سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

جهانگیر الماسی در گفتگو با سینماپرس:

باید جلوی استفاده تبلیغاتی و ابزاری از حماسه جاودانی همچون عاشورای حسینی گرفته شود/ دور شدن ریا و نفاق از سینمای مذهبی و ارزشی مهم است

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۷

جهانگیر الماسی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: بزرگان و شعرای بنام بسیاری برای حرکت حضرت امام حسین (ع) احترام قائل هستند و تأکید دارند امام حسین (ع) روشنفکرترین شخصیت تاریخ است که در مقابل جهل، نادانی، فرودستی، عقب ماندگی و... ایستادگی نموده اند و از این رو هدف هنرمندان ما باید ترویج افکار و دیدگاه های ایشان باشد و نه هیچ چیز دیگر!

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما گاهی اوقات شاهد آن بوده ایم که برخی اشخاص سعی داشتند از حماسه بزرگی مانند عاشورای حسینی (ع) استفاده ابزاری و تبلیغاتی کنند، باید جلوی استفاده تبلیغاتی و ابزاری از حماسه جاودانی همچون عاشورای حسینی (ع) گرفته شود و نباید اجازه دهیم که چنین آثاری در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما تولید گردد. حرکت حضرت امام حسین (ع) حرکت آزادمردی بود که برای مبارزه با جهل و بی خردی قیام کرد و تمامی تلاش خود را به کار برد تا شرف انسانی را زنده نگه دارد و در این مسیر هم به شهادت رسید؛ امام حسین (ع) با این حرکت خود آزادگی و آزاده بودن را به تمامی مردم دنیا آموخت و نشان داد که هرگز نباید تسلیم ظالمان و جباران شد و دین را به دنیا فروخت اما متأسفانه هستند کسانی که با برداشت های غلط از این حرکت بزرگ حضرت آثاری را تولید می کنند که تنها دیدگاه های شخصی شان در آن رواج دارد.

وی ادامه داد: سینما و تلویزیون به عنوان ۲ رسانه مهم و تأثیرگذار نباید جایگاهی برای عرض اندام و جولان دادن افرادی باشد که می خواهند دیدگاه های شخصی و باندی و جناحی شان را به حرکت امام حسین (ع) نسبت دهند و بر اساس دیدگاه های شخصی شان مبادرت به تولید فیلم و سریال کنند. البته خوشبختانه ما مردم بسیار آگاه و فهیمی داریم که هرگز وارد بازی این افراد نخواهند شد اما با این همه مسئولان موظف هستند تا جلوی کار این افراد را بگیرند.

الماسی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم کل مفاهیم زیبای حرکت حضرت امام حسین (ع) و واقعه بزرگ عاشورای حسینی (ع) همگی در ۳ جمله آشکار است؛ «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا»، «إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ» و حدیث معروف امام حسین (ع) که می فرمایند: «اِنَّ الحَیاهَ عَقیدَهَ و جَهاد» مفاهیم بسیار بزرگی را در خود نهفته دارند که باید سینماگران معتقد و ولایی و حسینی به این مفاهیم در آثارشان بپردازند.

مفاهیم زیبای حرکت حضرت امام حسین (ع) و واقعه بزرگ عاشورای حسینی (ع) همگی در ۳ جمله آشکار است؛ «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا»، «إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ» و حدیث معروف امام حسین (ع) که می فرمایند: «اِنَّ الحَیاهَ عَقیدَهَ و جَهاد» مفاهیم بسیار بزرگی را در خود نهفته دارند که باید سینماگران معتقد و ولایی و حسینی به این مفاهیم در آثارشان بپردازند.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» سپس با بیان اینکه تمامی بزرگان و مبارزان دنیا نسبت به حرکت بزرگ امام حسین (ع) احترام قائل هستند اظهار داشت: بزرگانی مانند «چگوارا» و شعرای بسیار بنام و حتی لیبرال دنیا برای حرکت و مباحث حضرت امام حسین (ع) احترام قائل هستند و تأکید دارند امام حسین (ع) روشنفکرترین شخصیت تاریخ است که در مقابل جهل، نادانی، فرودستی، عقب ماندگی و... ایستادگی نموده اند و از این رو هدف هنرمندان ما باید ترویج افکار و دیدگاه های ایشان باشد و نه هیچ چیز دیگر!

این سینماگر تأکید کرد: دور شدن ریا و نفاق از سینمای مذهبی و ارزشی مهم است؛ سینماگرانی که می خواهند در رابطه با حرکت و یا زندگی حضرت امام حسین (ع) مبادرت به ساخت فیلم نمایند بایستی به دیدگاه های ایشان نزدیک باشند و این دیدگاه ها را قبول داشته باشند تا آثارشان بتواند موفق شود. قطعاً هر کسی در هر جای دنیا بخواهد از حرکت بزرگ ایشان سوء استفاده کند ناموفق خواهد بود.

بازیگر سریال تلویزیونی «سال های برف و بنفشه» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما اگر تحلیلی بر کلام حضرت زینب (س) که می فرمایند: «ما رأیتُ الاّ جمیلاً» داشته باشیم از خود می پرسیم که آیا ایشان در آن هیاهوی عاشورا چه زیبایی دیده بودند که چنین کلامی را بر زبان راندند؛   «ما رأیتُ الاّ جمیلاً»، با هیچ منطق و استدلالی قابل فهم نیست، جز با منطق نور و نگاه آسمانی و این نکته مهمی است که یکایک ما زمینی ها باید به آن توجه داشته باشیم. بنده معتقدم سینماگران و فیلمسازانی که می خواهند در رابطه با زندگی حضرت و واقعه بزرگ عاشورا مبادرت به ساخت اثری کنند باید دل و دیدگاه شان خدایی و آسمانی باشد تا اثرشان مورد توجه مردم قرار گیرد و بتواند تأثیرات مثبتی در جامعه از خود به جای بگذارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.