شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۱۳

لولاکی: خودی و ناخودی کردن، عدم اختصاص بودجه مناسب، فقدان اکران مناسب معضل سینمای کودک و نوجوان است

عرفان لولاکی

سینماپرس: عرفان لولاکی گفت: امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شاهد از بین رفتن این معضلات و تحولات مثبت و ارزشمند در این حوزه باشیم.

عرفان لولاکی تهیه کننده آثار انیمیشن در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: خودی و ناخودی کردن، عدم اختصاص بودجه مناسب، فقدان اکران مناسب و شوآف های مدیران بزرگترین معضل سینمای کودک و نوجوان طی سال های اخیر است که امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شاهد از بین رفتن این معضلات و تحولات مثبت و ارزشمند در این حوزه باشیم.

تهیه‌کننده انیمیشین «کله‌ آهنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه درصد محدودی از سینماگران در حال فعالیت هستند؛ پرسش بنده از مسئولان و مدیران این است که خروجی این افراد چیست؟ چرا یک سری افرادی که نمی دانیم اصلاً چه کسانی هستند و از کجا آمده اند می توانند مشغول به کار باشند؟ چرا برنامه ریزی درست و دقیقی در سینمای ایران وجود ندارد و اصل کار فراموش شده و دغدغه های مسئولان اینقدر با دغدغه های ما متفاوت است؟

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت سینما بحرانی است و بخش خصوصی هم دیگر نمی تواند به حوزه تولید انیمیشن و آثار مختص کودکان و نوجوانان ورود کند چرا که نه اکران مناسبی برای این آثار در نظر گرفته می شود و نه مدیران حمایت ویژه ای از این قبیل تولیدات دارند. بی شک با این وضعیت تورم و گرانی دیگر کار کردن در این حوزه برای هیچ کس به صرفه نیست و همین باعث شده ما خروجی قابل توجهی را شاهد نباشیم.

این سینماگر سپس با انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی طی سال های اخیر تصریح کرد: خروجی این بنیاد طی این سال ها چه بوده؟ جز اینکه اگر فیلم هایی که تولید کردند یا مستقیم در کشوها بایگانی شده یا در اکران شکست خورده کدام توفیق را کسب کرده اند؟

لولاکی مشکلات سینمای کشور و بالاخص سینمای کودک و نوجوان را بسیار فراتر از آنچه تصور می توان کرد برشمرد و در این راستا متذکر شد: مسئولان باید فکر اساسی در این حوزه داشته باشند. بنده نمی دانم اگر بودجه برای تولید فیلم های خوب نیست چرا برای برگزاری جشنواره ها اینقدر هزینه می شود؟ این بیماری است که در تمامی ادوار وجود داشته و مسئولان به نوعی خود را ملزم می دانند که هر سال جشنواره برگزار کنند و جز اینکه کیفیت آثار جشنواره هر سال پایین و پایین تر آمده ما شاهد هیچ عایدی مثبتی از این رخداد نبوده ایم.

وی تأکید کرد: این کار اصلاً درست نیست و بدتر به سینمای کودک و نوجوان ضربه می زند. من واقعاً نمی دانم این دیدگاه جشنواره زده از کجا نشأت می گیرد؟ آیا بهتر نیست مدیران در قدم اول میان خودشان و سینماگران آشتی ایجاد کنند؟ آیا بهتر نیست که خودشان یک پای مشکل در حوزه تولید آثار کودک و نوجوان شده اند در سیاست های شان بازنگری کنند؟

این تهیه کننده آثار انیمیشن در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: متأسفم که باید عنوان کنم وضعیت به گونه ای شده که باید از تولید آثار انیمیشن سینمایی دست بکشیم. البته نمی خواهم بگویم انیمیشن کلاً در سینمای ایران تمام شده است چرا که جوانان قدرتمندی هستند که همچنان می توانند با شور بسیار در این حوزه کار کنند اما اسفا که به قول بازاری ها دخل و خرج تولید در این حوزه با هم نمی خواند. تهیه کننده باید سود خود را در زمان تولید به دست بیاورد و همین باعث می شود از کیفیت کار کم کند و این اتفاق بسیار تلخ است.

لولاکی افزود: واقعاً دیگر امید و انگیزه ای برای ما باقی نمانده؛ نمی دانیم قرار است برای چه جشنواره ای، چه اکرانی و چه سینمایی کار کنیم! بنده صراحتاً عنوان می کنم که سینمای کودک و نوجوان حالا حالا ها دیگر نمی تواند سر بلند کند. سینماگران دیگر نمی توانند در این حوزه کار کنند مگر اینکه بودجه دولتی بگیرند و منابع بیت المال را حیف و میل کنند که البته این هم برای همه امکان پذیر نیست و تنها چند نفر محدودی به منابع مالی دولتی دسترسی دارند.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: اسفا که اولویت فرهنگ در رده هزارم هم نیست اما مدیران و مسئولان همچنان در پی حفظ کردن شوآف ها هستند و می خواهند با انجام کارهای ظاهری مانند برگزاری جشنواره ها برای خود دستاوردسازی کنند. این اتفاقات بی تردید نه تنها حال سینمای بیمار ایران را خوب نخواهد کرد بلکه باعث افت روز به روز این سینما نیز خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.