چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

استراتژی «رشد تولید» در سینما/۱۰

سیفی: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های سنگین برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند!

حجت الله سیفی

سینماپرس: حجت الله سیفی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های هنگفت برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند! یعنی مثلاً اگر قرار است یک نهاد دولتی بیاید و روی یک فیلم ۳۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری کند بهتر است بودجه این فیلم را به ۱۰ گروه فیلمسازی دیگر بدهد که می توانند ۱۰ فیلم ۳ میلیاردی و ارزان قیمت بسازند؛ اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد رشد تولید در سینما، گسترش عدالت و اشتغال صدها سینماگری خواهیم بود که سال ها است امکانی برای کار و فعالیت نداشتند!

کارگردان فیلم های سینمایی «جستجو در شهر» و «محکومین بهشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر قرار باشد سینما با همین روال کنونی ادامه حیات دهد متأسفانه باید بگویم که دیگر اغلب ما هیچ امیدی به فردا نداریم! تعداد کثیری از سینماگران مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند و هیچ کس حتی نامی از آن ها نمی برد و یادی از آن ها نمی کند.

وی سپس با انتقاد شدید از هزینه های گزاف نهادهای دولتی برای تولید فیلم های ارگانی تصریح کرد: متأسفانه بودجه های هنگفت این فیلم ها فقط به افراد خاص داده می شود؛ در واقع دولت به این افراد خاص پول زیاد می دهد و کام آن ها را شیرین و کام ما را تلخ می کند.

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: مسئولان دولت باید از خود بپرسند تکلیف امثال من که جایی برای کار در سینما ندارند چیست؟ ما باید چطور زندگی مان را بگذرانیم؟ آیا این عدالت است که بودجه ها این چنین تقسیم شوند؟ ما اگر می خواهیم در سینما به عدالت دست پیدا کنیم باید بنیه اقتصادی سینما را از اساس اصلاح کنیم.

سیفی ادامه داد: مسئولان باید تزریق پول و سرمایه کافی به سینما داشته باشند و این سرمایه ها را عادلانه میان اهالی سینما تقسیم کنند؛ از سوی دیگر باید هزینه تولید را پایین بیاورند تا چشم شان به گیشه سینماها و فروش بالای فیلم ها نباشد چرا که این نگاه به فروش و گیشه باعث شده تا همواره فیلم های به شدت نازل و سردستی به عنوان پرفروش ترین آثار مطرح شوند در صورتی که سینمای ما نباید جایی برای تولید و عرضه فیلم های نازل باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «سهم من از زندگی» و «به خاطر خواهرم» خاطرنشان کرد: سینماداران که به آثار نازل راغب هستند چون مردم را به نگاه نازل سوق داده اند و هر فیلمی نازل تر و سطحی تر و سخیف تر باشد کام آن ها را بیشتر شیرین می کند اما این وظیفه مسئولان دولتی است که جلوی رواج بیشتر این نگاه غلط به سینما را بگیرند و سینماگران را تشویق به ساخت فیلم های ارزشی کنند. ما حتی آثار طنزمان نیز باید محوریت و نگاه ارزشی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: تا وقتی دیدگاه اقتصادی در کشور بر اساس دلار باشد و اقلام داخلی را با نگاه دلاری ببینیم و قیمت محصولات در کارخانه ها با دلار تعیین شود تورم در رگ های ما هم نفوذ می کند. ما اگر شعار مرگ بر آمریکا می دهیم نباید در آمریکا غرق شویم. جریان اقتصادی و سلطه گری دلار که بنیاد جامعه ما را متلاشی کرده در حال تحمیل دلار است و تا وقتی مسئولان ارشد دولت تن به این اتفاق می دهند ما شاهد بحران در حوزه های مختلف کشورمان خواهیم بود.

سیفی در همین راستا با بیان اینکه نگاه غلط اقتصادی مسئولان در تمام شئونات زندگی ما اثرگذار است گفت: بی شک این نگاه در فرهنگ هم نفوذ می کند و تأثیر منفی می گذارد. بنده یک پرسش اساسی از مدیران سینمایی دارم و آن این است که چرا باید بازیگران پادشاهی کنند و هر مبلغی می خواهند بگیرند؟ چرا قانونی برای تعیین سقف دستمزد بازیگران صادر نمی شود؟

وی یادآور شد: در زمان گذشته وقتی بازیگری زیادتر از حقش دستمزد می گرفت ارشاد مانع ادامه کار او می شد؛ ما باید سینما را ارزان کنیم و بهترین راهکار این است که همانطور که قشر فنی سینما دستمزد می گیرند بازیگران هم به همان مقدار دستمزد بگیرند. چه معنا دارد که یک بازیگر در سینمای ما بیش از یک فیلمنامه نویس یا یک کارگردان دستمزد بگیرد؟ ما نیازمند تدبیری جدی در این زمینه ها هستیم و اگر چنین تدابیری صورت نگیرند هرچقدر رشد تولید زیاد شود باز هم نفعی از آن عاید کل جامعه سینمایی کشور نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ - ۱۹:۱۳
    0 0
    هشت کیلومتر تیتر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.