یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۱۴

عبدالهی: چرا برخی نهادها با بودجه بیت المال روی آثاری سرمایه گذاری می کنند که کیفیت ندارد؟

مختار عبدالهی

سینماپرس: مختار عبدالهی کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: سینمای کودک تنها و غریب مانده و کسی به فکر آن نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «میان صخره ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: در روزگاری نه چندان دور غول ها و بزرگان سینمای ایران از امیر نادری گرفته تا عباس کیارستمی اغلب با سینمای کودک و نوجوان کار خود را آغاز می کردند و سینمای ایران با آثار آن ها در دنیا مطرح می شد اما امروزه کار به جایی رسیده که حمایت از سینمای کودک تنها در حد وعده و شعار برخی مدیران است.

وی افزود: بی شک مدیران سینمایی اگر بخواهند به راحتی می توانند آسیب شناسی کنند که چرا وضعیت سینمای کودک و نوجوان چنین شده است؛ بنده فکر می کنم منفعت دوستان در این ژانر کمتر هست و به همین علت هم این سینما را به حال خود رها کرده و به آن توجهی ندارند.

این سینماگر متذکر شد: ما همواره شاهد برگزاری نشست ها و جلساتی با موضوع سینمای کودک و نوجوان در نهادهای مختلف از جمله بنیاد سینمایی فارابی هستیم که یک سری افراد بی ربط به این سینما در آن جلسات حضور دارند اما برخی سینماگران دغدغه مند کودک و نوجوان در این جلسات دعوت نمی شوند تا حرف های شان شنیده شود و مسئولان آگاه شوند که مشکلات و معضلات آن ها چیست.

عبدالهی سپس با بیان اینکه شرایط سینمای کودک و نوجوان خوب نیست اظهار داشت: سیاستی که الآن هست سیاستی نیست که هنر در آن پیشرفت کند. عمدتاً نباید انتظار داشته باشیم که هنر پیشرفت کند چرا که آبشخور تفکر مدیارن هنر نیست و نیت گیشه است.

وی در همین راستا تصریح کرد: پرسش مهم بنده این است که چرا برخی نهادها با بودجه بیت المال روی آثاری سرمایه گذاری می کنند که کیفیت ندارد؟ چرا رسالت نهادهایی مانند فارابی مشخص نیست. چرا مثلاً ما وقتی به تولیدات سال گذشته سینما نگاه می کنیم می بینیم ارگان های دولتی از یک سری فیلم هایی حمایت کرده اند که اصلاً کیفیت ندارد و نه در اکران موفق خواهد شد و نه منتقدان و کارشناسان سینما از آن استقبال می کنند؟

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو انتقاد خود را نسبت به شیوه نامناسب اکران فیلم ها به ویژه فیلم های کودک و نوجوان بیان کرد و در این باره تأکید کرد: فیلم «میان صخره ها» به کارگردانی بنده چندین جایزه از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفت و در چند رشته کاندید دریافت جایزه شد؛ این یعنی فیلم شایستگی دارد و باید در اکران حمایت شود اما وقتی فیلم بعد از مدت ها به اکران می رسد تنها ۱۰ سالن به آن می دهند در صورتی که فلان فیلم دیگر ۱۵۰ سالن در اختیار دارد. این یعنی در حق فیلم های کودک و نوجوان اجحاف می شود.

عبدالهی در پایان این گفتگو افزود: توصیه بنده به مدیران این است که در جشنواره ای که قرار است برگزار کنند به امثال من جایزه ندهند همان فیلم های گیشه شان را ببرند و پروانه زرین را به آن ها بدهند تا هیچ فیلمسازی مانند من اصلاً امیدوار نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.