دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

سینماگران از لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون می گویند؛

تأکید بر بیراهه رفتن سینما/ نهادهای تولیدکننده آثار مذهبی نگاه حرفه ای ندارند!

بهتاش-ارجمند-احمدجو-فیلی-شعبانی-شورجه-خرمدره-صفوی

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران از عدم دغدغه مندی مدیران سینمایی و تلویزیونی در خصوص تولید آثار تاریخی، دینی و مذهبی انتقاد کردند.

همزمان با ماه محرم تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران با انتقاد از عدم دغدغه مندی مدیران سینمایی و تلویزیونی در خصوص تولید آثار تاریخی، دینی و مذهبی و تأکید بر لزوم تولید این قبیل آثار تأکید کردند: به جای تولید آثار سطحی و دلقک بازی های رایج باید از دین برای بالا بردن سطح هنر، شعور و سواد استفاده کرد؛ جای تأسف است که بخش اعظم تولیدات سینمایی ما طی سال های اخیر یا طنزهای سطحی است یا فیلم های با محوریت عشق و عاشقی؛ این افراد متذکر شدند: حضور برخی مدیران جوان در سینما و تلویزیون مانع تولید فیلم ها و سریال های دینی و ارزشی شده است و به نوعی کلاً تولید این قبیل آثار برایشان بی اهمیت شده است.

به گزارش سینماپرس هرچند که تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، برخی از این آثار آنچنان که باید، نتوانسته اند حقیقت تاریخ را برای مخاطبان میلیونی سیما و سینما بازگو کنند.

سینما و تلویزیون ایران طی این سال ها شاهد تولید آثار ماندگاری درباره بزرگان دین بوده که از جمله این آثار می توان به «مختارنامه»، «یوسف پیامبر (ع)»، «مردان آنجلس»، «روز واقعه»، «امام علی (ع)»، «فرستاده» و... اشاره کرد اما از سوی دیگر آثاری هم بوده اند که تولیدشان تنها موجب وهن در دین و مذهب شده و اعتقادات بخش عمده ای از شیعیان را به بازی گرفته است.

بی تردید در مورد حادثه عاشورا و واقعه کربلا، ما با حماسه‌ ای کاملاً دراماتیک و کم‌ نظیر در تاریخ مواجه هستیم که از قابلیت روایی و نمایشی پررنگی برخوردار است و می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی شود اما متأسفانه بی تدبیری مدیران سینما و تلویزیون طی تمامی این سال ها باعث شده آنچنان که شایسته است به این موضوع بسیار مهم توجه چندانی صورت نگیرد و به جز تعدادی انگشت شمار از سریال ها و فیلم هایی که ده ها بار پخش شده اند و جذابیت شان را برای مخاطب از دست داده اند، دیگر اثری وجود نداشته باشد.

نه تنها واقعه مهم کربلای حسینی (ع) که سایر وقایع و اتفاقات دینی و مذهبی، زندگی ائمه اطهار (ع) و... جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و ندارند و این در حالی است که کمترین انتظار از مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه به این قبیل مسائل است!

قطعاً در زمانه ای که دشمنان اسلام و ایران توسط تولید کالاهای به اصطلاح فرهنگی و در فضای مجازی قصد دارند جامعه و به ویژه نسل جوان را از راه راست منحرف کنند نیاز است تا با تولید آثار شایسته و انبوه در این حوزه تو دهانی محکمی به دشمنان زده شود.

سینمای ایران این روزها سرشار از آثار سبک سرانه، نازل، کم مایه و سطحی نگر شده و علیرغم وعده های مکرر و شعارهای زیبای مدیران فرهنگی و سینمایی خبری از تولیدات مذهبی، دینی و ارزشی و تاریخی در سینما نیست! در همین راستا ۸ تن از کارشناسان مذهبی، سینماگران و فعالان فرهنگی کشور آقایان: حاج یدالله بهتاش، داریوش ارجمند، امرالله احمدجو، محمد فیلی، مرتضی شعبانی، جمال شورجه، سیدمحسن خرمدره و سرکار خانم: زهره صفوی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

حاج یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی و یکی از مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: توقع مان از مدیران سینمایی و فرهنگی دولت انقلابی تولید آثار فاخر در خصوص بزرگان دین و وقایع تاریخی است؛ دولت موظف است بودجه تولید این گونه کارها را افزایش دهد و شرایط تولید این گونه فیلم ها را برای دغدغه مندان تسهیل کند. امروزه نسل جوان شاید کمتر در خصوص بزرگان دین و وقایع تاریخی آگاهی داشته باشد. ما باید از طریق همان ابزارهای جوان پسند مبادرت به تولید کالاهای فرهنگی و هنری در خصوص دین و بزرگان دین کنیم و این گونه است که می توانیم یک گام از دشمنان دین جلو بیفتیم.

