یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

دستمزدهای نجومی؛ آفت سینمای ایران/۸

صلح میرزایی: سینمای ما در حال حاضر محدود به چند چهره شده/ باید در پی تحول در سینما باشیم

قدرت الله صلح میرزایی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: قدرت الله صلح میرزایی گفت: دولت باید به تهیه کنندگان برای معرفی چهره های جدید به سینما یارانه دهد تا به این ترتیب طی یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله بازیگران قدیمی از گردونه سینما حذف شوند.

قدرت الله صلح میرزایی کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: دولت باید به تهیه کنندگان برای معرفی چهره های جدید به سینما یارانه دهد تا به این ترتیب طی یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله بازیگران قدیمی از گردونه سینما حذف و بازیگران جوان بی ادعا به میدان بیایند و دیگر زیاده خواهی های رایج برخی بازیگران از بین برود.

کارگردان فیلم های سینمایی «گریز از مرگ» و «شاهین طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل اصلی ما در سینما، سینمادارها هستند چرا که آن ها بر اساس آنکه در هر فیلم چه بازیگرانی ایفای نقش کرده اند سرنوشت آن فیلم را در اکران مشخص می کنند. آن ها به هیچ وجه از فیلم هایی که بازیگران جدید را به سینما معرفی می کنند حمایت نمی کنند و همیشه بدترین اکران را به این فیلم ها اختصاص می دهند.

وی در همین راستا ادامه داد: از این رو بنده معتقدم دولت باید از تهیه کنندگانی که حاضر به ریسک می شوند و در پروژه های شان از بازیگران نوپا و جدید استفاده می کنند حمایت کند. مثلاً می تواند به هر فیلم یک یارانه ۵ میلیارد تومانی بدهد تا به این ترتیب بازیگران جدید حمایت شوند و دیگر تهیه کننده ترس از شکست فیلمش در زمان اکران و بایکوت سینماداران نداشته باشد.

صلح میرزایی تأکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد و ما بازیگران جدیدی را تربیت و به سینمای کشور معرفی کنیم ضمن آنکه بعد از چند سال ده ها بازیگر خلاق جوان خواهیم داشت، باعث می شویم که دیگر مسأله ای مثل دستمزد بازیگران سینما را دچار بحران نکند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه امروزه بیش از ۵۰ درصد هزینه های تولید یک فیلم صرفاً به دستمزد بازیگران اختصاص پیدا می کند اظهار داشت: این اتفاق بسیار تلخ است که سایر عوامل فیلم در پشت صحنه تنها به اندازه بازیگران سهم می برند. سینمای ما بی شک دیگر نمی تواند جوابگوی دستمزدهای نجومی و درخواست های عجیب بازیگران باشد کما اینکه بارها شاهد بوده ایم بسیاری از فیلم هایی که از چندین بازیگر مطرح هم استفاده کرده اند باز هم در گیشه شکست خورده اند و از آن ها استقبال نشده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «علف های هرز» و «دختری در قفس» متذکر شد: سینمای ما در حال حاضر محدود به چند چهره شده که هرطور بخواهند رفتار می کنند! این اتفاق در حالی است که ما در سینما نیازمند تنوع هستیم و باید کاری کنیم که همه مردم کشور بتوانند سلیقه خود را در فیلم های سینمایی ببینند نه اینکه به حضور تعداد بسیار اندکی از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور در سینماها راضی باشیم! بنده شخصاً خودم زخم خورده زیاده خواهی برخی بازیگران هستم به نحوی که برخی فیلمنامه هایم به دلیل درخواست های غیرمتعارف بازیگران ساخته نشده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از معضلات اصلی سینمای کشور را معضل فقدان فیلمنامه مناسب برشمرد و در این راستا تصریح کرد: جای شک نیست که اگر سوژه بکر و جذاب وجود داشته باشد مردم می روند و فیلم ها را می بینند؛ پس ما بعد از برطرف کردن معضل زیاده خواهی بازیگران باید در پی تحول در سینما و توجه به سوژه های بکر و مرم پسند باشیم.

صلح میرزایی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه بنده بر این باور هستم که سینما از طرف خود مسئولان جدی گرفته نمی شود. مردم امروزه دسترسی به فیلم های روز جهان دارند و بهترین فیلم ها را با گوشی های موبایل خود می بینند از این رو ما اگر بخواهیم میان مردم و سینما در دنیای امروز آشتی برقرار کنیم مسیر سخت و دشواری در انتظارمان است و باید از سطحی نگری مفرط فعلی فاصله گرفته و نگاهی عمیق به تولیدات مان داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.