سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

سینماگران از ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم» می گویند؛

مطالبه قاطبه سینماگران: کوتاه کردن دست عوامل نفوذی و جریانات غیرفرهنگی از گلوگاه حوزه فرهنگ و هنر و نظارت دقیق در روند تولید آثار سینمایی

سیدزاده-شمقدری-عظیمی میرآبادی-اسلاملو-قهرمانی-آقامحمدیان-میرعلایی-توکلی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و مدیران فرهنگی مطرح کشور در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مدیران فرهنگی نسبت به سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» از جمله اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت متذکر شدند: تا زمانی که عوامل نفوذی و مدیرانی که برای جریانات غیرفرهنگی تربیت شدند در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ نشسته باشند نمی توانیم انتظار اجرایی شدن سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را داشته باشیم.

به گزارش سینماپرس این سینماگران تأکید کردند: صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد باید از وضعیت موجود به خود بلرزند و هرچه زودتر با برنامه ریزی های هوشمندانه و به کارگیری نیروهای مومن و کارکشته در جهت تولید فیلم و سریال و آثار هنری دیگر با هدف خودباوری و تقویت اعتماد به نفس ملی و سوابق درخشان تاریخی و به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی بکوشند.

شایان ذکر است حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.

بخشی از این سیاست ها مربوط به حوزه بسیار مهم فرهنگی است؛ در همین راستا با ۸ تن از سینماگران و مدیران فرهنگی برجسته کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، جواد شمقدری، مهدی عظیمی میرآبادی، محمدرضا اسلاملو، محمد قهرمانی، شفیع آقامحمدیان، سیداحمد میرعلایی و هوشنگ توکلی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدسعید سیدزاده در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مدیران فرهنگی نسبت به سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» از جمله اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت گفت: بنده سال ها است پیگیر برنامه های ۵ ساله هستم که الآن هفتمین برنامه آن از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است؛ متأسفانه سال ها است مدیریت کشور در راستای تفکرات حضرت آقا پیش نمی رود و به همین علت چندان شاهد تحقق برنامه ها نبودیم و این برنامه ها عملیاتی نشده به نحوی که چندی پیش شنیدم از برنامه های دوره قبل حدود ۱۴ درصد عملیاتی شده ۲۲ درصد وارد گردونه اجرا شده و برای بقیه هیچ کاری صورت نگرفته است! ای کاش خود حضرت آقا وارد میدان شوند و مدیریت کلان حوزه فرهنگ را در دست بگیرند. من از خداوند سبحان و امام عصر (عج) مدد می خواهم که به حضرت آقا توفیق بدهند و ایشان تدبیری بیندیشند تا چرخه فرهنگی کشور حرکت فرهنگی نویی را آغاز کند. مدیران فرهنگی باید به گونه دیگری به مسائل نگاه کنند و فکر نکنند ۴ سال آمده اند و بعد می روند. مدیران فرهنگی باید بدانند توفیق نصیب شان شده تا به کشور اسلامی مان خدمت کنند و برای این کار باید از جان مایه بگذارند اما باز هم باید بگویم متأسفانه من این چیزها را نمی بینم و نمی شنوم!

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در این باره به سینماپرس گفت: مفاد سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه یک نگاه راهبردی برای آینده نظام و انقلاب است. به خصوص بخش فرهنگی اجتماعی آن که من نگرانم در میان مأموریت های ابلاغی خدای ناکرده جدی گرفته نشود به دلیل آنکه نتایج اجرایی برخی از مفاد این برنامه ابلاغی خیلی زود قابل احصا و دیده شدن است اما نتایج فرهنگی اجتماعی نیاز به زمان دارد و هر بار مسئولان مورد نقد و کم کاری و بازخواست قرار بگیرند. به نظر من صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد باید از وضعیت موجود به خود بلرزند و هرچه زودتر با برنامه ریزی های هوشمندانه و به کارگیری نیروهای مومن و کارکشته در جهت تولید فیلم و سریال و آثار هنری دیگر با هدف خودباوری و تقویت اعتماد به نفس ملی و سوابق درخشان تاریخی و به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی بکوشند و راه را بر فرهنگ مفسده انگیز غربی و سبک زندگی جاهلانه تمدن منحرف غربی ببندند.

مطالبه قاطبه سینماگران: کوتاه کردن دست عوامل نفوذی و جریانات غیرفرهنگی از گلوگاه حوزه فرهنگ و هنر و نظارت دقیق در روند تولید آثار سینمایی

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس متذکر شد: مدیران، هنرمندان و مردم باید سه وجه اصلی تحقق اهداف کلان ۵ ساله هفتم باشند؛ نقش مردم در این میان بسیار کلیدی است به نحوی که اگر مردم وسط میدان بیایند و مطالبه جدی در مسائل فرهنگی داشته باشند شاید سهل انگاری در این عرصه کاهش پیدا کند و مدیران خود را موظف کنند تا بر اساس مطالبات رهبری و مردم فعالیت کنند. متأسفانه در حوزه فرهنگ شکل غلطی اتفاق افتاده به نحوی که ما امروزه به حس بی دردی و رخوت در مقابل اشتباهات مدیران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر رسیدیم و هرچقدر آن ها خلاف بکنند گویا برای مردم اهمیتی ندارد و اعتراض نمی کنند و با مطالبه کار را درست نمی کنند.

