دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

سینماگران از جایگاه دین در سینمای ایران می گویند؛

از لزوم همسویی سینما با اهداف اسلام و انقلاب تا انتقاد نسبت به بی توجهی مسئولان به اباحه گری فرهنگی/ مدیران سینمایی اقدامات یک سال اخیر را بیان کنند!

فیلی-بهمنی-نقدعلی-منتظری-برجی-سلطان محمدی-اصغری-بهتاش-میرعلایی-افتخاری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان دینی و فرهنگی کشور همزمان با ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام متذکر شدند: نگاه منفعل مدیران و عدم شناخت مناسب آن ها از دین باعث شده تا در سینما به مفاهیم عاشورایی و سیره نبوی و اهل بیت (ع) نزدیک نشویم! جذابیت فیلم ها در اشاعه ابتذال و جلف گری نیست و به جای آن باید به مسائل دینی و مذهبی به صورت ویژه توجه شود.

به گزارش سینماپرس بسیاری از سینماگران و کارشناسان فرهنگی معتقدند واقعه عاشورای حسینی (ع) و ماه محرم می تواند دستمایه تولید ده ها اثر شاخص سینمایی و تلویزیونی شود. صرف نظر از رویکردهای دینی و مذهبی، می توان با الهام گرفتن از پیام مهم عاشورا و قیام امام حسین (ع) فیلم هایی اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و... تولید کرد اما متأسفانه گویا دست هایی در کار است تا این اتفاق مهم در سینمای کشور رخ ندهد.

سینمای ایران در بدترین وضعیت خود تولیدی معادل سالانه بیش از ۵۰ فیلم سینمایی با گردش مالی ده ها میلیاردی دارد که اگر در این ۴۳ سال حیات سینما پس از انقلاب اسلامی حتی هر ۵ سال هم یک فیلم درباره عاشورا ساخته می‌شد اکنون ما و دستان خالی‌مان در مقابل هم قرار نمی‌گرفتیم طوری که طی این سال‌ها چند فیلم محدود با اشاره مستقیم و با مضامین واقعه عاشورا در کارنامه ۴۳ ساله سینمای ایران پس از انقلاب به ثبت رسیده است.

نابخردی و اهمال کاری مدیران در خصوص تولید آثار سینمایی ارزشمند در حالی است که تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، برخی از این آثار آنچنان که باید، نتوانسته اند حقیقت تاریخ را برای مخاطبان میلیونی سیما و سینما بازگو کنند و از سوی دیگر فیلم های مناسبی نیز در این خصوص تولید نشده است.

طی این سال ها بسیاری از سینماگران تأکید کرده اند: سیستم مدیریتی در سینما سرشار از ایراد است و نیاز جدی امروز سینما حضور مدیری انقلابی در سازمان سینمایی است؛ مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست!

با روی کار آمدن مدیران دولت انقلابی سیزدهم توقع می رفت وضعیت در این حوزه کمی سامان پیدا کند اما با توجه به اینکه بخشی از مدیران دولت تدبیر و امید همچنان در پست های کلیدی و مهم جاخوش کرده اند این اتفاق صورت نگرفته این مسأله انتقاد جدی دغدغه مندان و دلسوزان سینمای دینی را در پی داشته است.

در همین راستا با ۱۰ تن از کارشناسان فرهنگی و دینی و سینماگران کشور آقایان: محمد فیلی، حمید بهمنی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی، دکتر غلامرضا منتظری، رضا برجی، حسین سلطان محمدی، ابراهیم اصغری، یدالله بهتاش، سیداحمد میرعلایی و سرکار خانم دکتر لاله افتخاری گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از لزوم همسویی سینما با اهداف اسلام و انقلاب تا انتقاد نسبت به بی توجهی مسئولان به اباحه گری فرهنگی/ مدیران سینمایی اقدامات یک سال اخیر را بیان کنند!

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: نگاه منفعل مدیران و عدم شناخت مناسب آن ها از دین باعث شده تا در سینما به مفاهیم عاشورایی و سیره نبوی و اهل بیت (ع) نزدیک نشویم و اگر چنین نبود طی گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی باید ده ها فیلم سینمایی ماندگار و درخشان در این حوزه تولید می شد. بیراه نیست اگر بگوییم سینما همسو با خواسته دشمن جلو می رود! اگر نه همه سینما که حداقل ۵۰ درصد آن بر اساس خواسته و نیازهای دشمنان جلو می رود و همین است که سینمای مان سرشار از آثار لودگی و سیاه نما شده است.

