دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

زنگار در سینمای آرمانی/۲

سیدزاده: سینما در مسیری که دشمن تعیین کرده حرکت می کند، نه مسیری که ولی امر، اسلام و انقلاب تبیین کرده اند/ حرکت نادرست باعث از دست رفتن دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر می شود

سعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص عدم رشد و بی توجهی به سینمای تراز انقلاب و زنگار در سینمای آرمانی گفت: باعث تأسف است که باید بگویم در شرایط کنونی برخی مدیران شعار اینکه می خواهیم در تراز انقلاب اسلامی گام برداریم را می دهند اما رفتاری که در سینما شاهدیم این است که سینما در مسیری که دشمن تعیین کرده حرکت می کند، نه مسیری که ولی امر، اسلام و انقلاب تبیین کرده اند و این اتفاق تلخ و آزاردهنده است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: الآن سینمای ما در یک فضای غبارآلود و منحرف حرکت می کند. در این مسیر حتی کسانی که دغدغه مند هستند نیز راه شان را گم می کنند.

وی ادامه داد: سینمای تراز انقلاب دو چیز می خواهد؛ یک مردان بلندقامت مانند کسانی که در جنگ ۸ ساله جلوی دشمن سینه سپر کردند و برای رشد صنعت نظامی مان از تمامی هستی شان مایه گذاشتند. دو مدیرانی با درایت و انقلابی!

سیدزاده سپس با بیان اینکه در سینما نیاز به حاج قاسم ها و مرد میدان ها داریم تصریح کرد: ما باید اول انقلاب را باور داشته باشیم که بتوانیم به سینمای تراز انقلاب برسیم. مدیران و هنرمندان باید به انقلاب و اسلام باور داشته باشند و خود را همراه انقلاب بدانند؛ اگر چنین چیزی باشد این اتفاق رخ می دهد و اگر نباشد حتی به آن نمی توان فکر کرد. الآن ۴۳ سال از انقلاب گذشته و هنوز که هنوز است ما اندرخم یک کوچه هستیم و نتوانستیم سینمای تراز انقلاب را به دنیا معرفی کنیم.

این سینماگر یادآور شد: البته در دوره ای مدیران تلاش کردند به سینمای تراز انقلاب برسند اما این اتفاق آنچنان که شایسته بود رخ نداد و حالا سال ها است که سینما در مسیری غلط و نادرست در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: انحرافات متعدد بلایی سر سینما آورده که اصلاً نمی شود راجع به این سینما حرف زد؛ ما حتی نمی توانیم بگوییم این سینما در مسیر انقلاب است چه برسد به آنکه بخواهد سینمای تراز انقلاب باشد!

سیدزاده تأکید کرد: ما اگر واقعاً می خواهیم به سینمای تراز انقلاب دست پیدا کنیم باید به آن باوری که مردان در عرصه موشکی و صنایع هوایی و صنایع هسته ای رسیدند برسیم. آن زمان یقیناً اتفاقات نیک در سینمای مان رخ می دهد. ما نباید این را فراموش کنیم که خداوند همیشه با کسانی است که در مسیر او حرکت کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» خاطرنشان کرد: در حال حاضر نه مدیران مان در عرصه فرهنگ اسلامی حرکت می کنند و نه هنرمندان مان! به دلیل اینکه اعتقاد ندارند؛ برخی معتقدند سینما زاییده تفکر و فرهنگ دیگری است و باید بر اساس آن فرهنگ با آن همراهی کنیم! بی شک تا وقتی چنین تفکری باشد قاعدتاً در مسیر ارزش ها و مسیر انقلاب نه هنرمند می تواند قدم بگذارد و نه مدیر!

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه حرکت نادرست برخی مدیران باعث از دست رفتن دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر می شود متذکر شد: بنده امیدوارم دولت سیزدهم که به صداقت و شرافت رأس آن یعنی آقای رئیسی ایمان دارم در عرصه فرهنگ حرکت جانانه کند. اگر فرهنگ را تقویت کنند و فوانداسیون خوبی پایه گذاری شود قطعاً در شقوق دیگر اجتماعی هم پیشرفت و سربلندی خواهیم داشت و احدی جرأت نخواهد کرد به کشورمان چپ نگاه کنند چه برسد به آنکه برخی دلقک ها بخواهند به فکر براندازی کشور بیفتند.

سیدزاده در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: سینما باید در دست اهلش باشد؛ اهل منظور کسانی نیست که در خانه سینما هستند. اهل یعنی کسانی که دغدغه انقلاب دارند، توانمندی سینمایی دارند، شعور فرهنگی دارند و توان مدیریتی دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.