سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵

اعمال مدیریت در توزیع آثار موسیقی/4

سالار عقیلی: دولتی‌ها در سیستم توزیع آلبوم موسیقی دچار حاشیه‌ هستند

سالار عقیلی

سالار عقیلی معتقد است؛ کاری که توسط یک هنرمند تولید می شود اگر پخش خوبی نداشته باشد حرام می شود.

سالار عقیلی؛ خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، در خصوص سیستم توزیع آثار موسیقی در ایران گفت: سیستم توزیع آثار موسیقی بستگی به شرکت های گوناگونی دارد که در این زمینه فعالیت می کنند بعضی شرکت ها ضعیف و بعضی قوی هستند شرکت هایی هم هستند که افرادی که هیچ اطلاعاتی نسبت به این کار ندارند وارد آن شده و شکست می خورند.

وی افزود: این کار یک کاری است که باید کسی که وارد آن می شود به کار مسلط بوده و سالیان سال در آن تجربه داشته باشد. خود من کارهایم را ترجیحا با با دو مرکز خصوصی در ایران که بهترین محسوب می شوند کار می کنم بقیه شرکت ها هم خوب اند ولی این دو شرکت در صدر هستند. خوب بودن توزیع شرکت تولید کننده خیلی اهمیت دارد چون کاری که توسط یک هنرمند تولید می شود اگر پخش خوبی نداشته باشد حرام می شود، هر چقدر هم کار خوب و زیبایی باشد اگر پخش خوبی نشود از بین می رود.

عقیلی تصریح کرد: ما وقتی یک کار خوبی انجام می دهیم دلمان می خواهد مردم آن را بشنوند و کار به دست مخاطب برسد، این کار از دست ما بر نمی آید و باید شرکت این کار را انجام دهد، چون اگر خوب پخش نشود کار ما و زحماتی که هنرمند می کشد حرام می شود. به این دلیل است که من نزدیک به دو سال است ترجیح می دهم کارهایم از یک شرکت توزیع معتبر بیرون بیاید و به دست مخاطبان برسد.

وی در پاسخ به این سوال که توزیع آثار موسیقی توسط سیستم دولتی صورت بگیرد بهتر است یا غیر دولتی، بیان کرد: فرقی نمی کند اگر سیستم دولتی هم خوب کار کند چرا که نه اما متاسفانه سیستم دولتی خوب عمل نمی کند زیرا سیستم های دولتی به قدری گرفتاری های دیگری دارند و درگیر مسائل حاشیه ای و جنبی هستند که به یک زمینه خاص فکر نمی کنند. دلیل دیگر اینکه در سیستم های دولتی چون بودجه دولتی است برایشان چندان فرقی نمی کند که کاری بفروشد یا نفروشد و این مسئله اهمیت چندانی برایشان ندارد چون هزینه را از سیستم دولتی گرفته اند. مثلا کار «سعدی نامه» من که از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد بخاطر همین موضوع تقریبا حرام شد و آن طور که باید توزیع نشد، حوزه هنری آن کار را پخش کرد و من از پخش آن اصلا راضی نبودم. کار دست ارشد طهماسبی بود و کار را داد به حوزه هنری، اگر دست خودم بود این کار را نمی کردم و به یک شرکت خصوصی می دادم چون هم دلسوزتر هستند و هم پولی را که خرج می کنند می خواهند برگردانند و زحمت بیشتری روی آن می کشند ولی آنجا چون بودجه دولتی است کسی دلش نمی سوزد که پخش شد یا نه، اهمیتی برایشان ندارد.

این خواننده در خصوص راه حل برطرف کردن مشکلات توزیع اظهار داشت: تبلیغات بیلبوردی، روزنامه ای و اینترنتی به بهتر شدن این مسئله کمک می کند، البته همه مردم دسترسی به اینترنت ندارند و قشر خاصی دنبال آن هستند و افراد مسن تر دسترسی به آن ندارند پس بیشترین تبلیغات باید در خیابان ها و توسط تصاویر و بیلبوردها صورت بگیرد و پوستر آلبومی که قر ار است بیرون بیاید در خیابان ها به چشم بیاید و جلوی دید باشد، مثلا کنسرت شهرام ناظری فکر کنم یکی از بهترین کنسرت هایی بود که تبلیغات خوبی داشت چون اگر کسی روزنامه هم نخواند، اینترنت نرود و با کسی هم صحبت نکند می تواند بفهمد که این خواننده چهار جا کنسرت دارد چون در خیابان پوسترها و بیلبورد این کنسرت را می بیند، این تبلیغات خیلی خوبی بود که امیدوارم برای همه کنسرت ها و آلبوم ها به همین صورت تبلیغ شود.

وی عنوان کرد: در یکی از کنسرت های گروه دستان ما همین مشکل را داشتیم و فقط از طریق یک سایتی بلیط های کنسرت ما فروخته و تنها به صورت اینترنتی بلیط توزیع شده بود، بسیاری از آشنایان به من اعتراض کردند که چرا نتوانسته بودند بلیط تهیه کنند. طبیعی است که افراد مسن تر نمی توانند به راحتی با اینترنت کار کنند و بلیط را از آن طریق تهیه کنند آنوقت چطور می توانند به کنسرت بیایند. این مشکل باید حل شود چون عامل آزاردهنده ای محسوب می شود، بلیط ها باید از راه های ساده تری هم در اختیار علاقمندان قرار بگیرد تا مشکلی برای تهیه آن برایشان وجود نداشته باشد. اخیرا برای کنسرت ها نه بیلبوردی زده می شود و نه تبلیغی صورت می گیرد و می بینیم که برای کنسرت چهار هزار نفره تنها 1700 بلیط فروخته می شود این بیشتر به دلیل آگاهی نداشتن از زمان کنسرت است چون مردم که همین طوری متوجه برگزاری کنسرت نمی شوند باید تبلیغ باشد.

عقیلی خاطرنشان کرد: یکسری از شرکت ها متاسفانه نمی خواهند پول تبلیغ بدهند ما به طور مثال در کنسرت برج میلادمان 17 میلیون تومان فقط پول تبلیغ داده ایم و اگر خاطرتان باشد عکس من در تمام اتوبان ها زده شده بود و تبلیغ بسیار خوبی هم شد و در نتیجه در هر سه شب کنسرت سالن برج میلاد پر شده بود. این تبلیغات باید از طریق سیستم های توزیع و پخش صورت بگیرد اما نمی گیرد، روزنامه ها هم باید به هنرمندان کمک کنند یک آگهی بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد درصورتی که همان می تواند کمک زیادی به جذب مخاطب بکند.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.