از لزوم همسویی سینما با اهداف اسلام و انقلاب تا انتقاد نسبت به بی توجهی مسئولان به اباحه گری فرهنگی/ مدیران سینمایی اقدامات یک سال اخیر را بیان کنند!

محمد فیلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متذکر شد: باعث تأسف است که مدیران سینمایی به سینما به چشم تجارت خانه نگاه می کنند و به گیشه توجه دارند! چرا در سینمای ما به وفور فیلم های عاشقانه و روابط دختر پسری ساخته می شود اما از دین و مذهب در آن خبری نیست؟ این اتفاق زیبنده سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست و باید تجدیدنظر جدی در این حوزه صورت گیرد. برای بنده همیشه جای سوأل است که چرا مدیران شعار حمایت از سینمای دینی می دهند اما برای تحقق آن عمل نمی کنند؟ این نکته ظریفی است که کارشناسان و اهالی رسانه باید به پاسخ آن برسند تا شاید از این رهگذر بتوان موجبات تحول سینمای دینی در کشور را فراهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: برخلاف تصور عده ای افراد جذابیت فیلم ها در اشاعه ابتذال و جلف گری نیست و به جای آن باید به مسائل دینی و مذهبی به صورت ویژه توجه شود چرا که تجربه ثابت کرده مخاطبان از این نوع آثار استقبال می کنند چرا که دین برای آن ها جذابیت دارد و در عمق جان شان نهفته است و با این نوع آثار همذات پنداری می کنند. ترویج سیاه نمایی و القای حس ناامیدی در آثار سینمایی شایسته نیست؛ متأسفانه عمده آثار سینمایی ما به سمت مسائل سطحی و بدون عمق و پیام و هدف می روند و بعضاً هم سیاه نمایی و القای ناامیدی می کنند لذا ضروری است هرچه سریع تر هنرهفتم به سمت و سوی تولید آثار فاخر دینی برود و امید را به جامعه تزریق کند.

دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سینماپرس گفت: مدیران نباید هنرمندانی که تمایل به تولید فیلم دینی دارند را درگیر بروکراسی های پیچیده اداری کنند؛ هنرمندانی که می خواهند برای دین اثر هنری تولید کنند باید مورد حمایت ویژه مدیران در تمامی نهادهای فرهنگی و هنری از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، حوزه هنری، سازمان صدا و سیما و... قرار گیرند. امروزه دشمن محتوای آلوده و مسموم خود را با بهترین قالب ها و تاکتیک ها به جوانان ارائه می دهد. ما اگر به دین توجه نکنیم «عنکبوت مقدس» ها بیشتر تولید می شوند و از این رو باید جلوی این پدیده شوم را بگیریم.

از لزوم همسویی سینما با اهداف اسلام و انقلاب تا انتقاد نسبت به بی توجهی مسئولان به اباحه گری فرهنگی/ مدیران سینمایی اقدامات یک سال اخیر را بیان کنند!

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: امروز زمان جنگ رسانه ها و روایت ها است و در زمان جنگ نباید هیچ گونه عملکرد منفعلانه داشت؛ ما باید با تولیداتی از جنس هنر سینما حمله جدی به اردوگاه دشمنان دین و انقلاب داشته باشیم. باید حقیقت ها گفته شود و توصیه بنده به مدیران سینمایی این است که نقشه راه داشته باشند و برای آینده سینمای کشور هدف گذاری کنند! به همین راحتی یک سال از حضور مدیران جدید سینمایی گذشت اما تحولی در حوزه سینمای دینی رخ نداد! مدیران سینمایی از الآن باید بدانند در ۳ سال باقی مانده دولت می خواهند از چند فیلم دینی حمایت کنند و اصلاً چطور می خواهند جشنواره ای با مفهوم واقعی فجر انقلاب اسلامی برگزار کنند.

از لزوم همسویی سینما با اهداف اسلام و انقلاب تا انتقاد نسبت به بی توجهی مسئولان به اباحه گری فرهنگی/ مدیران سینمایی اقدامات یک سال اخیر را بیان کنند!

