سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با ما؛

مهام: حرمت بزرگان دین باید در آثار مذهبی حفظ شود/ کار کردن در حوزه دین و مذهب مانند فیلم ساختن درباره مسائل اجتماعی نیست

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۱۰

علی مهام

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: فیلمسازان باید بدانند که کار کردن در حوزه دین و مذهب مانند فیلم ساختن درباره مسائل اجتماعی نیست که بتوان در آن هر سیاهی و تاریکی را به تصویر کشید و از این طریق خود را بزرگ جلوه داد و دیده شد!

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آنچه در تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون باید به شدت مورد توجه قرار گیرد در وهله اول احترام به بزرگان دینی است و در وهله دوم احترام به عقاید و تفکرات مردم هیأتی و مکتبی که از کودکی شان با بزرگان دین بزرگ شده اند و حب آن ها را در دل دارند؛ از این رو برای تولید یک اثر مذهبی در سینما و تلویزیون در ابتدا بایستی تحقیقات کامل انجام شود و از نظر کارشناسان و علمای دینی برای تولید این گونه آثار بهره برداری گردد تا ما دیگر شاهد تولید آثار دور از شأن اهل بیت (ع) مانند «رستاخیز» نباشیم. من بسیار متأسفم که در سینمای ما فیلمی تولید شده که در آن به بزرگان دین توهین های آشکاری شده است؛ بنده معتقدم  کسانی که چهره بزرگان دین و شریعت را نشان می دهند یا کودن هستند یا عناد دارند یا می خواهند خودنمایی کنند و باید جلوی ادامه کار این گونه افراد در سینما و تلویزیون کشور برای همیشه گرفته شود.

وی ادامه داد: من نمی دانم چطور اشخاصی جرأت می کنند در جمهوری اسلامی ایران فیلمی بسازند و در آن چهره بزرگان دین از جمله حضرت عباس (ع) را نشان دهند؟ آیا این افراد نمی دانند که مردم مذهبی که جان و دل و ریشه های شان با بزرگان دین عجین شده است هرگز اجازه نخواهند داد تا تصویری مخدوش از بزرگان دین در سینما و تلویزیون مان نشان داده شود؟ آیا حضرت عباسی که ما می شناسیم و از بچگی با روضه هایش بزرگ شده ایم این تصویر بسیار بدی است که در «رستاخیز» می خواهند به ما القا کنند؟

مهام سپس با تأکید بر اینکه حرمت بزرگان دین در آثار مذهبی باید حفظ شود خاطرنشان کرد: اینکه شخصی بخواهد نام خودش را بر سر زبان ها بیندازد و فیلمی زننده در رابطه با واقعه بزرگ عاشورای حسینی (ع) بسازد آیا کاری عاقلانه است؟ چرا مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور ما اصلاً به این قبیل افراد اعتماد می کنند و بودجه های کلان را در اختیار آن ها قرار می دهند تا اینطور بودجه ها را حیف و میل کنند و آثاری بسازند که دور از شأن مسلمانان است؟

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» تأکید کرد: ما آثار تاریخی و مذهبی درخشانی در سینما و تلویزیون مان داریم که هرگز فراموش نخواهد شد؛ «روز واقعه»، «مردان آنجلس»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر (ع)» و... از جمله این آثار هستند. پس زمانی که ما هنرمندان بزرگی را داریم که می توانند چنین آثار شاخصی را تولید کنند هرگز نباید به کسانی که تنها داعیه دین دارند اجازه دهیم تا مبادرت به تولید این گونه آثار کرده و موجب وهن دین شوند.

مهام در خاتمه این گفتگو متذکر شد: کسانی که می خواهند از این پس مبادرت به تولید آثار دینی و مذهبی کنند باید تمام توان خود را به کار بگیرند و هرگز فکر نشان دادن چهره ائمه معصومین (ع) حتی به ذهن شان هم خطور نکند؛ فیلمسازان باید بدانند که کار کردن در حوزه دین و مذهب مانند فیلم ساختن درباره مسائل اجتماعی نیست که بتوان در آن هر سیاهی و تاریکی را به تصویر کشید و از این طریق خود را بزرگ جلوه داد و دیده شد!؛ هنرمندانی که می خواهند در این حوزه مبادرت به فیلمسازی کنند باید بدانند که مردم ما هرگز اجازه اهانت به چهره های مقدس و بزرگ دینی را نخواهند داد و برخوردی قاطع و جدی با کسانی خواهند داشت که سعی بر حرمت شکنی چهره معصومین (ع) دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.