دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸

اعمال مدیریت در توزیع آثار موسیقی/3

بابک چمن آرا: توزیع آثار موسیقی دنباله‌رو سلیقه شخصی توزیع کننده است

بابک چمن آرا

مدیر انتشارات بتهوون معتقد است؛ سیستم توزیع موسیقی در ایران به شکل سنتی صورت می گیرد و نباله رو سلیقه شخص توزیع کننده آن است.

بابک چمن آرا مدیرعامل موسسه آوای خورشید و انتشارات بتهوون در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران گفت: سیستم توزیع آثار موسیقی در ایران شکل سنتی دارد و به دلیل اینکه مراکز عرضه و ناشرین و مراکز متقاضی پخش آثار دچار پراکندگی هستند و همه سنتی کار می کنند پخش هم طبیعتا سنتی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اغلب هنرمندان از پخش آثار خود در سیستم های دولتی ناخشنود و ناراضی هستند، بیان کرد: سیستم های دولتی دغدغه بازگشت مالی ندارند درحالی که ناشر خصوصی تلاش می کند سرمایه گذاری که کرده است را برگرداند و به سودی هم برسد. ناشران دولتی بودجه سالانه ای را در اختیار دارند و باید آن را خرج اتفاقات فرهنگی کشور کنند و خیلی برایشان اهمیت ندارد که این کار پخش شود یا خیر، بارها پیش آمده است که یک کار وقتی تولید آن تمام می شود دیگر هیچگاه بازتولید نشده و دغدغه ای برای آن وجود نداشته است و تنها دغدغه، خرج کردن آن بودجه است و اینکه آن بازگشت داشته باشد و قرار است چه اتفاق فرهنگی بیفتد اهمیتی نداشته و معمولا در سال های گذشته مطرح نبوده است.

چمن آرا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا توزیع کنندگان موسیقی الگوی خاصی برای پخش آثار خود دارند و یا پخش صرفا به شهرت هنرمند وابسته است، گفت: سیستم توزیع و پخش آثار موسیقی کاملا سنتی است و برمی گردد به سلیقه شخص توزیع کننده آن اثر موسیقی و جذابیتی که ممکن است آن اثر برایش داشته باشد، پول، شهرت یا علاقمندی خاص به خواننده اثر یا هرچیز دیگری نیز می تواند این میان تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: یک اثر موسیقی چقدر می تواند بازده داشته باشد، وقتی یک کاری حتی نمی تواند پول و بودجه ای که صرف آن شده است را در بیاورد پس هزینه ای هم برای تبلیغ آن در نظر گرفته نمی شود یک رسانه برای معرفی یک اثر موسیقی چقدر تلاش می کند، سالی چند اثر به بازار وارد می شود و رسانه ها چه تعداد از این ها را معرفی می کنند، این بزرگترین ضعفی است که در سیستم توزیع آثار موسیقی و معرفی آن ها وجود دارد، در حالی که در حوزه سینما و تئاتر اصلا به این شکل نیست؛ هنگامی که یک فیلم هنرپیشه و لوکیشن انتخاب می کند تمام روزنامه ها و رسانه ها خبر آن را منتشر می کنند و مراحل آن را با جزییات مطرح می کنند اما این اتفاق هیچ وقت برای موسیقی کشور نمی افتد. جراید منتظرند یک اثر موسیقی مجوز بگیرد تمام کارهای آن صورت بگیرد بعد ببینند که آیا علاقه ای دارند خبر آن را منتشر کنند یا خیر؛ رسانه ها برای موسیقی کشور هیچ کاری انجام نمی دهند و رادیو و تلویزیون هم آثار را پخش نمی کنند.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.