سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

سینماگران و سالروز مقاومت اسلامی/۱

برجی: ما در قیاس با هالیوود یا حتی سینمای ترکیه در خصوص با مقوله مقاومت اسلامی کاری نکرده‌ایم

رضا برجی در دومین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: رضا برجی گفت: مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخش اعظم تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد.

رضا برجی مستندساز مطرح کشور در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: ما در قیاس با هالیوود یا حتی سینمای ترکیه در خصوص با مقوله مقاومت اسلامی در سینما هیچ کاری انجام نداده ایم؛ یکی دو فیلم و سریال ساختن که کار نیست! مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخش اعظم تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: مقاومت اسلامی آنقدر مهم بود که شخصیت والایی مانند حاج قاسم برای آن قربانی شد. مقاومت اسلامی آنقدر ارزش داشت که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امام موسی صدر و چمران به سمت مقاومت اسلامی گرایش پیدا کردند. مقاومت اسلامی عرصه بزرگی است و بعد از انقلاب یکی از بزرگترین عرصه ها در جهت ترویج فرهنگ انسانیت و اسلام گرایی است.

این سینماگر با بیان اینکه توقع ما این بود چه در سینمای مستند و چه در سینمای داستانی بیشتر از چیزی که تا به حال دیدیم به محور مقاومت اسلامی پرداخته شود اظهار داشت: متأسفانه توقعی که ما داشتیم برآورده نشد. نه تنها پرداخته نشد بلکه ما به نوعی با بی تفاوتی و سهل انگاری مدیران فرهنگی و سینمایی در تمامی این سال ها روبرو بودیم.

برجی در همین راستا خاطرنشان کرد: من برای ۱۶ جنگ دنیا مستند ساختم اما نکته اینجا است که فقط من بودم! این برای کشوری مثل ایران اسلامی که داعیه دار حمایت از مقاومت اسلامی است باعث شرمساری است که فقط یک مستندساز در جنگ های مهم دنیا حضور داشته باشد و برای آن مستند بسازد. در جنگ ۳۳ روزه فقط ۲ اکیپ مستندساز بودند. این فاجعه است.

وی ادامه داد: مقاومت اسلامی از نظر بار دراماتیک و اهمیت استراتژیک آنقدر پربار و مهم است که می تواند دستمایه تولید صدها فیلم و سریال شود اما ما این متریال غنی را در دست داریم و چون مدیران فرهنگی و هنری یا به فکر نیستند یا اگر هستند به صورت باری به هر جهت در این راستا کار می کنند نتوانستیم دین مان را به مقاومت اسلامی ادا کنیم.

این مستندساز برجسته در ادامه این گفتگو افزود: مدیران بیلان کاری ضعیف برای خودشان درست می کنند. کاش حداقل برای بیلان کاری شان کار قوی می کردند. برخی هم به بیلان کاری فکر نمی کنند چون مدیران بالادستی شان از آن ها کاری نمی خواهند.

کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» تأکید کرد: این بسیار تلخ است که کشوری مانند ترکیه چندین سریال برای داعش ساخته، چندین فیلم سینمایی ساخته اما ما دست روی دست گذاشته ایم و به یک فیلم سینمایی و یک سریال بسنده کردیم. این اتفاق در حالی است که ما بزرگترین جبهه علیه داعش در دنیا بودیم و ما بودیم که به خاطر آن خون دادیم و آن ها را شکست دادیم. ما بزرگمرد دلاوری چون حاج قاسم را در این راه دادیم پس موظفیم برای عظمت این آدم های جبهه مقاومت کار کنیم. باید زندگی نامه آن ها را تولید کنیم.

وی متذکر شد: ما در خصوص مقوله مقاومت اسلامی به شدت عقب مانده ایم! ما بیکار نشسته ایم و شعار می دهیم و دشمن از این انفعال ما سوءاستفاده می کند. معلوم است وقتی ما وارد نشویم آن ها وارد می شوند و تاریخ را به نفع خودشان تغییر می دهند. جبهه مقاومت اسلامی بزرگ است و ما باید طلایه دار فرهنگی و هنری آن باشیم اما نیستیم!

برجی در پاسخ به این پرسش که علت این فشل بودن و بی خاصیت بودن مدیران فرهنگی در خصوص پرداختن به مقوله مقاومت اسلامی چیست تصریح کرد: درک نکردن زمان، عدم شناخت مسائل روز و مقاومت اسلامی باعث این اتفاق شده است. مدیران فرهنگی و هنری باید به این درک و شعور و فهم برسند که مقاومت اسلامی برای کشور ما مقوله ای حیاتی است، مدیران باید بفهمند که بسیار عقب مانده ایم!

این سینماگر خاطرنشان کرد: اما مدیر فرهنگی دغدغه ندارد؛ اگر اندکی مقاومت اسلامی در کشور ما در حوزه های مختلف شکل گرفته به دلیل تفکر حضرت امام (ره) بوده که اینک با تفکر و درایت حضرت آقا پیش می رود در غیر این صورت مدیران فرهنگی تدبیری برای پرداختن به این موضوع ندارند.

وی با انتقاد شدید از فیلم های به شدت مشمئزکننده که این روزها پرده سینماهای کشور را به تسخیر خود درآورده اظهار داشت: مدیران سینمایی و فرهنگی گویا دغدغه شان فیلم های کمدی است و برای همین است که سالانه چندین فیلم کمدی ساخته می شود که البته کمدی های به شدت سخیف است. کار به جایی رسیده که یک فیلمساز همزمان دو فیلم کمدی با هم روی پرده دارد. این اتفاق نشان دهنده این است که مسئول بالاتر دنبال این آثار پیش پاافتاده است نه کار استراتژیک!

برجی در همین خصوص متذکر شد: جالب اینجا است که وقتی ما به اسین فضاحت انتقاد می کنیم فوری می گویند جامعه نیاز به شادی دارد اما به نحو سخیف و بدترین شکل ممکن می خواهند جامعه را شاد کنند!

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه مدیران خود را به خواب زده اند گفت: وقتی مردم را متوجه نمی کنیم که چقدر پرداختن به محور مقاومت اسلامی و حمایت از فلسطین و لبنان اهمیت دارد شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» توسط دشمن در دهان نسل جوان مان می افتد. این وظیفه مدیران فرهنگی است که چرایی اهمیت حمایت از فلسطین و لبنان را برای جوانان تبیین کنند اما چون مدیران خودشان را به خواب زده اند این کار صورت نمی گیرد؛ بنده معتقدم مدیران متوجهند چه می کنند و عمدی پشت این قصه است که به محور مقاومت اسلامی کم توجهی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.