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس ضمن انتقاد شدید از مدیران فرهنگی و سینمایی اظهار داشت: جای تأسف است که بخش اعظم تولیدات سینمایی ما طی سال های اخیر یا طنزهای سطحی است یا فیلم های با محوریت عشق و عاشقی؛ گویا دیگر سنت و مذهب در سینما به طور کل از بین رفته و هیچ کس جایگاهی برای دین و ائمه اطهار (ع) در سینما قائل نیست. متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از ارزش ها و اخلاقیات در جامعه و به ویژه در نسل جوان از بین رفته و بی تردید دلیل اصلی این اتفاق عدم آگاهی نسل جوان از دین است. ما موظفیم که با زبان هنر و تولیدات سینمایی و سریال های خوب نسل جوان را با دین و اخلاق و ارزش ها آشنا کنیم؛ ما باید نسل جوان را از طریق سینما با دین آشنا کنیم و نباید در این باره تعلل داشته باشیم.

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: به جای تولید آثار سطحی و دلقک بازی های رایج باید از دین برای بالا بردن سطح هنر، شعور و سواد استفاده کرد؛ این وظیفه مدیران فرهنگی و سیاست گذاران سینما و تلویزیون است که از دین در خصوص تولید آثار ماندگار و درخور استفاده درست داشته باشند. نسل جوان امروزه نیازمند آن است تا با دین و مقولات دینی آشنایی پیدا کند تا بتواند راه سعادت را بشناسد و به بیراهه نرود. دین و علوم دینی باید ترویج پیدا کند تا ریشه بسیاری معضلات اجتماعی برای همیشه کنده شود و جامعه بتواند در مسیر سلامت پیش برود.

امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که ما نیازمند سعی و تلاش بیشتر برای تولیدات فیلم ها و سریال های فاخر با محوریت تاریخ و دین هستیم چرا که در تولید این آثار کارشناسان تاریخی و دینی پا در میان می گذارند و موضوعات مرتبط از طریق آن ها به شکلی درستی به مخاطب ارائه می شود. خوشبختانه برخی نمونه های فاخر و ارزشمند مانند «مختارنامه» اثر داود میرباقری پیش از این تولید شده و هر بار که بازپخش شده ثابت کرده که برای عموم مردم دارای جذابیت است؛ پس ما باید از همین فرصت استفاده و تلاش کنیم تا آثاری جذاب برای مخاطبان تولید شوند. این نوع آثار امتیازی نسبت به دیگر موضوعات دارند و آن این است که خود موضوع را مطرح می کنند.

محمد فیلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: تاریخ اسلام و دوران دفاع مقدس در سینما و تلویزیون همواره مهجور واقع شده اند و خیلی کم به آن ها پرداخته شده است. همیشه ما شاهد شنیدن وعده های شیرین از زبان فلان وزیر یا مقام عالی یا مدیر فرهنگی و... هستیم و دلشاد می شویم که قرار است کارهای ارزشمندی در حوزه تاریخ اسلام و دین و دفاع مقدس انجام شود اما متأسفانه این وعده ها به راحتی فراموش می شوند که شاید یکی از عمده دلایل این اتفاق هزینه زیاد تولید این قبیل آثار باشد.

مرتضی شعبانی تهیه کننده در این راستا به سینماپرس گفت: ضرورت تولید این قبیل آثار که اظهر من الشمس است اما تولید کارهای دم دستی و سطحی نگر دینی و مذهبی باعث زده شدن مخاطب شده است و این آفتی است که باید با آن مقابله کرد. نهادهای تولیدکننده آثار مذهبی نگاه حرفه ای ندارند و دلیل این اتفاق آن است که بیشتر ارگان ها و نهادهایی که از تولید این فیلم ها حمایت می کنند نهادهای حاکمیتی هستند که فکر می کنند صرفاً فقط با بیان محتوای مورد نظرشان می توانند به اهداف بزرگی که در سر دارند دست پیدا کنند در صورتی که این گونه نیست و باید برای تولید این قبیل آثار هم هزینه بیشتری صورت گیرد هم در انتخاب افراد و سوژه ها و... دقت زیادی وجود داشته باشد.

جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینما در این راستا اظهار داشت: باید توجه داشت که امروزه در شرایطی هستیم که مسائل خیلی پیچیده ده و برخی افراد و به اشکال مختلف می خواهند جوانان مسلمان را به بیراهه بکشانند، حتی در حدی که خودش متوجه نشود و زمانی که به ماهیت تبلیغات و فیلم های مبتذل و منحرف پی می‌برد شاید دیر شده باشد! مسئولان دغدغه دین ندارند و برای همین هم تلاشی برای تولید آثار دینی و مذهبی نمی کنند؛ از آنجا که در واقع عده ای سینما را صنعت می دانند و توقع سود و منفعت اقتصادی از آن دارند، پس سعی می کنند با استفاده از جذابیت روانی و تصویری باعث فروش بیشتر فیلم ها بشوند!

سیدمحسن خرمدره بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این خصوص تأکید کرد: حضور برخی مدیران جوان در سینما و تلویزیون مانع تولید فیلم ها و سریال های دینی و ارزشی شده است و به نوعی کلاً تولید این قبیل آثار برایشان بی اهمیت شده است. بنده معتقدم باید افراد دغدغه مند و پیشکسوت در پست و سمت های مدیریتی سینما و تلویزیون به کار گرفته شوند؛ چرا که این افراد هم تجربه بالاتری دارند و هم با تمام جان شان اسلام و انقلاب اسلامی را درک کرده اند و دغدغه آن را دارند تا دین را در هنر جاری و سازی سازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.