یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

علیخانی در گفتگو با سینماپرس:

بیت المال متعلق به مسئولان نیست که بخواهند به راحتی در هزینه آن گشاده دستی کنند/ با تشریفات نمی توان به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشید

جشنواره فجر و هزینه های جنجالی/ ۷

عبدالله علی خانی

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینمای ایران درباره هزینه های جنجالی آخرین دوره جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: اهمیت هر جشنواره به کیفیت فیلم هایی است که در آن اکران می شوند و با تشریفات نمی توان به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشید. اگر قرار است به اعتبار جشنواره بیفزاییم باید به کیفیت آثار راه یافته به جشنواره توجه داشته باشیم، متأسفانه تعریف مدیر خوب به میزان ریخت و پاش هایی است که انجام می دهد .

عبدالله علیخانی تهیه کننده و پخش کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: زمانی که هیچ نظارتی بر هزینه های صورت گرفته در جشنواره نباشد و مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر درباره هزینه های صورت گرفته به هیچ شخصی پاسخگو نباشند بالا رفتن بی دلیل هزینه های برگزاری جشنواره فیلم فجر اتفاقی دور از دسترس نیست.

علیخانی خاطرنشان کرد: اگر گروهی برای بازرسی و نظارت بر انجام هزینه ها وجود داشته باشد مطمئناً چنین اتفاقی رخ نمی دهد، متأسفانه چنین نظارتی وجود ندارد و هیچ شخصی برای نظارت بر انجام هزینه ها وجود ندارد. به عنوان مثال بارها شنیده ایم که فیلمی در حاشیه جشنواره اکران شده و مسئولان جشنواره به همه مهمانان آن به صرف شام پذیرایی کرده و نکته مهم در این مسأله این است که با وجود اینکه مسئولان هیچ حقی در به هدر دادن منابع مالی ندارند هیچکس از آنها انتقاد نمی کند و پرسشی درباره دلیل این خرج ها صورت نمی گیرد.

وی افزود: بالا بودن هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر مسئله ای است که کسی به آن مسئله توجهی نداشته است. متأسفانه امروز نهادهای دولتی به مردم هیچ حسابی پس نمی دهند و هر کاری بخواهند انجام می دهند. بیت المال متعلق به مسئولان نیست که بخواهند به راحتی در انجام هزینه آن گشاده دستی کنند. تا زمانی که مدیریتی بر هزینه های صورت گرفته نباشد ما همیشه شاهد چنین اتفاقات عجیبی هستیم.

این تهیه کننده در ادامه تصریح کرد: اگر شخص یا اشخاصی بر عملکرد مسئولان در بودجه ها ناظر باشند می توان جلوی این اتفاقات را گرفت. باید هزینه های صورت گرفته بررسی شوند و شرایطی به وجود آید که مسئولان در برابر کمترین اشتباهشان پاسخگو باشند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مستانه» درباره جنبه تشریفاتی آخرین دوره جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: اهمیت هر جشنواره به کیفیت فیلم هایی است که در آن اکران می شوند و با تشریفات آنچنانی نمی توان به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشید. اگر قرار است به اعتبار جشنواره بیفزاییم باید به کیفیت آثار راه یافته به جشنواره توجه داشته باشیم. سرویس دادن به فیلمسازان و فیلم های راه یافته به جشنواره هیچ اهمیتی ندارد، کسانی که در جشنواره حاضر می شوند منتظر دیدن فیلم های با کیفیت هستند و برای میل کردن صبحانه، نهار و شام به جشنواره نمی آیند و فکر می کنم در آینده اگر به همین نحو پیش برویم برای هر شخصی که در جشنواره حضور پیدا می کند هدایایی ارزنده در نظر بگیرند.

علیخانی افزود: از طرفی در برگزاری جشنواره هر شخص که در سمتی قرار گرفته تخصص لازم را ندارد و فقط افراد مسئول، اشخاصی هستند که شهرت دارند و هیچ ربطی به کاری که به آن ها سپرده شده ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه تعریف مدیر خوب به میزان ریخت و پاش هایی است که انجام می دهد اما از نظر من مدیر خوب مدیری است که جلوی رخ دادن هزینه های بی رویه را بگیرد و به قول ریخت و پاش های مالی کمتری داشته باشد. متأسفانه جشنواره فیلم فجر از شمایل یک جشنواره بیرون رفته و بیشتر شبیه به یک بازار فیلم است. در همه جای دنیا جشنواره ها فیلم های با کیفیت را انتخاب می کنند اما در جشنواره فیلم فجر هیچ غربالگری وجود ندارد و همه فیلم هایی که در سال ساخته شده اند در جشنواره راه پیدا می کنند. مطمئناً اگر غربالگری درستی صورت بگیرد می توان بسیاری از هزینه ها را به حداقل رساند.

مصاحبه: علی ناصری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.