سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

دستمزدهای نجومی؛ آفت سینمای ایران/۶

ژکان: نهادها و ارگان هایی که بودجه سنگین به سینما تزریق می کنند باعث گرانی سینما و افزایش دستمزد می شوند

علی ژکان

سینماپرس: علی ژکان گفت: نهادهایی که بودجه های هنگفت در اختیار دارند و پول زیاد به سینما تزریق می کنند باعث می شوند سینما روز به روز گران و گران تر شود.

علی ژکان کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: نهادها و ارگان هایی که بودجه های هنگفت به سینما تزریق می کنند باعث گرانی سینما و افزایش دستمزد برخی افراد می شوند به علاوه آنکه حضور این نهادها باعث کوچک تر شدن بخش خصوصی و ایجاد یک رقابت ناعادلانه در سینما نیز می شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «اولین امضا برای رعنا» و «چهره به چهره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نهادهایی که بودجه های هنگفت در اختیار دارند و پول زیاد به سینما تزریق می کنند فقط باعث بالا رفتن سطح دستمزد برخی چهره های خاص نمی شوند؛ این ها باعث می شوند سینما روز به روز گران و گران تر شود و بخش خصوصی کم کم توان رقابتش را با نهادهای دولتی از دست بدهد.

وی ادامه داد: از این رو صرفاً نباید دلیل کسادی و بیکاری گسترده در سینما را تنها به گردن بازیگران انداخت. ما با دلایل ریشه ای و بنیادی دیگری در سینما روبرو هستیم که آن دلایل باعث ایجاد این بحران در سینما شده اند.

این سینماگر تأکید کرد: سینمای ما وجه دولتی بودنش پررنگ تر از وجه صنفی اش هست؛ از این رو در درجه اول سازمان سینمایی باید در شرایط جدید راه حل مناسب پیدا کند تا به این وضعیت که روز به روز بدتر می شود خاتمه دهد و سپس نهادهای صنفی مانند خانه سینما نیز باید وارد میدان شوند و بنابر وظیفه ذاتی خود تدبیری عاجل برای وضعیت دستمزدها، بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران داشته باشند.

ژکان متذکر شد: بدیهی است که باید تدبیری صورت گیرد تا امکان کار برای همه سینماگران مهیا شود. سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینما باید چاره جویی کند و معضلات بیکاری و کسادی را برطرف کند که در سال های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است. ما با یکدیگر تعارف نداریم و به خوبی می دانیم که شرایط زندگی بسیاری از اهالی سینما نگران کننده است و برخی از چهره های مطرح و سرشناس از پس تأمین معاش روزانه خود نیز برنمی آیند.

کارگردان فیلم های سینمایی «عیسی می آید» و «دخترک کنار مرداب» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: کم ترین کاری که مسئولان می توانند انجام دهد مسأله تأمین امنیت شغلی است. متأسفانه در سینما امنیت شغلی وجود ندارد و علاوه بر آنکه سال های سال است بسیاری از اهالی سینما و مدیران به این نکته اشاره کرده اند اما هنوز همچنان تدبیری برای رفع این بحران صورت نگرفته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.