دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

تهیه‌کننده «کتاب قانون» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

دو گانگی برای جوان سوءتفاهم ایجاد می‌کند/ نمی‌داند اثر سینمایی تأیید نظام اکران شده، ملاک است یا آنچه علمای دینی می‌گویند!

سالن سینما؛ نگهبان شب؛ کت چرمی؛ مصلحت؛ فسیل؛ ابتذال؛ گیشه

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در آستانه سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: جوان و نوجوان ما با مقوله حجاب آشنا نشده؛ اشتباه از کیست؟ قطعاً اشتباه از متولیان و مسئولان فرهنگی است که در این راستا کم کاری کرده اند. بعضاً آثاری که در سینما همین الآن اکران شده آثاری هستند که مخالف حجابند! ما نمی توانیم توقع داشته باشیم پرده سینما به حواشی بپردازد که در بطن جامعه با آن مخالفت وجود دارد. این دو گانگی برای جوان سوءتفاهم ایجاد می کند. نمی داند آنچه پرده سینما به عنوان اثر سینمایی مورد تأیید نظام اکران شده ملاک است یا آنچه علما می گویند ملاک است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «یاسین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بحث فرهنگ سازی و ایجاد جریان دینی و جریان ولایت و ولایتمداری و ارتباط جهان تشیع با بحث ولایت می تواند بهترین سرمنشأش زندگی و منش و گفتار و کردار ائمه اطهار (ع) است.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی و در طول ۴۵ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد تعداد آثاری که بخواهند به این موضوع بپردازند و جوانان و نوجوانان را با ائمه اطهار (ع) و آموزه های دین و مذهب شیعه آشنا کنند بسیار اندک بوده و این اتفاق جای تأسف دارد.

علی اکبری تصریح کرد: در کشوری که مدعی است انقلابش فرهنگی است و ما نه جنگ کردیم نه کودتا و انقلاب مان را با قرآن و فرهنگ و دین به پیروزی رساندیم بی توجهی به چنین مسائلی عجیب است. حضرت امام (ره) به عنوان مرجع دینی عالم تشیع رهبری این جریان را بر عهده داشتند و سپس مقام معظم رهبری حفظه الله این مسیر را ادامه می دهند اما گفتمان هنری بین مدیران ارشد فرهنگی کشور در شأن انقلاب و نظام نبوده و بعضاً هجمه هایی هم در این راستا صورت گرفته است.

این سینماگر با تأکید بر اینکه ما نیازمند آن هستیم که بتوانیم اثرگذاری داشته باشیم و سینما و تلویزیون باید مذهب شیعه و فقه جعفری را ترویج دهند اظهار داشت: مکتب و آموزه های امام جعفر صادق (ع) باید در قالب سریال و فیلم به تصویر کشیده شود؛ مسئولان فرهنگی باید بدانند که تأثیر کارهای دینی و مذهبی بسیار زیاد است.

وی در همین راستا یادآور شد: یکی از کارهای من یعنی سریال حضرت مریم (س) بود که به زندگی این بانوی بزرگ می پرداخت؛ شاید باور نکنید که بعد از پخش این سریال در رسانه ملی آنطور که در اخبار آمده فروش لوازم آرایشی به شدت کاهش پیدا کرد و این اتفاق به منزله تأثیر یک کار دینی و فرهنگی در جامعه و ایجاد جریان سازی است. بدیهی است که ما اگر آن مسیر را راجع به حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س) ادامه می دادیم امروز نیازی نبود که به زور بخواهیم به بی حجابان و شل حجابان بگوییم که حجاب بگذارید!

علی اکبری با بیان اینکه وقتی گفتمان تأثیر گذار فرهنگی و هنری باشد نیاز به گفتمان و راه های دیگری نیست تصریح کرد: جوان و نوجوان ما با مقوله حجاب آشنا نشده؛ اشتباه از کیست؟ قطعاً اشتباه از متولیان و مسئولان فرهنگی است که در این راستا کم کاری کرده اند. بعضاً آثاری که در سینما همین الآن اکران شده آثاری هستند که مخالف حجابند! ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم پرده سینما به حواشی بپردازد که در بطن جامعه با آن مخالفت وجود دارد. این دو گانگی برای جوان سوءتفاهم ایجاد می کند. نمی داند آنچه پرده سینما به عنوان اثر سینمایی مورد تأیید نظام اکران شده ملاک است یا آنچه علما می گویند ملاک است.

تهیه کننده سریال های تلویزیونی «ایوب پیامبر (ع)» و «مردان آنجلس» در همین راستا متذکر شد: این دوگانگی با ساخت و تکثر فیلم ها و سریال های دینی به خصوص آنچه مرتبط با امام جعفر صادق (ع) به عنوان بنیان گذار فرهنگ شیعی است می تواند برطرف شود. اصل مبحث شیعه در کلاس و آموزه های امام جعفر صادق (ع) است و بعد از ایشان نیز هزاران طلبه که در محضر این بزرگوار فیض بردند در دنیا اثرگذار بودند. همین ها باید در قالب سریال و فیلم به تصویر کشیده شود. ما حتی به شاگردان حلقه نزدیک ایشان هم ورود نکردیم و اگر ورودی هم بوده گذری کوتاه بوده که از ذهن مخاطب فراموش شده است. برای اثرگذاری باید مستقیم تر و شفاف تر مبانی اصلی تشیع را به تصویر کشید.

وی خاطرنشان کرد: بنده اطمینان دارم اگر این موضوعات در فیلم ها و سریال ها مطرح شود بسیار اثرگذار خواهد بود. مشکلاتی نظیر ربا و حجاب و مشروبات الکلی و سرقت و اختلاس همه در اثر ندانسته ها است. ما وقتی زندان می رویم می بینیم طرف اختلاس گر است وقتی با او صحبت می کنیم جوری حرف می زند که خود را اختلاس گر نمی داند چون مبانی حقوق و فقه را نمی داند و کسی به او آموزش نداده است. امروزه اختلاس مشکلش بیشتر از حجاب است و این ها نکاتی است که باید در کالای فرهنگی آن ها را بیان و جامعه را آگاه کرد.

علی اکبری در خاتمه این گفتگو افزود: ما وقتی کار فرهنگی نکردیم نمی توانیم برخورد درستی داشته باشیم و اگر برخوردی باشد سوءتفاهم می شود. اول باید بارها امر به معروف شود بعد نهی از منکر. امر به معروف ما همین فیلمسازی است. در کدام اثر سینمایی این ها را مطرح کردیم؟ امیدوارم مدیران ارشد فرهنگی و شورای عالی قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانند اثرگذار باشند. امروزه هنرمندان متعهد آماده کارند و باید ارتباط بین حوزه علمیه و فیلمسازان شکل بگیرد و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این کار را صورت دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.