دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

آقامحمدیان در گفتگو با سینماپرس:

در برگزاری جشنواره فیلم فجر نیازمند خلاقیت های فکری و هنری هستیم/ صرفه جویی در هزینه ها می تواند به کمک سینما بیاید

جشنواره فجر و هزینه های جنجالی/ ۴

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان گفت: صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از بودجه باقیمانده در بخش های مختلف سینما می تواند بیشتر به کمک سینما بیاید. ما هنوز در نوع برگزاری جشنواره بلاتکلیف و سردرگم هستیم، در مدیریت جشنواره های مان باید آزموده تر عمل کنیم و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیر سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: وقتی بخش بین الملل و ملی جشنواره فیلم فجر می تواند با هم در یک زمان و مکان برگزار شود تقسیم بندی و جداسازی این دو بخش مطمئناً هزینه ها را بالا می برد چرا که اتفاقاتی مثل دکورسازی، ایاب و ذهاب، اجاره سالن، دعوت از مهمانان و مسائلی از این قبیل تکرار می شود و زمانی که این اتفاق می افتد و مسئولان اصرار به جداسازی این دو بخش دارند باید برای هزینه ها تمهیدی اندیشیده شود و باید این جداسازی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی برای ما به صرفه باشد.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: در برگزاری جشنواره ها مدیران باید خساستی نیک و پسندیده داشته باشند تا هزینه ها کنترل شوند و عدم توجه به مسائل اقتصادی باعث می شود رعایتی در مخارج جشنواره صورت نگیرد و به نوعی اسراف می شود و این اتفاق به هیچ وجه به نفع مردم و کشور نیست. هر هزینه ای باید با نتیجه ای مثبت همراه باشد  در غیر این صورت کمترین هزینه اشتباهی جبران ناپذیر است.

این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: متأسفانه ما همیشه دچار افراط و تفریط می شویم. من در جشنواره های خارجی بسیاری شرکت کرده ام که بسیار ساده تر از جشنواره فیلم فجر برگزار می شوند. پذیرایی ها در جشنواره های مختلف بسیار فقیرانه تر است چرا که یک هنرمند و اندیشمند برای خوردن و پذیرایی به جشنواره نمی آید. هنرمندان بیشتر به برقراری نظم در جشنواره توجه دارند و ما متأسفانه برای برگزاری جشنواره به ریخت و پاش در همه چیز از جمله پذیرایی توجه داریم.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» تصریح کرد: ما در دعوت و پذیرایی از مهمانان تا حد زیادی درگیر احساسات هستیم. ما تلاش می کنیم که ایران را به مهمانان خارجی مان نشان دهیم اما این راهش نیست که در جشنواره برای آن ها گردشگری در نظر بگیریم. اگر اشخاص اهل هنر باشند خودشان به شکل های مختلفی در ایران حضور پیدا می کنند. متأسفانه بارها شاهد بوده ایم که در اجرای برنامه ها به قدری بی نظمی وجود دارد که مهمانان خارجی به جای لذت بردن از برنامه ها ناراضی می شوند و نتیجه ای منفی برای ما دارد. ما در برگزاری جشنواره فیلم فجر نیازمند خلاقیت های فکری و هنری هستیم و دعوت از مهمانان و پذیرایی از آن ها هیچ اعتباری به ما نمی بخشد. در بسیاری از جشنواره های معتبر جهانی حتی افراد موظف به پرداخت ورودیه هستند چرا که اعتبار جشنواره افراد را ترقیب به حضور در آن می کند.

آقامحمدیان در ادامه اظهار داشت: ما در مدیریت جشنواره های مان باید آزموده تر عمل کنیم و برنامه ریزی بهتری داشته باشیم چرا که در غیر این صورت به جایی نخواهیم رسید. برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر و توجه بیشتر به آن باید باعث شود که ما بخش ملی جشنواره را فراموش کنیم.

وی در پایان گفت: مطمئناً صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از بودجه باقیمانده در بخش های مختلف سینما می تواند بیشتر به کمک سینما بیاید. ما هنوز در نوع برگزاری جشنواره بلاتکلیف و سردرگم هستیم و نمی دانیم که جشنواره برای فیلم های برگزیده است یا همه فیلم های ساخته شده در سال، مطمئناً تا زمانی که همه فیلم های ساخته شده در سال در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند هزینه ها بالا خواهد بود. جشنواره باید از بلاتکلیفی دربیاید و مسئولان باید در هزینه ها صرفه جویی کنند.

مصاحبه: علی ناصری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.