دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

سینماگران درباره هزینه های جنجالی فجر گفتند:

لزوم شفاف سازی در هزینه های صورت گرفته برای جشنواره سی و پنجم/ جلوگیری از هدر رفتن دوباره بودجه فرهنگی ضروری است

کوشکی-توحیدپرست-قنبری-آقامحمدیان-شریفی-برزیده-علیخانی

سینماپرس: با مشخص شدن هزینه های جنجالی صورت گرفته در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر بحث داغی بین دغدغه مندان فرهنگ و هنر برای جلوگیری از هزینه های اضافی در جشنواره فیلم فجر صورت گرفت و بسیاری از هنرمندان خواستار شفاف سازی در این باره شدند و این سوال مطرح شد که با این هزینه چه کمکی به رویکردهای فجر انقلاب اسلامی شده است؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مطمئناً برگزاری هر جشنواره هنری و به خصوص سینمایی با هزینه هایی همراه خواهد بود که مربوط به مسائل بسیاری از جمله تشریفات، جوایز، اجاره محل برگزاری جشنواره، مسائل امنیتی و... می شود اما با توجه به این مسائل هزینه هایی که صورت می گیرد از بودجه فرهنگی و به قولی بیت المال است و باید مسئولانی که بودجه فرهنگی کشور را در اختیار داشته و این مبالغ را هزینه می کنند به مردم و اهالی سینما پاسخگو بوده و شفاف سازی لازم را صورت دهند.

هر هزینه ای باید با ثمره ای همراه باشد که برای سینمای ایران دارای ارزش باشد اما با توجه به اینکه کیفیت برگزاری جشنواره سی و پنجم فیلم فجر تغییر چندانی نداشته و از طرفی تورم اقتصادی به زعم مسئولان دولتی کشور بیشتر از قبل نبوده انتظار می رفت آخرین دوره جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره قبل هزینه ای یکسان داشته باشد اما بالا بودن این هزینه شک و شبهه هایی برای اهالی دغدغه مند سینما به وجود آورد که سکوت در برابر این اتفاق مطمئناً منجر به تکرار آن در سال های آینده خواهد شد.

از این رو با برخی از سینماگران، محمدصادق کوشکی، داوود توحیدپرست، رهبر قنبری، شفیع آقامحمدیان، امیرحسین شریفی، حسن برزیده و عبدالله علیخانی گفتگوهایی داشتیم و این مسأله را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه این مقاله به مطالعه برخی از این نکات خواهد پرداخت.

مرتبط

کوشکی در گفتگو با سینماپرس:

جریان حاکم در جشنواره فجر هیچ نسبتی با انقلاب ندارد/ ۲۰ میلیارد برای فجر با چه بهانه ای!؟

محمدصادق کوشکی با اشاره به منطقی نبودن ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای جشنواره فجر و با بیان این مطلب که جریان حاکم در جشنواره فجر هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی ایران ندارد یکی از دلایل هدر رفتن بودجه فرهنگی کشور در جشنواره فیلم فجر را همین مسأله دانست و اظهار داشت: «جشنواره فیلم فجر در اختیار افرادی قرار گرفته است که هیچ نسبتی با انقلاب ندارند و به همین دلیل جریانی در این جشنواره حاکم شده است که با فلسفه وجودی آن در تضاد شدیدی قرار دارد. متأسفانه تنها عده ای از افراد خاص هستند که حرف اول و آخر جشنواره را می زنند و مطمئناً علاوه بر اتفاقات مضمونی که برای این جشنواره رخ داده این افراد باید پاسخگوی هزینه های بی مورد و پول های بلاتکلیف خرج شده در این جشنواره باشند.»

توحیدپرست در گفتگو با سینماپرس:

هزینه های اضافی برای برگزاری جشنواره ها خیانت به کشور و مردم است/ جشنواه جهانی فقط باعث افزایش هزینه شد!

داوود توحیدپرست نیز طی انتقاد از هدر رفتن بودجه فرهنگی کشور این اتفاق را خیانت به کشور و مردم دانست و با اشاره به جداسازی جشنواره بین المللی فیلم فجر از جشنواره ملی آن اظهار داشت: از نظر من تحت هر شرایط برگزاری بخش بین الملل جشنواره کار اشتباهی است و فقط بودجه فرهنگی کشور را به هدر می دهد در حالیکه می توان با این بودجه اتفاقات بهتری را در بخش فرهنگی و به خصوص سینمای کشور شاهد بود.
 

رهبر قنبری در گفتگو با سینماپرس:

مسئولان جشنواره تنها به منافع خود فکر می کنند/ دلیل استفاده از یک بازیگر برای طراحی جشنواره فجر با دستمزد نجومی چیست؟

رهبر قنبری با اشاره به این مسئله که مسئولان برگزاری جشنواره و به خصوص جشنواره جهانی فیلم فجر به منافع خود فکر می کنند به استفاده از افراد بی ربط در سمت هایی که تخصصش را ندارند اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از کارهای برگزاری جشنواره به عهده افرادی است که هیچ تخصصی در کاری که به آنها داده شده ندارند. به عنوان مثال برای طراحی ظاهری مکانی که جشنواره برگزار می شود نیازی به مشاوره گرفتن از یک بازیگر نیست چرا که بازیگر هیچ ربطی به این کار ندارد و می شود با پرداخت مبلغی بسیار کمتر به نتیجه ای بهتر رسید. بسیاری از طراحان هستند که تخصصان این است و به جای پرداخت مبلغی هنگفت به فردی که تخصص آن کار را ندارد و فقط به واسطه بازیگر بودنش مطرح است می توان از جوانانی که در استفاده از دکورهای مناسب تخصص دارند استفاده کرد که مطمئناً علاوه بر به حداقل رسیدن هزینه تا حدود ۵ درصد از هزینه فعلی نتیجه بهتری نیز حاصل می شود.
 

