دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی/۳

فلاح پور: جای بدنه سینمای ایران در سیاست گذاری های بنیاد سینمایی فارابی نباید خالی باشد

اسماعیل فلاح پور

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور گفت: اینکه شاهدیم دولت به ناکارآمدی مدیران پایان می دهد اتفاق خوشایندی است و نشان از این دارد که می توانیم به روزهای بهتر برای سینما امیدوار باشیم.

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: اینکه شاهدیم دولت به ناکارآمدی مدیران پایان می دهد اتفاق خوشایندی است و نشان از این دارد که می توانیم به روزهای بهتر برای سینما امیدوار باشیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «حرفه ای» و «تیک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران امروزه در شرایط بسیار بحرانی به سر می برد؛ فروش غیرمنتظره یکی دو اثر کمدی قطعاً نمی تواند نمودار موفقیت سینما باشد و ما نباید خودمان را با میزان فروش این گونه فیلم ها و آمارسازی ها و... گول بزنیم.

وی ادامه داد: سینما تحت تأثیر سیاست های اجرایی مدیران وقت است و ما باید ببینیم چرا دچار این همه معضل و مشکل در سینما شده ایم! متأسفانه سلیقه جای تفکر را در سینمای ما گرفته چرا که اگر تفکری وجود داشت بنده و شما به عنوان منتقد و سینماگر باید اثرات آن را در سینما می دیدیم اما چنین چیزی را شاهد نبوده و نیستیم!

فلاح پور سپس با انتقاد از برخی تولیدات بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر متذکر شد: بخشی از تولیدات این نهاد علیرغم تبلیغات فراوانی که برای آن شد به هیچ عنوان قابل دفاع نبود. بنیاد سینمایی فارابی مهمترین معضل و مسأله اش از جایی شروع شد که یک جمع بسیار محدود و بسته با شعارهای دهان پرکن در آن برای کل سینما تصمیم گیری کردند و بودجه ها را تنها به افرادی خاص اختصاص دادند که ماحصل آن هیچ دستاوردی برای سینمای کشور در پی نداشت.

این سینماگر در همین راستا تأکید کرد: حالا با روی کار آمدن مدیریت جدید در بنیاد سینمایی فارابی باید ببینیم سیاست ها و برنامه های مدیر جدید برای این نهاد مهم سینمایی چیست؟ باید ببینیم ایشان قبل از انتصاب شان در این پست مهم و کلیدی چه پروپوزال و برنامه ای ارائه کرده اند که رئیس سازمان سینمایی ایشان را شایسته انتصاب در این پست مهم دانسته است؟

وی خاطرنشان کرد: نباید روش و منش در سینما به این گونه باشد که فقط یک سری افراد عوض شوند و سیاست ها همان سیاست های قبل و روش ها و همان روش های قبلی باشد. امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست چرا که سینمای کشور در ورطه سقوط قرار گرفته و تا همه چیز از دست نرفته باید برنامه ریزی برای احیای سینما وجود داشته باشد.

فلاح پور با ذکر این نکته که یک سو نگری و خودی و غیرخودی کردن دیگر سال ها است کارکردی ندارد تصریح کرد: این کارها جز انشقاق و تفرقه کارکرد دیگری در سینمای کشور نداشته و نتیجه اش این شده که سینمای ایران روز به روز بیش از پیش ضعیف شود.

این کارگردان سینما افزود: اگر مدیریتی بخواهد سینما را احیا کند باید طالب طرح های جدید باشد تا بتواند سینمای ایران را تحرک دهد و تنوع ژانر به وجود آورد. امروزه بخش خصوصی سینما که تنها به کمدی های سخیف و فوق سخیف فکر می کند به نحوی که روی فیلمفارسی های قبل از انقلاب را سفید کرده، در بخش دولتی هم که اغلب شاهد تولیداتی در حوزه دفاع مقدس هستیم که ظاهراً دفاع مقدس است و حرف جدیدی برای گفتن ندارد و الگوهای قبلی را تکرار می کند؛ این ها مسائلی است که نیازمند بازنگری اساسی است.

وی سپس با اشاره به اینکه جای بدنه سینمای ایران در سیاست گذاری های بنیاد سینمایی فارابی نباید خالی باشد تصریح کرد: امیدواریم دوست جدیدی که مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را در دست گرفته اند جامع نگر تر باشند و از اهالی سینما دعوت به همفکری کنند. بی تردید در این زمان حساس سینمای ایران نیاز است مدیران با اهالی سینما به فکر جامع برسند نه اینکه بخواهند مانند مدیران قبلی تنها از افرادی استفاده کنند که مدام در شوراهای مختلف حضور دارند و تجربه ثابت کرده نظرات شان نمی تواند سینمای ایران را از بحران نجات دهد.

فلاح پور در پایان این گفتگو افزود: تصمیم گیری باید از بدنه یک هرم بیاید و نباید صرفاً شکل عقیدتی داشته باشد. من امیدوارم مسئولان جدید بنیاد سینمایی فارابی به این نکات بسیار مهم و کلیدی توجه داشته باشند و نگذارند این نهاد بیش از این به زوال برسد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.