دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۳:۲۷

اعمال مدیریت در توزیع آثار موسیقی/7

رامین صدیقی: سیستم پخش ما سیستم فوق العاده ضعیفی است

رامین صدیقی

مدیر اتتشارات هرمس معتقد است؛ با رکودی که در دنیا نسبت به پخش آلبوم های موسیقی وجود دارد، سیستم پخش ما سیستم فوق العاده ضعیفی است.

رامین صدیقی؛ مدیرعامل انتشارات هرمس در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران در خصوص سیستم توزیع آثار موسیقی گفت: در حال حاضر پخش موسیقی به صورت آلبوم در همه جای دنیا با رکود خیلی چشمگیری مواجه شده است در ایران هم طبیعتا آن وجود دارد به انضمام اینکه ما مسائل مالکیت و کپی رایت هم داریم؛ به همین دلیل سیستم پخش ما سیستم فوق العاده ضعیفی است.

وی افزود: یک سری پخش کننده ها هستند که در سیستم توزیع آثار موسیقی فعال تر و بهتر عمل می کنند اما سیستم پخش موسیقی به قدری بازار محدودی دارد که اصلا در این بازار محدود مافیا بودن یا نبودن چیز مهمی نیست، کلا نظام توزیع ما خیلی سنتی است و روشی که برای آن وجود دارد همان روشی است که 40 سال قبل بوده و توزیع می شده و فرقی نکرده است و به هرحال حجم آثاری که عرضه می شود و حجم خریدی که توسط مردم انجام می شود خیلی تنزل کرده است و فقط این مشکل اقتصادی در ایران منظورم نیست، که البته این هم یکی از عوامل آن محسوب می شود، اما کلا مبادله موسیقی در همه جای دنیا در حال تضعیف شدن است و کمتر توسط مردم خریداری شده و بیشتر از مجاری غیر رسمی تهیه می شود.

صدیقی اظهار داشت: روش توزیع در کشور ما خیلی سنتی است و اصطلاحی که شاید در صنعت موسیقی هم برای آن خیلی رایج است اینکه گفته می شود به صورت ویزیتوری صورت می گیرد، به همین دلیل کسی که مرکز پخش دارد به فروشگاه ها مراجعه مستقیم می کند و می گوید که ما این محصول را داریم آیا می خواهید یا نه! این یعنی اینکه اولا سیستم نظام مندی وجود ندارد که برای محصولی که قرار است عرضه شود بازاریابی کند و دوم اینکه روش توزیعی هم وجود ندارد که شما بدانید توزیع به چه صورت و با چه کیفیتی انجام شده است. در این سیستم مراوداتی انجام نمی شود و همه کارها به روش ابتدایی انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که در سیستم توزیع آلبوم های موسیقی به بحث تبلیغ چقدر پرداخته می شود، گفت: در اینجا قضیه برعکس است و ما نمی دانیم چه چیز مشکل اولیه را ایجاد کرده است وقتی که صنعت ضعیف است و سود اقتصادی آن کم است طبیعتا سرمایه گذاری برای بخش تبلیغات هم سخت انجام می شود و شاید اولین بودجه ای که خط می خورد و حذف می شود بحث تبلیغات است.

صدیقی تصریح کرد: هنگامی که تبلیغات برای یک اثری به درستی اتفاق نیفتد طبیعتا شانس دیده شدن آن اثر هم کم می شود و از طرفی هم چون هنگامی که کار دیده شود باز سود چندانی ندارد پس ناشر هم هیچ صرف و صلاح اقتصادی برایش ندارد که بخواهد تبلیغ کند مگر اینکه برای بخش هایی از موسیقی پاپ این تبلیغ بتواند رونقی ایجاد کند اما در حوزه های خارج از پاپ تبلیغات آنقدر تاثیر ندارد؛ به همین دلیل هم هم خیلی سخت بودجه برای آن کنار گذاشته می شود و وقتی هم که بودجه گذاشته نشود طبیعتا کسی هم کار را نمی بیند. ولی آن مجاری غیر رسمی که ذکر کردم سبب می شود کاری که امروز منتشر می شود فردا به صورت رایگان دانلود شود طبیعتا اگر آن کار با اقبال هم روبرو شود باز برای کسانی که برای آن تبلیغ کرده اند مستقیم چیزی نمی رسد و سود به واسطه هایی می رسد که زحمتی برای آن کار نکشیده اند.

مدیرعامل انتشارات هرمس در پایان خاطر نشان کرد: ما سیستم دولتی برای توزیع آثار موسیقی نداریم و اگر هم بخش هایی باشند که زیرمجموعه دولت هستند کسانی هستند که آثار خودشان را عرضه می کنند مثلا شرکت سروش که وابسته به صداوسیما است و نیمه دولتی محسوب می شود آثار خودش را عرضه می کند و یا حوزه هنری هم آثاری را که خودش منتشر می کند ارائه می دهد که این حکم توزیع کننده پیدا نمی کند. ما باید درواقع یک مختصاتی برای این کار داشته باشیم و توزیع کننده مجموعه ای باشد که بین چند ناشر و چند مبدا فروش واسطه قرار بگیرد، اما حوزه هنری فقط واسطه بین خودش و مبدا فروش است به همین دلیل اصلا برچسب توزیع کننده به آن نمی خورد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.