یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳

سینما در فضای مجازی/

سایت «چ» الگویی برای جدی گرفتن رسانه مجازی

فیلم چ

جدی گرفتن فضای رسانه مجازی توسط «ابراهیم حاتمی كیا» توانست میزان تاثیرپذیری آن را بیشتر كند و این رفتار او می تواند الگویی باشد برای تهیه كننده و كارگردان‌هایی كه همچنان به اطلاع رسانی سنتی خود ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مرحله پیش تولید سخت ترین زمان برای طراحی سایت فیلم سینمایی است چراكه هیچ متریالی در دست طراح نیست تا برای سایت از آن استفاده كند و به همین دلیل به برخی عناصر كلی فیلم مثل رنگ و داستان تكیه می كند كه نهایتا طراحی بیشتر شبیه یك وبلاگ می شود و بیشتر جنبه اطلاع رسانی دارد تا یك سایت كامل برگرفته از جزییات فیلم و بیشتر اطلاع‌ رسانی سریع و دقیق مزیت سایت فیلم در مرحله پیش تولید و فیلمبرداری می شود.

فیلم سینمایی «چ» از ابتدا با راه اندازی یك سایت ساده و طراحی یك سرآیند از شهید مصطفی چمران و عنوان فیلم به همراه ساختار وبلاگی آغاز به كار كرد اما با اطلاع رسانی دقیق و انتشار ویدیوهای پشت صحنه مخاطب خودش را همراه تولید فیلم می كرد و به فراخور زمان های مختلف یادداشت‌هایی از ابراهیم حاتمی كیا منتشر می شد كه بلافاصله خبرگزاری های رسمی از آنها استفاده می كرد.

نسخه جدید سایت این فیلم با انتشار ویدیویی از صحنه رونمایی آن توسط ابراهیم حاتمی كیا به فاصله چند روز مانده به جشنواره فیلم فجر به آدرس اینجا آغاز به كار كرد و تمام نواقص نسخه اولیه در این سایت برطرف شده بود و به گرافیك بصری سایت و ارتباط با كاربران اهمیت بیشتری داده شده بود و به نسبت سایت سایر فیلم ها یكی از بهترین طراحی ها بود.

كاربر در مواجه اولیه با نسخه جدید، درمیابد كه مخاطب سایت فیلم است تا یك فضایی برای اطلاع رسانی و در سرآیند این سایت از تصاویر بازیگران اصلی در مهم‌ترین صحنه های فیلم استفاده شده است كه به تازگی هم پوسترهای تبلیغاتی جایگزین آن شد و تصاویر به شكل متحرك در بازه زمانی مشخص و یا توسط كابر می تواند تغییر پیدا كند، در قسمت پایین سرآیند و هم اندازه با آن منوی سایت قرار دارد كه برخی از عنوان ها هم دارای زیرمنو می باشد.

در قسمت بدنه سایت از لوگوی عنوان فیلم به شكل گرافیكی استفاده شده است كه این لوگو به چندین قسمت تقسیم می شود و با حركت اشاره گر روی هریك از این بخش‌ها علاوه بر هایلایت شدن، تصویر مرتبط با لینك آن ظاهر می شود كه طراحی تازه ای برای سایت های فیلم محسوب می شود و بخش های مهمی مثل " ویدیو معرفی سایت، ویدیو «چ» در جشنواره، پوستر انگلیسی، آنونس و برنامه دانشگاهی" قرار دارد.

قسمت آخر این سایت اختصاص به عناوین مهم روز مرتبط با «چ» دارد كه برخلاف سرآیند، تیترها با فونت برجسته تنها در بازه زمانی مشخص و یا توسط كاربر تغییر پیدا می كند و با كلیك روی هریك از تیترها صفحه جدید باز می شود كه متن كامل خبر در آن ظاهر می شود و كاربر هم می تواند در قسمت پایین آن نظرش را ارسال كند.

سایت فیلم «چ» می تواند در جلب رضایت مخاطب برای دیدن فیلم خیلی موثر واقع شود، چرا كه سعی شده تا همه آنچه كه مخاطب برای دیدن یك فیلم نیاز دارد تا با آن آشنا شود را در نظر بگیرد كه می توان به معرفی شخصیت های مهم فیلم مثل شهید چمران، وصالی و فلاح اشاره كرد.

در قسمت "عوامل" تیتراژ پایانی عینا قرار گرفته است. فیلمشناخت های ابراهیم حاتمی كیا از بخش های دیگر این سایت است كه كاربران كامنت‌هایی را درباره سینمای این كارگردان ارسال كرده اند كه در ذیل آن آمده است.

جدی گرفتن فضای رسانه مجازی توسط «ابراهیم حاتمی كیا» توانست میزان تاثیرپذیری آن را بیشتر كند و این رفتار او می تواند الگویی باشد برای تهیه كننده و كارگردان‌هایی كه همچنان به اطلاع رسانی سنتی خود ادامه می دهند.

حميد غفاريان

نظرات

  • ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۱:۴۴
    0 0
    این الگو خیلی قبل تر برای فیلم سینمایی پایان نامه استفاده شده بود. جهت اطلاع: http://payannamehfilm.ir
  • کلاه برسر ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۲:۲۱
    0 0
    و از آن کامل تر در سریال کلاه پهلوی http://www.kolahpahlavitv.ir/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.