یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۱

بزدوده: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند

عادل بزدوده

سینماپرس: عادل بزدوده گفت: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند! آن ها باید پاسخگوی وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان باشند چرا که سیاست های آن ها این سینما را به این حال و روز انداخته است.

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ ساز در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: سال ها است متولیان سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان خبره این حوزه دعوت به کار نکرده اند! آن ها باید پاسخگوی وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان باشند چرا که سیاست های آن ها این سینما را به این حال و روز انداخته است.

این فارغ‌التحصیل رشتهٔ نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران باید پاسخگو باشند که چرا فقط نگاه جشنواره زده دارند و می خواهند به هر قیمتی که شده جشنواره برگزار کنند؟

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیران این حوزه دغدغه مند نیستند و این در صورتی است که این سینمای بحران زده نیازمند حضور مدیران با دغدغه است. بنده به خوبی می دانم که مسئولیت مدیران در بنیاد سینمایی فارابی خطیر است اما معضل اصلی آن ها هستند که از این همه فیلمساز برجسته و کارکشته این حوزه از ایرج طهماسب گرفته تا حمید جبلی و مرضیه برومند و... دعوت به کار نمی کنند. آن ها کی از ما درخواست کردند و به سراغ ما آمدند که ما برایشان طاقچه بالا گذاشتیم؟ آن ها هیچ گاه ما را ندیدند و اصلاً نخواستند صدای ما را بشنوند.

این سینماگر برجسته سپس با تأکید بر اینکه سینمای کودک سال ها است در بستر بیماری است یادآور شد: سینمای کودک به جز چند مورد محدود و معدود فیلمی که در سال های ابتدایی پس از انقلاب ساخته شد همواره بیمار بوده است. راه حل درمان این سینما آن است که مدیران دست به یک آسیب شناسی بزنند و ببینند در تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب می گذرد چه بر سر این سینما آمده است.

طراح عروسک فیلم های سینمایی «الو الو من جوجوام» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» تأکید کرد: مدیران سینمایی همه بر این باور هستند که یک ناجی برای سینما و سینمای کودک محسوب می شوند در صورتی که حتی یک قدم برای حل معضل این سینما برنداشته اند!

بزدوده در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا در زمانه ای که تولید فیلم های کودک بسیار اندک شده و اغلب سینماگران کودک بیکار و خانه نشین هستند مدیران سینمایی با صرف مبالغ گزافی از بیت المال می خواهند مبادرت به برگزاری جشنواره فیلم کودک کنند متذکر شد: یک سری افراد در این رویدادها دور هم جمع می شوند و نهایت کارشان این است که از ما سینماگران کودک برای حضور در مراسم های افتتاحیه یا اختتامیه دعوت به عمل می آورند در صورتی که کاری به ما نمی دهند و درخواستی ندارند که ما بنشینیم و راه چاره عبور از بحران سینمای کودک را پیدا کرده و به آن ها راه حل بدهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه سینمای کودک و نوجوان دارای نقصان زیادی است که این نقصان باعث خسران در این سینما شده است. بی تردید تا زمانی که اتاق فکر درست و نگاه جامعه شناسی درست به این سینما نشود این سینما نجات پیدا نخواهد کرد. بنده معتقدم مدیران سینمایی باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمنا کنند که آن ها بیایند و اداره امور این گونه سینمایی را در دست بگیرند تا شاید این سینمای بیمار از مرگ حتمی نجات پیدا کند.

طراح عروسک فیلم سینمایی «شهر موش ها» و سریال «خونه مادربزرگه» در همین راستا خاطرنشان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون فیلم های برازنده هم برای جشنواره ها و هم برای خانواده ها تولید شده است. کانون در این سال ها ثابت کرده که کارش را به خوبی بلد است و باید از دوستان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی سوأل کرد چرا برای کانون این فرصت را فراهم نکرده اند که اداره امور سینمای کودک و نوجوان را به طور کل در دست بگیرد؟

بزدوده در پایان این گفتگو اظهار داشت: سوأل من از عزیزان هنرمند کارگردان و فیلمنامه نویس این است در این ۴۴ سال جز یک سری کارها مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» چه کار دیگری توانسته خانواده ها را به سینما بکشاند؟ چرا ما نگاه درست گیشه ای که فرحبخش باشد و مخاطب را آزرده خاطر نکند و شادی بخش باشد و تفکر برانگیز باشد را در سینمای کودک از دست داده ایم؟ چرا فیلمسازان خوب سینمای کودک را در دانشگاه ها تربیت نکرده ایم؟ این ها همه نکاتی است که باید به آن فکر کنیم و بدانیم راه را به خطا رفته ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.