چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

روز ملی سینما و انتظارات سینماگران از مسئولان/۹

معاونیان: محدود شدن سینما باعث شده تا بخش کثیری از هنرمندان به فکر مهاجرت یا تغییر شغل باشند

بهروز معاونیان

سینماپرس: بهروز معاونیان گفت: امروز تمامی اهالی سینما از کارگردان تا سیاهی لشکر دچار معضل هستند و اگر تولید در سینما افزایش پیدا نکند وضعیت از این هم وخیم تر خواهد شد.

بهروز معاونیان صدابردار سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: امروز تمامی اهالی سینما از کارگردان تا سیاهی لشکر دچار معضل هستند و اگر تولید در سینما افزایش پیدا نکند وضعیت از این هم وخیم تر خواهد شد.

صدابردار فیلم های سینمایی «روز سوم» و «لیلی با من است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی وزیر ارشاد تلویحاً می گوید تمام کارها باید سانسور شوند و خط قرمزها پررنگ تر شود، سینما محدود و محدودتر می شود و همه اهالی سینما روز به روز با فقر و بیکاری بیشتر دست و پنجه نرم خواهند کرد.

وی ادامه داد: این روشن است که بیکاری فقر می آورد و با این تورم و گرانی ما شاهد ریزش متخصصان و هنرمندانی هستیم که سینما را خالی می کنند. سینمای تک بعدی قطعاً راه به جایی نخواهد برد و همه از آن ناراضی می شوند و تنها راه این است که مسئولان تدبیری اندیشه کنند تا محدودیت ها در سینما تعدیل شود.

این سینماگر تأکید کرد: الآن ساخت یک فیلم سینمایی بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد؛ خوب این سرمایه باید از کجا بیاید که فیلم ساخته شود؟ وقتی آنقدر خط قرمز وجود دارد کمتر کسی حاضر به ریسک سرمایه گذاری در سینما می شود و این مهم میزان تولیدات را کاهش داده و در نتیجه آن بیکاری باعث فقر هنرمندان می شود.

معاونیان سپس با بیان اینکه محدود شدن سینما باعث شده تا بخش کثیری از هنرمندان به فکر مهاجرت یا تغییر شغل باشند تصریح کرد: هنرمند هم مثل سایر مردم نان می خواهد و وقتی نان شبش را در سینما یافت نکند مجبور می شود به سمت هر کار دیگری که شاید اصلاً در شأنش نباشد نیز برود.

صدابردار فیلم های سینمایی «سینما سینماست» و «باشو غریبه کوچک» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: بود و نبود خانه سینما و صندوق اعتباری هنر و... هیچ فرقی برای سینماگران ندارد. حال سینماگران زمانی خوب است که بتوانند از بدیهی ترین امکانات برخوردار باشند اما این همه دستگاه و نهاد و سازمان و... کاری برای آن ها انجام نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه وضع سینما و وضع زندگی سینماگران هر ساله با افت جدی نسبت به سال قبل روبرو می شود و ما به جای پیشرفت شاهد عقبگرد هستیم و بی ترددی علت این اتفاق مدیریت غیر اصولی مدیرانی است که هیچ تدبیری ندارند و به جای رفع معضلات در حال بسط و گسترش دادن خطوط قرمز در سینما هستیم و تصمیمات بیخودی می گیرند که به نوعی سد راه سینماگران شده است.

معاونیان در پایان این گفتگو افزود: ای کاش مدیران سینمایی کنونی مدیریت را از مدیران سینمایی اوایل انقلاب یاد بگیرید که کارهای درخشان در زمان حضورشان تولید شد که هنوز ماندگار است و از آن فیلم ها به عنوان بهترین آثار سینمای ایران نام برده می شود؛ به راستی کجا هستند فیلمسازان برجسته آن دوران؟ کجا هستند آن مدیران؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.