ای از اتفاقات این رویداد طی سالیان گذشته بر مبنای پنهان کاری بوده است.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: قطعاً داوری و انتخاب بر اساس سلیقه افراد است اما آنچه اهمیت دارد این است که سلیقه اعضای هیأت انتخاب باید در خدمت معیارهای جشنواره باشد؛ اگر فیلمی در سلیقه فردی می گنجد اما معیارهای اصلی فیلمسازی را ندارد باید کنار گذاشته و حذف شود.

این کارشناس سینما و رسانه خاطرنشان کرد: اصولاً همه فیلم ها از دو معیار ساختار و محتوا برخوردارند؛ ساختار فیلم ها نیز باید استاندارد و در خدمت محتوا باشد. استانداردی که در کل جهان برای فیلمسازی وجود دارد یک معیار مشخص دارد. فیلم ها نباید کپی شده باشند، نباید با حیله تولید شده باشند که جذب مخاطب کنند و...

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.