شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

کارگردان فیلم سینمایی «عقاب صحرا»:

جهان بینی فیلمسازان آثار تاریخی و مذهبی باید مورد تأیید علما و مدیران فرهنگی باشد/ هیچ فیلمسازی حق ندارد موجب وهن دین شود

محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری/۲

مهرداد خوشبخت کارگردان در نشست فیلم « عقاب صحرا» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مهرداد خوشبخت کارگردان سینما همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با چگونگی نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی گفت: نکته مهمی که در سینما و در روند تولید هر اثر سینمایی وجود دارد این است که هر فیلمسازی با جهان بینی خود مبادرت به ساخت فیلم می کند از این رو فیلمسازانی باید برای ساخت آثار تاریخی و مذهبی انتخاب شوند که جهان بینی شان مورد تأیید علما و مدیران فرهنگی است تا این فیلم ها برای اکران دچار مشکل نشوند و یا در صورت اکران شدن در جامعه التهاب به وجود نیاورند.

کارگردان فیلم سینمایی «عقاب صحرا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در سینمای کشور ۲ دسته فیلمساز داریم؛ دسته اول فیلمسازانی هستند که به صورت اپراتور تنها اجرا کننده فیلمنامه هایی هستند که توسط تهیه کنندگان و یا مدیران سینمایی به آن ها سپرده می شود و دسته دوم فیلمسازانی هستند که با جهان بینی شخصی شان مبادرت به ساخت فیلم می کنند و نسبت به جزء به جزء و پلان به پلان آثارشان حساس هستند.

وی ادامه داد: قطعاً تهیه کنندگان و مدیران فرهنگی در تولید آثار مذهبی هیچ گاه به سراغ اپراتورها نمی روند چرا که ساخت یک اثر تاریخی مذهبی بسیار سخت و دشوار است و هرکسی توانایی انجام آن را ندارد؛ کار مذهبی نیاز به تحقیق و پژوهش فراوان دارد و هر پلان آن نیاز به تأمل و تحقیق دارد. یک فیلمساز که تولید یک فیلم مذهبی را در دست دارد باید با تأمل پیش برود تا خدشه ای در نحوه روایت اثرش از منظر تاریخی و دینی ایجاد نگردد.

خوشبخت خاطرنشان کرد: البته این بدان معنا نیست که فیلمساز در این نوع آثار نمی تواند شخصیت های تخیلی خلق و ترسیم کند چرا که به لحاظ غنی تر کردن بار دراماتیک هر اثر فیلمساز به شرط آنکه موجب تحریف تاریخ نشود می تواند شخصیت هایی تخیلی را برای جذاب تر کردن اثرش به فیلمنامه اضافه کند تا از این رهگذر نتیجه مطلوب و موردنظرش به خصوص از منظر جذب مخاطب حاصل شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه هیچ فیلمسازی حق ندارد موجب وهن در دین شود اظهار داشت: یک فیلمساز تاریخی مذهبی باید تمامی کتب مرتبط با سوژه ای را که می خواهد در رابطه با آن فیلم بسازد مطالعه کند و تمامی نظریه های دینی در این رابطه را بخواند؛ فیلمساز به هیچ عنوان حق دخالت و تغییر مشترکات تاریخی و مذهبی که علمای دینی همگی بر آن اتفاق نظر دارند را ندارد. یک فیلمساز نباید هیچ گاه نظریه های کارشناسان و بزرگان دین را به هم بریزد و تمامی این ها نکاتی است که اگر رعایت شود ما شاهد دستاوردهای بسیار نیکویی در حوزه سینمای تاریخی و مذهبی در کشور خواهیم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «صدای پای من» در خاتمه این گفتگو افزود: پرداختن به مضامین دینی و مذهبی یکی از ضروریات سینمای کشور است و ما از این نکته ضروری و مهم نباید غافل بمانیم؛ سینمای کشور ما نیز مانند سایر کشورهای دنیا نیاز به تولید آثار تاریخی و مذهبی دارد و ما باید همواره درصدد آن باشیم تا خوراک فرهنگی مناسبی را برای اهالی جامعه و به خصوص نسل جوان که ارتباط بهتری با هنرهفتم دارند فراهم سازیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.