دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

سینماگران و سالروز مقاومت اسلامی/۵

همراه: همواره در حق مفاهیم ارزشمند و استراتژیک در سینمای ایران جفا شده است

ابوالفضل همراه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: ابوالفضل همراه گفت: یکی از دلایل موفقیت سینمای دنیا مثل هالیوود این است که جنبه راهبردی دارند به اصول خودشان توجه می کنند.

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: متأسفم که باید بگویم همواره در حق مفاهیم ارزشمند و استراتژیک در سینمای ایران جفا شده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «رسوایی» و «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از دلایل موفقیت سینمای دنیا مثل هالیوود این است که جنبه راهبردی دارند به اصول خودشان توجه می کنند. سینما در این کشورها همواره بر اساس اصول و مفاهیم مورد نظرشان پیش می رود و این مقوله به خوبی در آثار آن ها قابل مشاهده است. آن ها مفاهیم مورد توجه خود را در ژانرهای مختلف تکثیر و تکرار می کنند و این باعث پیشرفت شان شده است.

وی یادآور شد: یکی از اصولی که ما بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی داشتیم این بود که قرار بود سینمای انقلاب داشته باشیم و طبیعتاً یکی از ارکان اصلی آن پرداختن به مقاومت اسلامی و استکبارستیزی بود. در جهان اسلام و تشیع می بینیم همواره قشری از جامعه اسلامی در برابر استکبار در طول تاریخ مقاومت کرده و این اصل در طول تاریخ همواره وجود داشته است.

همراه تأکید کرد: اما به جرأت می گویم که متأسفانه سینمای کشورمان بسیار ضعیف تر و کمتر از آنچه که باید به این مقوله بسیار مهم و استراتژیک ورود کرده است. در واقع پتانسیل عظیم مقاومت اسلامی در سینمای ما همواره نادیده گرفته شده و این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: یکی از شاخص ترین فیلم هایی که در این حوزه ساخته شده «بازمانده» کار مرحوم سیف الله داد بود که به نوعی همچنان به عنوان یک فیلم مولف در این حوزه شناخته می شود. باعث تأسف است که به ظرفیت عظیمی مانند مقاومت اسلامی در سینمای کشورمان بی توجهی می شود و ما به جای آنکه هر سال از این نمونه ها در سینمای مان داشته باشیم باید از این فیلم که تولید آن به سال های دور برمی گردد یاد کنیم.

وی تأکید کرد: اتفاقاتی که در بحرین و یمن و سوریه و عراق و افغانستان افتاده و می افتد باید دستمایه ای برای تولید ده ها فیلم سینمایی شود؛ مقوله مقاومت اسلامی در برابر استکبار جهانی آنقدر مهم و با اهمیت است که می تواند دستمایه تولید صدها فیلم شود اما اسفا و دریغا که سینمای ایران در این مورد غفلت کرده است.

این سینماگر مطرح با بیان اینکه سینمای که می توانست پرچمدار مقاومت اسلامی باشد اظهار داشت: بی تفاوتی مدیران فرهنگی و سینمایی در طول سالیان مختلف باعث شد تا این اتفاق به ثمر نرسد. ما حتی به جریاناتی مانند داعش آنطور که باید نپرداختیم و این در حالی است که کشورهایی مانند هند و ترکیه که هیچ نقشی در این راستا نداشتند فیلم های زیادی با حضور سلبریتی های مطرح شان تولید کردند اما ما باز هم مثل همیشه عقب ماندیم و دست روی دست گذاشتیم و نظاره گر این وقایع بودیم.

همراه در پایان این گفتگو افزود: بی تردید سینمای مقاومت اسلامی می تواند کلیت سینمای کشور را در برگیرد به شرط آنکه مسئولان به این امر مهم و حیاتی توجه ویژه داشته باشند و از هنرمندان متعهد و دغدغه مند برای تولید این قبیل آثار حمایت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.