دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

روز ملی سینما و انتظارات سینماگران از مسئولان/۷

شوقی: مراکز فرهنگی با نهایت بی فرهنگی با مراجعان برخورد می کنند و دغدغه مسئولان فرهنگی کار کردن نیست

عباس شوقی

سینماپرس: عباس شوقی گفت: هیچ کس حرف و دردهای اهالی سینما را نمی شنود و اگر احیاناً دردهای ما را بشنوند یا در رسانه ها بخوانند خیلی راحت از کنار آن عبور می کنند.

عباس شوقی طراح جلوه های ویژه در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: مراکز فرهنگی با نهایت بی فرهنگی با مراجعان برخورد می کنند و دغدغه مسئولان فرهنگی کار کردن نیست! هیچ کس حرف و دردهای اهالی سینما را نمی شنود و اگر احیاناً دردهای ما را بشنوند یا در رسانه ها بخوانند خیلی راحت از کنار آن عبور می کنند.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «اسکادران عشق» و «بوی کافور عطر یاس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینماگرانی که انتقاد می کنند در قدم اول پنبه خودشان را می زنند؛ به عنوان مثال چندی پیش که خود بنده با خبرگزاری سینماپرس مصاحبه داشتم به جای آنکه مسئولان خانه سینما انتقادهایم را بشنوند و پاسخ درستی دهند مرا تهدید کردند که شما را به شورای صیانت ارجاع می کنیم چرا چون بنده یک انتقاد ساده و اتفاقاً درست به عملکرد آن ها داشتم.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما مدیران انتقادپذیر نیستند و با کوچکترین انتقادی سریع با فرد منتقد دشمن خونی می شوند! معضل اساسی ما در سینما همین است و در گام اول باید این وضعیت بهبود پیدا کند. مدیران ما هنوز درک این را ندارند که انتقاد سازنده است و یک کار فرهنگی است و می تواند به آن ها برای بهبود عملکردشان کمک کند. مدیران فرهنگی نمی دانند که باید اینقدر فرهنگی باشند که با آغوش باز از انتقادها استفاده کنند.

شوقی سپس معضلات و مشکلات فعلی سینمای کشور را بی شمارش دانست و در این باره اظهار داشت: یک سری اتفاقات در سینمای ما وجود دارد که اصلاً گفتنی نیست! یک سری معضلات هم وجود دارد از جمله مشکلات مادی و معیشتی و تبعیض فراوان میان اهالی سینما و... که همه با آن ها آشنا هستیم.

این سینماگر در ادامه این گفتگو خطاب به مدیران فرهنگی و سینمایی متذکر شد: آقایان ای کاش بدانید که ما آبرو داریم و نمی توانیم دزدی کنیم! نمی توانیم قاچاق کنیم و از آن طریق زندگی مان را بگذرانیم. کار ما فرهنگی است و باید با کار فرهنگی مان به روند حرکتی جامعه کمک کنیم.

وی در همین راستا یادآور شد: وقتی یک صدابردار برجسته و مطرح سینما با سیم صدابرداری اش خود را دار می زند شما مدیران سینمایی باید جلسه اضطراری تشکیل داده و اصلاً استعفا دهید! ای کاش اصلاً شما مدیران کنار بروید و حقوق های تان را به ما بدهید تا خودمان درون خودمان مشکلات مان را حل کنیم.

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم های سینمایی «پارک وی» و «دست های خالی» تأکید کرد: در این سینما فقط خودی ها و نزدیکان مدیران می توانند کار کنند. تنها حلقه های خودی مدیران هستند که همه مواهب در اختیارشان است و مرتب از این پروژه به آن پروژه می روند اما دست دیگران خالی است.

شوقی در همین زمینه گفت: بنده به عنوان سینماگری که بیش از ۴۰ سال است در سینمای این کشور کار می کنم و در پروژه های مختلف و در سمت های متعدد حضور داشته ام چرا باید برای ساخت فیلم اولم اینقدر با بی توجهی مدیران مواجه شوم؟ چرا می خواهند ما را از تصمیم مان نادم کنند؟ چرا الآن خانم برومند که با کلی انگیزه و روحیه شاد به خانه سینما آمد افسرده شده و در مشکلات غرق شده است و کسی به او و خواسته هایش توجه نمی کند؟

وی سپس تصریح کرد: دغدغه مسئولان ارشد فرهنگی کار کردن نیست! یا کارشان را بلد نیستند یا واقعاً آمدند برای خراب کردن! زمانی می توانند بگویند کار می کنیم که ما نتیجه مثبت کارکرد آن ها را ببینیم.

شوقی در همین راستا اظهار داشت: بودجه های سینما در جاهالی الکی مصرف می شود و هرز می رود و همین باعث می شود امثال ما هیچ گاه نتوانیم از حمایت مسئولان برخوردار شویم. ما توقع حمایت از مدیران سینمایی داریم اما محال است که آن ها از ما حمایت کنند چرا که همانطور که پیش تر اشاره کردم آن ها فقط به خودی های شان بها می دهند و ما این وسط غیر خودی هستیم. یک پرسشی که بنده از مسئولان دارم این است که شما این همه به جشنواره های خارجی می روید این سفرها و هزینه های هنگفتش چه دستاوردی برای سینما و سینماگران کشورمان داشته است؟

این طراح جلوه های ویژه سینما در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا با این شرایط اسفبار اگر یک جوان علاقه ورود به سینما را داشته باشد توصیه شما به وی چیست گفت: هر جوانی وارد سینما شود تردید نکنید که از نظر مالی و زندگی عقب می افتد. تکلیف هیچ کس در این سینما مشخص نیست چرا که از یک سو مافیا وجود دارد و هر کس بخواهد کار کند باید دم آن ها را ببیند و از سوی دیگر قوانین مرتب عوض می شوند. البته استعداد هم در این میان نقش دارد اما تعیین کننده نیست چرا که ما شاهد حذف بسیاری افراد مستعد در همین سینما بوده ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.