سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

روز ملی سینما و انتظارات سینماگران از مسئولان/۳

رمضانی فر: عده ای از هنرمندان سینما مشغول کار در اسنپ هستند/ خانه سینما نفعی برای سینماگران ندارد

عزت الله رمضانی فر در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: عزت الله رمضانی فر گفت: این اتفاق فاجعه است و شما به عنوان مسئول سینمای کشور باید فکری برای رفع این بحران داشته باشید.

عزت الله رمضانی فر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: آقای خزاعی خبر ندارید که عده ای از هنرمندان مطرح سینما مشغول کار در اسنپ و دستفروشی هستند! این اتفاق فاجعه است و شما به عنوان مسئول سینمای کشور باید فکری برای رفع این بحران داشته باشید.

بازیگر فیلم های سینمایی «گاو» و «کفش های میرزا نوروز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمندان امروزه با معضلات بسیار در حال دست و پنجه نرم کردن هستند؛ بیکاری فزاینده مشکلات زیادی را در زندگی آن ها به وجود آورده است. هنرمندان امروزه جز شرمندگی چیزی سر سفره شان نیست و جلوی همسر و فرزندان و عروس و دامادهای شان شرم زده اند و سرشان پایین است.

وی سپس خطاب به محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: آقای خزاعی! دوست عزیز! حل مشکلات اهالی سینما بسیار راحت است منتها نیازمند دغدغه از سمت شما است! شما به راحتی می توانید قانونی تصویب کرده و درصدی از فروش فیلم ها را برای تأسیس صندوق بیکاری سینماگران صرف کنید. می توانید برای هنرمندان وام های کم بهره در نظر بگیرد. شما می توانید کار کنید اما گویا نمی خواهید!

رمضانی فر با تأکید بر اینکه همه اهالی سینما از جوان و تا پیشکسوت با معضلات جدی روبرو هستند اظهار داشت: آقای خزاعی شما می توانید با نهادهایی همچون سپاه، شرکت نفت، شهرداری و... وارد مذاکره شوید و از آن ها برای رفع بحران مالی سینماگران کمک بگیرید. رسیدگی به امور معیشتی، مالی و رفاهی سینماگران باید دغدغه شما باشد. آقای خزاعی اینکه شما در دفترتان بنشینید و فکری برای سینماگران نکنید فایده ای ندارد شما باید به فکر نان شب اهالی سینما باشید.

این سینماگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خانه سینما هیچ نفعی برای سینماگران ندارد! بنده اصلاً نمی دانم وجود این نهاد به چه دردی می خورد؟ این ها حتی یک سبد کالا به ما ندادند حتی یک دانه برنج ندادند! کدام کارشان درست بوده؟ مگر خانه سینما کار صنفی نمی کند؟ مگر صنف نباید به فکر معیشت و معضلات معیشتی اعضایش باشد؟

بازیگر فیلم های سینمایی «فرار از جهنم» و «پیک نیک در میدان جنگ» ادامه داد: خانم برومند که الآن در رأس این نهاد نشسته اند آیا نباید برای رفاه اعضای زیرمجموعه شان به ارشاد بروند و با وزیر ارشاد و محمد خزاعی جلسه بگذارند و از آن ها بخواهند به داد اهالی سینما برسند؟

وی متذکر شد: این همه نهاد بی بازده که به اسم سینما و هنر تأسیس شده اند چه نقش و کارآیی در امور زندگی ما دارند؟ فقط بلد شده اند یک کارت عضویت بدهند و سالانه کلی حق عضویت از اعضا بگیرند و بس! توصیه بنده به وزیر ارشاد این است که این همه نهاد موازی و ناکارآمد و بی بازده را تعطیل کنند و بودجه این نهادها را که بسیار هنگفت است سالانه میان سینماگران و هنرمندان به صورت مستقیم و بی واسطه تقسیم کنند. وقتی این نهادها هیچ یک قدم مثبتی برای رفع معضلات معیشتی هنرمندان برنمی دارند بود و نبودشان چه فایده ای دارد؟

رمضانی فر یادآور شد: خانه سینما حتی برای اظهارنامه مالیاتی هنرمندان از آن ها نفری ۲۵۰ هزار تومان پول گرفته است در صورتی که آن ها ملزم هستند به صورت رایگان این کارها را انجام دهند.

این فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تأکید کرد: این آقایان و خانم هایی که در رأس این نهاد و آن نهاد نشسته اند باید بدانند وضعیت جامعه هنری فراتر از فاجعه است. امروز بخش کثیری از هنرمندان ناراضی هستند جز تک و توک افرادی که یا درآمدشان وابسته به سینما نیست یا اگر هست درآمدهای نجومی و بسیار بالایی دارند.

وی در همین راستا گفت: موسسه پیشکسوتان هنر ماهی ۱۵۰ تومان به ما می دهد که با این پول آدامس هم نمی شود خرید! این ها اصلاً شأن هنرمند را پایین می آورد. آیا برای این همه مدیر و مسئول در این وزارتخانه و آن سازمان و این نهاد کاری دارد که مثلاً با شهرداری وارد مذاکره شوند و ماهانه یک بن خواربار از فروشگاه های زنجیره ای بگیرند و به هنرمندان دهند؟ این همه جلساتی که آقایان تشکیل می دهند جز اینکه حق الجلسه بگیرند و دور هم چای بخورند و قصه بگویند و هیچ کاری نکنند چه ثمری دارد؟

رمضانی فر تصریح کرد: این ها یاد گرفته اند به نام هنرمندان جلسه بگذارند اما همه چیز به کام خودشان باشد. رئیس سازمان سینمایی باید با هر نهادی می تواند وارد مذاکره شود و جلسه بگذارد و از آن ها بخواهد که از سینما و سینماگران حمایت مالی کنند. تا کی هنرمندان باید شرمنده خانواده و اطرفیان شان باشند؟

این سینماگر پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه اگر یک ماه اداره امور سینمای کشور را دست بنده بدهند همه معضلات سینماگران را در همان یک ماه برطرف خواهم کرد تصریح کرد: بنده قاطعانه عنوان می کنم توانایی این کار را دارم چرا که دغدغه ام بهبود وضعیت زندگی هنرمندان است! اولین کاری که بنده می کنم این است که جلوی هزینه ها و بریز بپاش های اضافی مثل برگزاری جلسات و جشنواره ها را می گیرم و این همه پولی که برای برگزاری مراسم های داخل وزارت ارشاد برگزار می شود و به حاضرین هدیه می دهند و کلی هزینه غذا می کنند را صرف زندگی درمانده ها و بیکارهای عرصه فرهنگ و هنر می کنم.

بازیگر فیلم های سینمایی «حالا چه شود» و «ارثیه» تأکید کرد: دهه های متمادی است حتی یک تعاونی و فروشگاه مختص هنرمندان نزدند. این در حالی است که سایر نهادها مانند وزارت نفت و بانک ها و معلمان همه فروشگاه مختص خودشان را دارند. بسیاری از نهادها باشگاه دارند و برگزاری مراسم هایی مانند عزا و عروسی شان مجانی تمام می شود. خوب چرا نباید هنرمندان و سینماگران نیز چنین مواهبی داشته باشند؟

وی سپس خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: آقای خزاعی این همه خانه و باغ خالی در تهران است بیایید باشگاه برای هنرمندان سینما تأسیس کنید که حداقل های زندگی شان برطرف شود؛ بروید بگردید خانه هایی که صاحب ندارد را پیدا کنید و یک باشگاه مختص سینماگران درست کنید! البته می دانم وقت خواندن این مطلب پوزخند می زنید و گوش شنوایی ندارید و بلافاصله هم عرایض بنده و امثال بنده را فراموش می کنید!

رمضانی فر در پایان این گفتگو افزود: این باعث تأسف است که اهالی فرهنگ و هنر حتی از یک بیمه درمانی درست و موثر هم برخوردار نیستند؛ همین چند وقت پیش خانم بنده نیاز به بستری در بیمارستان داشت و زمانی که به آنجا رفتیم گفتند با اینکه با بیمه شما طرف قرارداد هستیم اما باید پول به ما بدهید و ۵۰ میلیون تومان از ما مطالبه کردند؛ بنده داشتم و دادم آن کس ندارد تکلیفش چیست و چه باید بکند؟ چرا ما نباید یک مرکز درمانی مختص خودمان داشته باشیم؟ چرا یک بیمه درست و درمان نداریم و وقت بیماری تأمین پول درمان باید عاجزمان کند؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.