سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

سینمای بحران زده کودک؛ معضلات و راهکارها/۱۱

آقاکریمی: برگزاری جشنواره تأثیری در رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان ندارد

حسن آقاکریمی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: حسن آقاکریمی گفت: همواره در سینمای کودک و نوجوان با آثاری روبرو هستیم که برای کودکان ساخته نشده اند.

حسن آقاکریمی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: برگزاری جشنواره هیچ تأثیری در رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان ندارد و حتی اگر چند دوره هم برگزار نشود تأثیر جدی بر سینمای کودک نخواهد گذاشت.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «فرار از اردو» و «قفل ساز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر هیچ یک از دولت ها در زمینه رشد و تحول و توسعه سینمای کودک و نوجوان موفق نشده اند به دلیل آن است که اساساً مسأله کودکان و نوجوانان را به رسمیت نمی شناسند. این طیف را به رسمیت نمی شناسند و اصلاً تصمیم هم ندارند که آن ها را بشناسند.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان فرهنگی دولت ها به جای آنکه بخواهند کودک کودکی کند در پی آن هستند که نگاه ایدئولوژیک خود را در حوزه تربیت آن ها گسترش دهند و اجازه نمی دهند که اثری بر اساس نیازهای آن ها و متناسب با خواست آن ها تولید شود. به همین علت هم ما همواره در سینمای کودک و نوجوان با آثاری روبرو هستیم که برای کودکان ساخته نشده اند و تنها دستاویزی شده اند برای رونق جشنواره فیلم کودک!

این سینماگر سپس با بیان اینکه این اتفاق بسیار تلخ و متأثر کننده است که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان چند ماه مانده به برگزاری جشنواره فیلم کودک به دست و پا می افتد تا به هر شکل که شده این جشنواره رونق ظاهری داشته باشد اظهار داشت: متأسفانه مدیران در پی پرکردن بیلان کاری و تبلیغات برای خود هستند! جشنواره چون محلی برای تبلیغات مدیران فرهنگی و نوعی ویترین دولتی است مورد توجه مسئولان است و اگر این جشنواره ها برای آن ها بیلان کاری محسوب نمی شد قید آن را هم می زدند!

آقاکریمی تصریح کرد: الآن اگر این جشنواره برگزار نشود کدام تأثر منفی را بر سینمای کودک خواهد گذاشت؟ تردید نکنید که هیچ کس پیگیر آن نخواهد بود. بنده معتقدم مدیران به جای کارهای هزینه بر و زائد باید در ابتدا فکری برای تولید آثار مناسب کودک بکنند. آن ها نباید زور بیخود بزنند و به اصرار جشنواره ای را برگزار کنند که هیچ تأثیری در روند رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان نداشته و ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آقای مدیر» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: متأسفانه هیچ برنامه ریزی درازمدتی در سینمای کودک و نوجوان وجود ندارد. متأسفانه نه تنها در سینمای کودک و نوجوان که اصولاً در زمینه های آموزشی و تربیتی و هرچه آنچه مربوط به کودکان و نوجوانان می شود ما شاهد برنامه ریزی مناسب نیستیم. هرآنچه به کودکان و نوجوان مربوط می شود دارای آسیب و اشکالات زیاد است از حوزه آموزش و پرورش گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... همه در این راستا مقصرند و متأسفانه هر جنبه از زندگی کودکان و نوجوانان با اشکالات اساسی روبرو است.

وی تأکید کرد: سینمای کودک در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا همواره مورد توجه است و ما هم بایستی دقت داشته باشیم که به این نوع سینما بیش از آنچه تاکنون انجام شده توجه کنیم و نگذاریم که تنها یاد و خاطره ای از سینمای کودک در کشورمان باقی بماند اما افسوس که مدیران ما همواره دنبال آمارهای مقطعی هستند و همین مسأله باعث عقب ماندگی مفرط سینمای کودک شده است.

آقاکریمی خاطرنشان کرد: سینمای کودک و نوجوان پیشرو ترین سینما در دنیا است که کودکان را سرگرم می کند اما سینمای ما از این منظر حداقل طی ۲-۳ دهه اخیر عقب مانده است. مدیران نباید فراموش کنند که بچه ها منتظر آن ها نمی مانند و نیازهای خود را از طریق رسانه های متعدد دیگر از جمله ماهواره، پلتفرم ها و... تأمین می کنند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: کسانی که در رأس تصمیم گیری هستند نگاه دراز مدت ندارند و می خواهند در مدت کوتاه بگویند در دوره ما فلان تعداد فیلم تولید شد یا فلان تعداد جشنواره برگزار کردیم. این نگاه آسیب زا است و باید به طور کل از بین برود. از سوی دیگر مدیران باید تدبیری اندیشه کنند تا هزینه سینما رفتن برای کودکان و نوجوانان کاهش پیدا کند چرا که با این پول بلیت زیاد و گران بخش کثیری از خانواده ها نمی توانند کودکان خود را به سینما ببرند و این اتفاق نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی این سینما محسوب می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.