سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۸

معراجی: در مورد فیلم کودک هیچ نهاد و ارگانی حاضر به سرمایه گذاری نیست

میثم معراجی در نشست خبری کانون موسسات نمایش خانگی

سینماپرس: میثم معراجی گفت: امیدوارم مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی حرکتی جدی در این زمینه داشته باشد و سینمای بحران زده کودک و نوجوان را نجات دهد.

میثم معراجی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: ما همواره با یک سری سیاست گذاری های غلط در جشنواره کودک روبرو هستیم. به عنوان مثال وقتی فیلم های مهم کارگردان های مطرح که در جشنواره فیلم فجر دیده شده و جایزه گرفته را به جشنواره کودک می آوریم مانند این است که تیم بارسلونا برود با تیم یک محله بازی کند؛ خوب نتیجه مشخص است که کدام تیم برنده این بازی است! من امیدوارم این رویکردهای غلط هرچه سریع تر اصلاح شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بازیوو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دبیر جشنواره فیلم کودک باید حداقل چند سال ثابت باشد و سینمای کودک و نوجوان را بفهمد؛ تخصص و مهارت ویژه ای در این حوزه داشته باشد و دغدغه اش رفع معضلات و بحران از این سینما باشد.

معراجی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از بی توجهی نهادها، دستگاه ها و سازمان های مختلف فرهنگی و هنری در خصوص توجه به سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: وقتی صحبت از سینمای دفاع مقدس می شود به یکباره می بینیم ده ها متولی حاضرند برای تولید اثر در این حوزه سرمایه گذاری کنند؛ خود فارابی نیز یکی از نهادهایی است که همواره در این زمینه پیشگام است و حتی نهادهای امنیتی و نظامی و... برای تولید اثر در این حوزه سرمایه گذاری می کنند؛ در ژانرهای دیگر نیز همین وضعیت وجود دارد و نهادهایی همیشه وجود دارند که حاضر به سرمایه گذاری روی آن پروژه ها هستند.

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: اما متأسفانه در مورد فیلم کودک هیچ نهاد و ارگانی حاضر به سرمایه گذاری نیست. حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سال ها قبل در این زمینه سرمایه گذرای می کرد و فیلم های خوبی هم تولید می کرد دیگر حاضر به تولید فیلم در این زمینه نیست. بی شک در این شرایط که تنها بنیاد سینمایی فارابی متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان است باید حداقل نصف بیشتر بودجه خود را به رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهد.

کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» تأکید کرد: اما متأسفانه در حالی که همه چشم امید سینماگران به فارابی است ارتقای سینمای کودک اولویت اول این نهاد نیست! مثلا خیلی از سینماگران کودک سال گذشته در صندوق پروانه ثبت نام کردیم اما خروجی رسمی اعلام نشد و حتی بعید می دانم برای برگزاری همین جشنواره هم فیلمی توسط این صندوق تصویب و تولید نشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل تأمل در خصوص این دوره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان انتخاب دبیر آن است! برای بنده جای سوأل است آیا هر فردی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی می شود باید حتماً دبیر جشنواره فیلم کودک هم باشد؟ بی شک این اتفاق غلط است و اینکه تنها دو سه ماه مانده به برگزاری جشنواره دبیر آن تغییر کند غلط است و این رویه باید حل شود.

معراجی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی با بودجه یکی از فیلم های بیگ پروداکشنی که تولید می کند می تواند به راحتی ۳-۴ فیلم کودک را حمایت مالی کرده و آثار خوبی را در این حوزه بسازد. مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند که هزینه در سینمای کودک چندان گزاف نیست به عنوان نمونه خود ما با بودجه یک فیلم سینمایی توانستیم یک سریال ۱۵ قسمتی برای یکی از پلتفرم ها تولید کنیم که حجم گسترده ای از آن هم ویژوال بود و هزینه های سنگین داشت.

این فیلمساز نگاه دم دستی به سینمای کودک و نوجوان و فقدان دغدغه مندی از سوی متولیان سینمایی را باعث اضمحلال و نابودی سینمای کودک برشمرد و افزود: یکی دیگر از نکاتی که مدیران باید به آن توجه داشته باشند این است که اجازه دهند کودک از تماشای فیلم مختص به خود لذت ببرد. چرا در فیلم های کودک عادت به نشان دادن بدبختی داریم؟ در جامعه بدبختی کم نداریم؛ فقر حاکم بر جامعه در زندگی روزمره همه تأثیر گذاشته و نباید این اتفاقات به صورت مکرر در فیلم های کودک بیان شود.

وی یادآور شد: شما ببینید از نیمه دهه هفتاد به این طرف چند فیلم کودک در سینمای ایران تولید شده و چند تا از آن ها محتوای شاد مختص به کودک داشته؟ کدامیک از این فیلم ها موسیقی و قصه جذاب داشته؟ ما شاید به زور بتوانیم ۵-۶ فیلم را در این فضا شاهد باشیم و همین مسأله نشان می دهد که سینمای کودک را له کردیم.

معراجی همچنین به معضل مهم پخش و اکران اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل مهم سینمای کودک و نوجوان فقدان پخش و اکران مناسب است. من این بلا را شخصاً زمان اکران «بازیوو» تجربه کردم. متأسفانه هیچ سانس مناسبی برای فیلم های کودک در نظر گرفته نمی شود، بیشتر سانس ها تا ساعت ۶ بعد از ظهر است و عملا یک فرد شاغل نمی‌تواند با کودک خود به این سانس برسد. در زمینه تبلیغات هم تلویزیون نیز تنها ۲ نوبت آگهی به فیلم ما اختصاص داده بود. همه این ها باعث می شود ما که با سرمایه شخصی مان دست به تولید این فیلم زدیم دیگر در سینما کودک کار نکنیم و ترجیح دهیم سرمایه مان را صرف تولید فیلم کمدی کنیم که اکران های مناسبی دارد.

وی در پایان این گفتگو گفت: امیدوارم مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی حرکتی جدی در این زمینه داشته باشد و سینمای بحران زده کودک و نوجوان را نجات دهد. بی شک باید در ابتدا تعریف درستی از فیلم کودک و سینمای کودک ارائه داد تا بتوان به یک راهکار مناسب رسید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.