شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

چیستا یثربی در گفتگو با سینماپرس:

شرایط نشر کتاب، سینما و تئاتر بسیار وخیم تر از دولت قبل شده است/ از وزیر ارشاد می خواهم تدبیر جدی برای وضعیت آشفته سینما و تئاتر داشته باشند

انتظارات سینماگران از وزیر ارشاد دولت دوازدهم/۷

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط نشر کتاب، سینما و تئاتر بسیار وخیم تر از دولت قبل شده است و متأسفانه علیرغم تمامی وعده ها در دولت یازدهم ما با ممیزی های عجیب و غریبی در هریک از این حوزه ها روبرو می شدیم که برایمان غیرقابل باور بود.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه این روزها شرایط عجیبی در حوزه فرهنگی و هنری کشور حاکم شده به نحوی که که افراد توسط مدیران و مسئولان طبقه بندی شده اند و بر اساس این طبقه بندی ها اجازه حضور و فعالیت می گیرند و یا به ناچار مجبور به خانه نشینی می شوند. این شرایط برای هنرمندانی که مانند من مستقل هستند بسیار سخت و دشوار است. متأسفانه ما با شرایط بد و دشواری برای دریافت مجوزها روبرو هستیم و هیچ کس هم فریاد ما را نمی شنود.

وی ادامه داد: در حوزه نشر کتاب ما بیش از سایر دوره ها دچار مشکل شده ایم؛ متأسفانه ایرادهای بسیار عجیبی به کتاب ها گرفته می شود و مواردی که به عنوان ممیزی بر کتاب ها اعمال می شود همگی نشان از آن دارد که افرادی که مسئولیت مطالعه کتاب ها را دارند آن ها را دقیق مطالعه نمی کنند و به صورت رندومی کتاب ها را انتخاب کرده و آن ها را ورق می زنند و برای خود ایرادات عجیب و غریبی درمی آورند!

یثربی سپس با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کتابی از من منتشر شد که وزارت ارشاد حتی یک مورد ممیزی روی آن اعمال نکرد اظهار داشت: متأسفانه همین کتاب در دوارن ریاست جمهوری آقای روحانی و زمانی که قرار بود تجدید چاپ بشود با ۱۸ مورد ممیزی روبرو شد و این مطلب نشان از آن داشت که افرادی که مسئولیت ها را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت بر عهده گرفته اند دیدگاه هایی به مراتب سخت گیرانه تر از مسئولان دولت قبلی دارند.

کارگردان نمایش «زنی که تابستان گذشته رسید» خاطرنشان کرد: بدتر از همه این ها اینکه متأسفانه مسئولان فعلی نشان داده اند هیچ گونه تمایلی برای ارتباط برقرار کردن با هنرمندان و شنیدن حرف ها و درددل های آن ها ندارند؛ به عنوان مثال زمانی که آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد مسئولیت امور را بر عهده داشتند بنده بارها با مسئول دفتر ایشان نامه نگاری کردم و درخواست ملاقات بسیار کوتاهی با ایشان را دادم که متأسفانه در نهایت به من اعلام شد هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد؛ این اتفاق در حالی بود که بنده بارها با آقایان حسینی و صفارهرندی به عنوان وزرای ارشاد دولت های نهم و دهم ملاقات های حضوری داشتم و آن ها با طیب خاطر همواره از هنرمندان استقبال می کردند و حرف ها و درددل های شان را می شنیدند.

این مدرس دانشگاه در کشور «آلمان» در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات شدید در حوزه تئاتر اشاره کرد و گفت: اوضاع تئاتر به مراتب بسیار فاجعه بارتر از حوزه سینما و نشر است؛ رشد قارچ گونه سالن های بخش خصوصی که شبی ۲ الی ۳ میلیون تومان از گروه ها پول طلب می کنند دردی است که تمامی قدیمی ها، حرفه ای و پیشکسوت های تئاتر و حوزه نمایش با آن درگیر شده اند و هیچ کسی هم کوچکترین تدبیری برای رفع این قبیل معضلات ندارد؛ زمانی که بنده به عنوان یک کارگردان تئاتر نمی توانم و بودجه آن را ندارم که بازیگر چهره در نمایشم داشته باشم و قراردادهای تیپ به صورت کامل و با بی تدبیری کامل برداشته شده چه کاری باید انجام دهم؟

یثربی افزود: در حال حاضر نمایش هایی که با حضور بازیگران مطرح مانند حامد بهداد روی صحنه می روند هم نمی توانند سالن های خود را پر کنند؛ در حال حاضر حتی یک سوم ظرفیت سالن ها هم پر نمی شود؛ قیمت بلیت تئاتر بسیار گران است و با این شرایط بسیار بد اقتصادی مردم نمی توانند برای تماشای یک نمایش بلیت های ۵۰ هزار تومانی خریداری کنند؛ دولت با بی تدبیری تئاتر را متعلق به قشر مرفه و بورژوا کرده و این مطلب به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مسئولان فرهنگی کشور بایستی تدبیر جدی برای رفع این معضل داشته باشند.

نویسنده کتاب «شیدا و صوفی» سپس با تأکید بر اینکه از وزیر ارشاد می خواهم تدبیر جدی برای وضعیت آشفته سینما و تئاتر داشته باشند تصریح کرد: در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا تئاتر با رانت های دولتی زنده است و نفس می کشد اما مسئولان ما با بی تدبیری در حال از بین بردن این هنر مهم و ارزنده در کشور هستند. من امیدوارم قراردادهای تیپ در دولت دوازدهم مجدداً بازگردانده شود تا گروه ها بتوانند با آرامش خاطر بیشتری در این حوزه فعالیت کنند.

این کارشناس فرهنگی سپس به برخی از مشکلات حوزه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: باندبازی در سینمای ایران این روزها حرف اول و آخر را می زند؛ داشتن هنر برای ورود به سینما گویا چندان شرط مهمی نیست و به همین علت است که بسیاری از بی هنران به راحتی در سینما ورود می کنند و مرتب هم در آن فعالیت دارند؛ جالب آن است که برخی از فیلم ها مانند «کوچه بی نام» و «ابد و یک روز» فیلمنامه کاملی نداشته اند و بازیگران به صورت اتودزنی خود دیالوگ های آن ها را گفته و این فیلم ها ساخته شده اند. تمامی این ها به دلیل بی تدبیری مسئولان است که مبحث تأمین امنیت شغلی و جلوگیری از ورود بی رویه افراد عاشق هنر به سینما را هنوز جدی نگرفته اند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم وزیر ارشاد دولت دوازدهم کمی با مدیران دیگر تفاوت داشته باشد و با دغدغه در این حوزه ها ورود پیدا کند و تمام تلاش خود را به کار گیرد تا معضلات بسیاری که در حوزه فرهنگ و هنر کشور وجود دارد به خصوص معضل بیکاری، خانه نشینی و بی پولی از بین برود و همه آن هایی که شایسته حضور و فعالیت در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری هستند بتوانند حضوری مستمر داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.