شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

توحیدپرست در گفتگو با سینماپرس:

هزینه های اضافی برای برگزاری جشنواره ها خیانت به کشور و مردم است/ جشنواه جهانی فقط باعث افزایش هزینه شد!

جشنواره فجر و هزینه های جنجالی/ ۲

داوود توحیدپرست

سینماپرس: داوود توحیدپرست کارگردان سینما درباره هزینه سنگین جشنواره فجر سال گذشته گفت: از نظر من جشنواره های زائد بسیاری در سینمای ایران وجود دارند که بودجه ها را هدر می دهند و ما می توانیم با اختصاص دادن سه جشنواره تخصصی با موضوع فیلم های سینمایی، فیلم کوتاه و مستند هدر رفتن منابع مالی را به حداقل برسانیم.

داوود توحیدپرست کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: از نظر من جشنواره های زائد بسیاری در سینمای ایران وجود دارند که بودجه ها را هدر می دهند و ما می توانیم با اختصاص دادن سه جشنواره تخصصی با موضوع فیلم های سینمایی، فیلم کوتاه و مستند هدر رفتن منابع مالی را به حداقل برسانیم. جشنواره فیلم فجر با وجود اینکه مهم ترین جشنواره سینمایی ایران است باید جشنواره ای با هدف تشویق سینماگران باشد.

توحیدپرست خاطرنشان کرد: از طرفی هیچ اعتقادی به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر ندارم و جدا شدن این بخش اتفاق غم انگیزی است که فقط باعث بیشتر شدن هزینه های برگزاری این جشنواره است. به طور کلی وقتی سینماگران بزرگ جهان به دلیل سانسور حاضر نیستند در جشنواره فیلم فجر حاضر باشند هزینه کردن برای اکران فیلم هایی که کمترین جذابیت را برای سینماگران و سینما دوستان دارند کاری بیهوده است. مردم و سینماگران به راحتی به فیلم های مهم دنیا بدون هیچ محدودیتی دسترسی دارند و هرچقدر برای اکران فیلم های ضعیف جهان بودجه اختصاص داده شود کاری بسیار اشتباه است و بخش بین الملل به طور کل با ضعف هایی که دارد نمی تواند فضای رقابتی ایجاد کند و به همین دلیل کمترین هزینه در این بخش اشتباه بزرگی است.

وی افزود: در نظر گرفتن هزینه های اضافی برای هر جشنواره ای حتی جشنواره فیلم فجر خیانت به کشور و مردم است و تنها می تواند برای عده ای معدود مفید باشد. کسانی که به بهانه های مختلف بودجه های فرهنگی کشور را به بهانه جشنواره هدر می دهند باید پاسخگو باشند. به دلیل عقب ماندگی فکری مسئولان سینمای ایران بسیار متضرر می شود و اگر اصرار به برگزاری بخش بین الملل جشنواره داریم باید در نحوه برگزاری آن تجدید نظری اساسی شود و از نظر من تحت هر شرایط برگزاری بخش بین الملل جشنواره کار اشتباهی است و فقط بودجه فرهنگی کشور را به هدر می دهد در حالیکه می توان با این بودجه اتفاقات بهتری را در بخش فرهنگی و به خصوص سینمای کشور شاهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرین قناری بود» در ادامه اظهار داشت: یکی از اتفاقات نادرستی که در برگزاری جشنواره فیلم فجر و به خصوص در سال گذشته رخ داده شفاف نبودن هزینه ها است. مطمئناً هر جشنواره ای نیاز به تشریفات لازم دارد اما این تشریفات باید در حدی طبیعی و معقول باشد تا از اسراف جلوگیری شود که متأسفانه احساس می کنم که تا امروز اینگونه نبوده و البته از آنجا که اطلاعات چندانی درباره جزئیات هزینه ها ندارم نمی توانم نظری جدی بدهم اما احساس می کنم جشنواره می توانست با هزینه های کمتری نیز برگزار شود.

توحیدپرست تصریح کرد: مدیران جشنواره فیلم فجر موظف هستند که راجع به هزینه های صورت گرفته در جشنواره شفاف سازی کنند و مسئولان نیز باید هزینه ها را مدیریت کنند تا اسراف در بودجه از بین برود. این کمترین انتظار از مسئولان و مدیران جشنواره فیلم فجر است که درباره هزینه ها شفاف عمل کنند و اگر غیر از این باشد باید به مردم و هنرمندان این حق را بدهند که با راجع به هزینه های صورت گرفته بدبین باشند چرا که عدم شفاف سازی نشان از اسراف بودجه است که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی در پایان با انتقادی از شرایط جدید حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آثار سینمایی گفت: بنیاد فارابی به تازگی شکل حمایت از آثار را تغییر داده و من از آقای حیدریان می خواهم در این مسأله تجدید نظر کند چرا که وقتی یک فیلمنامه پروانه ساخت می گیرد مورد تأیید سازمان سینمایی است و نباید قرار بر این باشد که سلیقه ای عمل شود و بنیاد سینمایی فارابی تنها از ساخت آثاری حمایت کند که مورد تأیید آن باشد و مطمئناً این قانون رانت خواری را ترویج می دهد و باید شرایطی فراهم شود که حمایت شامل همه فیلمسازان باشد.

مصاحبه: علی ناصری

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۳:۳۵
    0 0
    آخه توحیدپرست ماله این حرفاست که تیتر یک شه
  • ۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۸:۱۸
    0 0
    یکی از اتفاقات نادرستی که در برگزاری جشنواره فیلم فجر و به خصوص در سال گذشته رخ داده شفاف نبودن هزینه ها است. / برگزار کنندگان جشنواره ها بیلان کاری دارند اقای کارگردان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.