مطالبه قاطبه سینماگران: کوتاه کردن دست عوامل نفوذی و جریانات غیرفرهنگی از گلوگاه حوزه فرهنگ و هنر و نظارت دقیق در روند تولید آثار سینمایی

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در این باره تأکید کرد: اگر نگاهی کلی به فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغیه ایشان در خصوص برنامه های ۵ ساله هفتم داشته باشیم متوجه می شویم که تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد نظر ایشان بوده است از این رو مدیران سینمای کشور باید تدبیری برای خانوادگی شدن سینمای ایران داشته باشند. مسئولان باید فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان رهبر و هدایت کننده و بزرگ کشور را سرمشق خود قرار داده و بر اساس آن جلو بروند. آن ها باید تلاش کنند که خانواده ها خود را در سینما ببینند. مدیران اگر می خواهند سینما را سرپا نگه دارند باید به نکاتی که معظم له اشاره فرمودند عنایت و توجه ویژه داشته باشند و اجازه ندهند برخی نااهلان سینما را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

مطالبه قاطبه سینماگران: کوتاه کردن دست عوامل نفوذی و جریانات غیرفرهنگی از گلوگاه حوزه فرهنگ و هنر و نظارت دقیق در روند تولید آثار سینمایی

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مدیران فرهنگی نسبت به سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» از جمله اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت گفت: تولیدات ما در سینما و شبکه نمایش خانگی از نظر کمی تا حدودی قابل قبول است اما به لحاظ مضمون و محتوا با مشکلات جدی و اساسی در سینما و شبکه نمایش خانگی روبرو هستیم و دلیل اصلی آن هم عدم نظارت جدی حین ساخت و تولید آثار سینمایی و سریال های خانگی است. ما باید از ظرفیت هنر هفتم برای اجرایی شدن سیاست های فرهنگی برنامه هفتم استفاده کنیم. متأسفانه امروزه ضعف های زیادی در این حوزه داریم که باید اصلاح شوند. مدیران فرهنگی باید بدانند با یک گل بهار نمی شود و نمی توان با یکی دو فیلم یا چند فیلم معدود این مفاهیم مهم را در جامعه تسری داد و این اتفاق نیازمند تولید ده ها اثر سینمایی است.

مطالبه قاطبه سینماگران: کوتاه کردن دست عوامل نفوذی و جریانات غیرفرهنگی از گلوگاه حوزه فرهنگ و هنر و نظارت دقیق در روند تولید آثار سینمایی

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به سینماپرس گفت: مسئولان فرهنگی باید هنرمندانی را که در راستای سیاست های ابلاغی رهبری فعالیت می کنند تشویق و کسانی که برخلاف این سیاست ها عمل می کنند را تنبیه کنند چرا که ایجاد جریان تشویقی و تنبهیی وظیفه مسئولان فرهنگی است و آن ها باید با این کار مانع عملکرد نادرست برخی افراد که در راستای این سیاست ها حرکت نمی کنند شوند. در همه کشورهای دنیا از سینما برای رفع نقصان ها و توجه ویژه به سیاست های خود استفاده می کنند اما ما حتی یک درصد هم از سینما به عنوان ابزاری برای اعتدال جریان فرهنگی و اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه ها استفاده نکرده ایم و متأسفانه گاهی اوقات حتی از این هنر-صنعت برای تولید فیلم هایی استفاده کرده ایم که بسیار شبهه برانگیز بوده و باعث ایجاد آشفتگی در جامعه شده اند.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون متذکر شد: تا زمانی که عوامل نفوذی و مدیرانی که برای جریانات غیرفرهنگی تربیت شدند در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ نشسته باشند نمی توانیم انتظار اجرایی شدن سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را داشته باشیم چرا که تجربه ثابت کرده این افراد فقط بحران سازی می کنند و هیچ دغدغه و تلاشی برای اداره حوزه فرهنگ بنابر سیاست های کلان نظام ندارند. هر بار رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه دادند این برنامه ها انجام نشد و دلیلش نیروهایی بودند که صلاحیت لازم را نداشتند. این مدیران تنها برای نهادهای فکری خودشان کارآمد هستند و نتیجه حضورشان این هرج و مرج کنونی است که در حوزه فرهنگ و هنر شاهد آن هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.