دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۵

بیرنگ: جشنواره ها اغلب برای پر کردن بیلان کاری مدیران و کمک به نورچشمی ها برگزار می شوند

بیژن بیرنگ در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی پسر انسان

سینماپرس: بیژن بیرنگ گفت: معنایی ندارد وقتی اغلب فیلمسازان برجسته سینمای کودک و نوجوان بیکار و خانه نشین هستند و فیلم شاخصی در این حوزه تولید نشده باز هم جشنواره برگزار کنند و دور هم جشن بگیرند!

بیژن بیرنگ کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: جشنواره ها اغلب برای پر کردن بیلان کاری مدیران و کمک به نورچشمی های شان برگزار می شوند در غیر این صورت معنایی ندارد وقتی اغلب فیلمسازان برجسته سینمای کودک و نوجوان بیکار و خانه نشین هستند و فیلم شاخصی در این حوزه تولید نشده باز هم جشنواره برگزار کنند و دور هم جشن بگیرند!

کارگردان فیلم های سینمایی «علی و غول جنگل» و «سیندرلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کار فارابی حمایت از فیلم هایی است که تنها در کشوهای این نهاد آرشیو می شوند! در این سال ها همواره شاهد بودیم پول های بیت المال را به دوستانی که خودشان دوست دارند می دهند که نتیجه آن هم شده فیلم هایی که اغلب شان فقط به درد آرشیو می خورند و هیچ دغدغه ای ندارند و هیچ کودکی هم با آن ارتباط نمی گیرد.

وی ادامه داد: ما در سینمای کشورمان آلوده جشنواره ها شده ایم و مدیران در پی آن هستند تا با برگزاری این جشنواره ها بیلان های کاری خود را پر کنند. بنده همیشه معتقد بوده و هستم که اگر شرایط اجتماعی خوبی وجود داشته باشد سینما اصلاً احتیاج به کمک ندارد و خود را تأمین می کند.

بیرنگ سپس با انتقاد شدید از وضعیت امروز سینمای کشور تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر لمپنیزم در سینما حاکم شده. احساس می کنم دوستان ما انگار از شهر هرت آمده اند و فقط دنبال فروش هستند و فرهنگ و هنر برایشان کاملاً بی معنا شده است!

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: سوأل بنده این است که نهادهای دولتی برای چه فیلم می سازند؟ سینمایی که بخواهد خرجش را از تولید درآورد سینمایی ورشکسته و درب داغانی است! این همه فیلمی که در این سال ها توسط دولتی ها ساخته شد چه شد؟ کدام مخاطب از آن ها استقبال کرد؟ این ها که سینما نیست بیشتر ویدیوهای آموزشی و مستند است که بهتر است تولیدش متوقف شود تا بعداً بتوان تکلیف سینما را روشن کرد و فیلم های ارزشمند در آن تولید نمود.

وی خاطرنشان کرد: البته در سینمای ما همه چیزمان به همه چیزمان می آید! فیلمسازی مان، جشنواره های مان و نهادهای حمایتی مان درست شبیه به یکدیگر عمل می کنند! مثل صندوق اعتباری هنر که یک فاجعه است و به جای آنکه به هنرمندان بیکار مستمری بدهد و آن ها را به صورت رایگان بیمه درمان و تکمیلی کند به آن ها بی توجهی می کند و می گوید اگر هنرمندی دو سال کار نکند او را حذف می کنیم! این ها همه دردهایی است که ما در این سینما شاهدش هستیم و مدیران فرهنگی و سینمایی هم به جای تعامل و شناسایی درد آن ها را سرکوب می کنند.

بیرنگ افزود: متأسفانه در این سینما کسی به مخاطب فکر نمی کند و همه در پی بیلان سازی هستند؛ جشنواره فیلم کودک هم یک دورهمی است که مدیران برای پر کردن بیلان های شان آن را برگزار می کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «چاق و لاغر» سپس با بیان اینکه دولت باید کل سینما و به ویژه سینمای کودک را رها کند اظهار داشت: ای کاش یک مدیر برجسته ای پیدا شود و از مسئولان فارابی سوأل کند این همه فیلمی که در این سال ها تولید کردند چند درصدشان به اکران رسیده و چقدر مخاطب داشته است؟ چند درصد از این فیلم ها توانسته اند سرمایه اولیه شان را باز گردانند و چند درصدشان فقط در کمدهای فارابی آرشیو شده اند؟ چرا این پول ها از جیب مردم خرج کارهایی می شوند که هیچ ثمره ای ندارد و رسماً هدر می رود؟

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: خوشبختانه من که سال ها است به این جشنواره ها نمی روم. حالا آقایان هی برای هم فرش قرمز راه بیندازند و دور هم بنشینند و برای خودشان دسته گل بفرستند و برای خودشان کف و سوت بزنند و برای خودشان نوشابه باز کنند؛ بدیهی است که با این کارها درد سینمای بخت برگشته کودک و نوجوان درمان نمی شود و بحران در این سینما روندی افزایشی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.