چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

سینماگران و سالروز مقاومت اسلامی/۶

صادق دقیقی: معضل اصلی ما در سینما مسئولانی هستند که نمی خواهند سینمای استراتژیک و حماسی توسعه یابد

صادق صادق دقیقی

سینماپرس: صادق صادق دقیقی گفت: با این رویکرد هرچقدر فیلمسازان دغدغه مند طرح و ایده های درخشان به برخی مدیران ارائه می کنند از تولید این آثار سر باز می زنند.

صادق صادق دقیقی کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: معضل اصلی ما در سینما مسئولانی هستند که نمی خواهند سینمای استراتژیک و حماسی توسعه یابد و برای همین هم هرچقدر فیلمسازان دغدغه مند طرح و ایده های درخشان به آن ها ارائه می کنند از تولید این آثار سر باز می زنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تا آمدن احمد» و «بزرگمرد کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران وعده می دهند اما برای حمایت از تولید پا پیش نمی گذارند! شاید علت اصلی این اتفاق این است که ما در برخی گلوگاه های مهم با افرادی فاقد تخصص و بی دغدغه مواجهیم که اصلاً معنای سینمای استراتژیک را درست نمی شناسند.

وی ادامه داد: بی شک در حوزه سینمای مقاومت، استراتژیک و حماسی قصه های فوق العاده ای وجود دارد که هریک از این قصه ها اگر دستمایه تولید یک فیلم قرار بگیرند می توانند با استقبال بسیار بالای مخاطبان روبرو شوند.

این سینماگر سپس با انتقاد از هدر رفت بودجه های دولتی و تولید برخی فیلم های بی ثمر و بی اثر توسط برخی نهادها تصریح کرد: ما بعضاً به اسم سینمای مقاومت، دفاع مقدس و استراتژیک شاهد تولید فیلم هایی هستیم که حتی در کشورمان هم نمی توانند مخاطب جدی داشته باشند و این در حالی است که ما امروزه نیازمند آن هستیم تا با زبانی جهانی مبادرت به تولید فیلم کنیم. متأسفانه جهان فیلم های ما کوچک است و اصلاً تفکری برای اینکه ایده های ناب خود را به دنیا اشاعه دهیم نداریم.

صادق دقیقی یادآور شد: بنده سال گذشته طرحی را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادم که به اذعان بسیاری از چهره های مطرح طرحی ناب و درخشان بود اما مسئولان فارابی این طرح را رد کردند. طرح ما در مورد زنانی بود که سال ها قبل پس از شهادت رئیسعلی دلواری در تپه ماهورهای شیراز جلوی انگلیسی ها ایستادند و ۳۰۰ نفر از نیروهای انگلیسی را کشتند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: این زنان که با عنوان زنان لرده دشتستان شناخته می شوند الگویی هویت ساز برای زنان ایرانی هستند و مصداق عینی روحیه مقاومت طلبی زنان ایرانی در مقابل استکبار هستند. حال پرسش بنده این است که همین طرح یک خطی از این فیلم آیا از آثاری که فارابی از آن ها حمایت کرد و به جشنواره چهل و یکم فجر فرستاد بدتر است؟

کارگردان فیلم های سینمایی «مرده خور» و «بچه های طوفان» تأکید کرد: بنده معتقدم اگر بخواهیم شرایط در سینما بهتر شود باید آدم هایی بیایند و در سینما فیلم بسازند که بدانیم با یک قران یک قران بودجه ای که از دولت دریافت می کنند چه می کنند. ما ملزم هستیم از بیت المال صیانت کنیم و بودجه آن را در راه درست مصرف کنیم؛ همین بودجه هایی که هست اگر درست خرج شود و آثار استراتژیک خوب و بدون شعارزدگی ساخته شود همه مردم در داخل و خارج از کشور از آن حمایت خواهند کرد.

صادق دقیقی در پایان این گفتگو افزود: ما در سینما نیازمند غربال گری هستیم؛ غربال گری در بین مدیران و فیلمسازان! اگر این غربال گری رخ دهد ما می توانیم آثار استراتژیک تولید کنیم و حتی فیلم های مان را در خود آمریکا و انگلستان هم اکران کنیم. این کار نیازمند همت، عزم و اراده جدی و قوی از سوی مدیران بالادستی است و امیدوارم روزی شاهد آن باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.