شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

دستمزدهای نجومی؛ آفت سینمای ایران/۳

سبط احمدی: برخی نهادها باعث لجام گسیختگی دستمزد بازیگران در سینما شده اند

علیرضا سبط احمدی

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی گفت: پول های بی حساب کتابی که به راحتی در اختیار پروژه ها می گذارند، باعث افزایش دستمزد در سینما می شوند.

علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: نهادهای دولتی و شبکه نمایش خانگی باعث لجام گسیختگی دستمزد بازیگران در سینما شده اند چرا که پول های بی حساب کتابی دارند که به راحتی در اختیار پروژه ها می گذارند و باعث افزایش دستمزد در سینما می شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «زمانی برای دوست داشتن» و «مصائب چارلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سیاست گذاران کلان فرهنگی باید پاسخ دهند چرا نظارتی روی پول های بی حساب و کتابی که وارد شبکه نمایش خانگی می شود ندارند؟ چرا تولید برخی سریال ها به ارقام هنگفت چند صد میلیاردی رسیده است؟ آیا این اتفاقات جز آلوده کردند مجموعه فرهنگی کشور چیز دیگری در پی دارد؟

وی ادامه داد: ورود پول های بی حساب باعث می شود حوزه تولید در سینما کاملاً به هم ریخته شود. وقتی پول های بی حساب و سرگردان وارد این حرفه می شود همه آلوده می شوند و بی شک باید جلوی ورود پول های بی حساب و کتاب به سینما گرفته شود.

سبط احمدی در پاسخ به این پرسش که چرا تهیه کنندگان به راحتی دستمزدهای بالای بازیگران را می پذیرند اما روی سایر عوامل پشت صحنه فیلم ها فشار می آوردند و دستمزد مناسبی به آن ها نمی دهند اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که برای عوامل پشت صحنه فیلم ها آلترناتیو بیشتری وجود دارد و مثلاً برای انتخاب چهره پرداز یا فیلمبردار و... ده ها گزینه وجود دارد که می توان از میان آن ها بالاخره یکی را انتخاب کرد اما در مورد بازیگرانی که پولساز هستند این اتفاق وجود ندارد.

این سینماگر یادآور شد: حدود دو دهه گذشته تولید تله فیلم در تلویزیون راه افتاد که از هر تله فیلمی چندین نفر از بازیگر و کارگردان گرفته تا سایر عوامل فنی معرفی شده وارد سینما می شدند. اما از زمانی که تولید این تله فیلم ها قطع شد ما با تعداد اندکی بازیگر در کل صنعت سینمای کشور روبرو شدیم که از میان آن ها تنها تعداد معدودی حدود ۱۵-۲۰ نفر تعیین کننده اکران و فروش و دفاتر پخش بودند. در واقع این بازیگران بودند که برای خودشان نرخ تعیین می کردند و بقیه هم با طیب خاطر این پول ها را به آن ها می دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اتحادی میان تهیه کنندگان شکل نمی گیرد تا این قبیل سلبریتی های زیاده خواه را بایکوت کنند و هیچ قراردادی را با آن ها امضا نکنند تصریح کرد: دلیل این اتفاق آن است که اگر همه ما تهیه کنندگان با هم به این توافق برسیم نهادهای دولتی با ما همکاری نمی کنند چرا که بارها دیده شده برخی از نهادهای دولتی بودجه های عمومی کشور را برای تولید فیلم های نازل به کار گرفته اند و کارشان را خراب کرده اند. آن ها فیلم هایی تولید کرده اند که حتی به اندازه ۱۰ درصد بودجه تولیدش را در اکران برنگردانده اما باز هم از این فیلم ها تولید کرده اند و دستمزدهای کلان هم به بازیگران این فیلم ها داده اند.

سبط احمدی خاطرنشان کرد: اگر ما تهیه کنندگان سینما این بازیگران را تحریم کنیم یا در نمایش خانگی یا تولیدات نهادهای دولتی به آن ها دستمزدهای کلان می دهند. اگر قرار است اتفاق مثبتی در این حوزه رخ دهد باید همه تهیه کنندگان و ارگان ها و نهادها و سازمان ها و یکایک مسئولان فرهنگی کشور با هم متحد، همراه، همدل و همسو شوند تا بتوانند به اتفاق نکته مثبتی را در این خصوص رقم بزنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نغمه» و «شیر تو شیر» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که فقدان برنامه ریزی مناسب فرهنگی، نامتعادل بودن شرایط اقتصادی کشور، تورم لجام گسیخته و... نیز باعث افزایش دستمزدها شده و ما نه فقط در سینما که در بسیاری از حوزه های دیگر از جمله حوزه ورزش هم شاهد این اتفاق هستیم و نمی توان فقط انگشت اتهام این اتفاق را به سمت سینما و بازیگران گرفت.

وی در پایان این گفتگو افزود: بعضاً شاهد امضای قراردهای چند ده میلیاردی برای یک فصل بازی بازیکنان فوتبال هستیم که عاری از هر منطقی است همانطور که درخواست رقم های میلیاردی بازیگران تنها برای یک هفته بازی در یک کار سینمایی غیر منطقی است اما بی شک بخشی از این اتفاقات نشأت گرفته از لجام گسیختگی اقتصادی کشور است که متأسفانه در نهایت همه چیز به ضرر کشور تمام می شود. به عنوان مثال من تهیه کننده هزار جور حساب و کتاب می کنم که چقدر باید سود کنم، چقدر باید برای تولید هزینه کنم و هزار و یک سوأل برایم پیش می آید و در نهایت هم نمی توانم کاری را که می خواهم به ثمر برسانم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.