آقامحمدیان در گفتگو با سینماپرس:

در برگزاری جشنواره فیلم فجر نیازمند خلاقیت های فکری و هنری هستیم/ صرفه جویی در هزینه ها می تواند به کمک سینما بیاید

شفیع آقامحمدیان با اشاره به این مسأله که در برگزاری جشنواره فیلم فجر ایده ها و خلاقیت های فکر و هنری به شدت می توانند به کمک جشنواره فجر بیایند، صرفه جویی در هزینه های برگزاری جشنواره را به نفع سینمای ایران دانست و اظهار داشت: مطمئناً صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از بودجه باقیمانده در بخش های مختلف سینما می تواند بیشتر به کمک سینما بیاید. ما هنوز در نوع برگزاری جشنواره بلاتکلیف و سردرگم هستیم و نمی دانیم که جشنواره برای فیلم های برگزیده است یا همه فیلم های ساخته شده در سال، مطمئناً تا زمانی که همه فیلم های ساخته شده در سال در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند هزینه ها بالا خواهد بود. جشنواره باید از بلاتکلیفی دربیاید و مسئولان باید در هزینه ها صرفه جویی کنند.
 

تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره فیلم فجر از رسالت اصلی خود فاصله گرفته است/ مسئولان برگزار کننده جشنواره سی و پنجم باید در هزینه هایی که صورت گرفته شفاف سازی کنند

امیرحسین شریفی نیز با اشاره به این مسأله که جشنواره فیلم فجر از رسالت اصلی خود فاصله گرفته از مسئولان برگزارکننده جشنواره سی و پنجم فیلم فجر شفاف سازی در هزینه های صورت گرفته را درخواست کرد و اظهار داشت: به نظر من سالهاست که جشنواره فیلم فجر تبدیل به مهمانی و دورهمی دوستانه شده و همه چیز در این جشنواره با دورهمی رفاقتی مشخص می شود. در هیچ جای دنیا هیچ جشنواره ای با هزینه هایی که برای جشنواره فیلم فجر صورت گرفته برگزار نمی شود و مسئولان برگزار کننده جشنواره سی و پنجم باید در هزینه هایی که صورت گرفته شفاف سازی کنند.
 

حسن برزیده در گفتگو با سینماپرس:

وقتی در کیفیت جشنواره تغییری حاصل نشده است بالارفتن هزینه ها توجیهی ندارد/ اگر هزینه ها شفاف سازی نشود ریخت و پاش ها ادامه خواهد داشت

حسن برزیده با اشاره به بالا نرفتن کیفیت برگزاری جشنواره فیلم فجر بالا رفتن هزینه ها را توجیه ناپذیر دانست و نسبت به عدم شفاف سازی در هزینه های صورت گرفته ابراز نگرانی کرد و گفت: مسئولان موظف به شفاف سازی هستند و اگر شفاف سازی صورت نگیرد مطمئناً در دوره های بعدی جشنواره نیز ریخت و پاش های اضافه و اصراف بودجه فرهنگی کشور ادامه خواهد داشت. مسئولان باید ما را از دلایل هزینه های صورت گرفته آگاه و توجیه کنند و حتی ممکن است با توضیحاتی که ارائه می دهند همه حملاتی که به آن ها می شود از بین برود. به اعتقاد من شفاف سازی نه تنها به نفع مردم و هنرمندان است بلکه بیشتر از هر کس مسئولان جشنواره از این اتفاق بهره می برند و این بیشتر به نفع آن ها است.
 

علیخانی در گفتگو با سینماپرس:

بیت المال متعلق به مسئولان نیست که بخواهند به راحتی در هزینه آن گشاده دستی کنند/ با تشریفات نمی توان به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشید

عبدالله علیخانی با صراحت از اینکه بیت المال متعلق به مسئولان نیست و مربوط به همه مردم است سخن گفت و گشاده دستی در خرج کردن بیت المال را غیر قابل قبول دانست و با اشاره به تشریفات صورت گرفته در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر اظهار داشت: اهمیت هر جشنواره به کیفیت فیلم هایی است که در آن اکران می شوند و با تشریفات آنچنانی نمی توان به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشید. اگر قرار است به اعتبار جشنواره بیفزاییم باید به کیفیت آثار راه یافته به جشنواره توجه داشته باشیم. سرویس دادن به فیلمسازان و فیلم های راه یافته به جشنواره هیچ اهمیتی ندارد، کسانی که در جشنواره حاضر می شوند منتظر دیدن فیلم های با کیفیت هستند و برای میل کردن صبحانه، نهار و شام به جشنواره نمی آیند و فکر می کنم در آینده اگر به همین نحو پیش برویم برای هر شخصی که در جشنواره حضور پیدا می کند هدایایی ارزنده در نظر بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.