رضا برجی مستندساز مطرح کشورمان به سینماپرس گفت: فیلم های زرد، مبتذل و سیاه نما سینما را احاطه کرده اند چرا که مدیران فقط به این نوع فیلم ها بها می دهند و توجهی به سینمای دینی، سینمای استراتژیک و... ندارند و تنها در کلام و حرف های شان از لزوم توجه و اهمیت دادن به این نوع سینما سخن می گویند و هیچ عملکرد مثبتی در این راستا ندارند. از مدیران فاقد تخصص و استراتژی نمی توان انتظار توجه به سینمای دینی داشت! وقتی کسانی اداره امور را در دست می گیرند که صرفاً مدیر خوبی هستند و کارشناسان زبده و متخصص این حوزه به کار گرفته نمی شوند معلوم است که نتیجه همین آشفته بازار کنونی می شود.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی تأکید کرد: سالانه ده ها فیلم با مضامین مختلف در سینمای ایران تولید می شود که نشانی از دین ندارند از این رو تولید سالی دو فیلم با محتوای عاشورایی و محرمی کمترین توقعی است که می توان از مدیران سینمایی داشت؛ هیچ یک از ما نباید فراموش کنیم که معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»؛ پس این وظیفه ما است که در سینما به صورت ویژه به محرم و صفر بپردازیم. این تک کارها و تک فیلم ها فایده ای ندارد و این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی است تا فرهنگ عاشورایی و محرمی را در سینما جاری سازند. توجه به دین در سینما ضروری است چرا که قاطبه جامعه ما مذهبی هستند و با مناسبت های مذهبی درگیرند و اگر آثار قابل تأملی در این خصوص تولید شود با کمال میل از آن استقبال خواهند کرد.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: پرسش بنده این است که چرا مسئولان آنقدر که به عید نوروز و اکران فیلم های کمدی توجه دارند به ماه های محرم و صفر و اکران آثار متناسب با این ایام بی توجهند؟ آیا این ایام محکوم به آن است که فقط فیلم های کمدی در آن نمایش داده نشوند؟ آیا نباید تدبیری اندیشه کرد تا فیلم های دینی و ارزشی و اعتقادی به وفور تولید و در این ایام روی پرده سینماها بروند؟ مدیران سینمایی موظفند انگیزه های حرفه ای و حتی مادی برای سینماگران به وجود آورند تا سینماگران علاوه بر انگیزه های اعتقادی شان تمایل پیدا کنند که در سینما دست به تولید چنین آثاری بزنند.

حاج یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی و یکی از مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بی انصافی است مسئولانی که بودجه های این حکومت را در دست دارند در خصوص پرداختن به مسائل دینی و مذهبی در سینما و سایر حوزه های هنری کم لطف و نامهربان باشند؛ آن ها اگر می خواهند در روز قیامت شهدا یقه شان را نگیرند باید تمام تلاش و توان خود را برای توسعه سینمای دینی و ترویج فرهنگ و نهضت عاشورای حسینی (ع) به کار گیرند. مدیران سینمایی و فرهنگی نباید اجازه دهند جای معروف و منکر عوض شود! ماه محرم یک فرصت طلایی است برای اینکه محبت اهل بیت (ع) به مردم منتقل شود. یکی از راه ها برای رسیدن به این هدف ارزشمند هیأت های مذهبی هستند اما حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما بی تأثیر نیست و باید هنرمندانه به این مسائل ورود کرد چرا که اثرگذاری این اتفاق بسیار زیاد است.

از لزوم همسویی سینما با اهداف اسلام و انقلاب تا انتقاد نسبت به بی توجهی مسئولان به اباحه گری فرهنگی/ مدیران سینمایی اقدامات یک سال اخیر را بیان کنند!

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در این باره اظهار داشت: سینمای ایران لباس ابتذال بر تن کرده و جلو می رود! شما به این سینمای کنونی نگاه کنید؛ اصلاً معلوم نیست که سینما در دست کیست و قرار است ما را به کدامین مسیر هدایت کند! یک نکته که بسیار حائز اهمیت است اینکه کسانی که می گویند هر فیلمی در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شود «دینی» است از زیر بار مسئولیت فرار می کنند! آن ها آدرس اشتباه می دهند تا خود را از پاسخگو بودن در قبال عملکردشان مبرا کنند. سینمای دینی باید تقویت شود اما لزوم این تقویت به آن باز می گردد که ما ببینیم دانش مدیران از سینما و ابزار سینما به عنوان یک رسانه مهم و اثرگذار در دنیای امروز چیست؟ آیا اصلاً جایگاه و میزان اثربخشی آن را می دانیم؟ این نکته ها مهم است اما متأسفانه مسئولانی که آگاه نیستند می خواهند دستوری و فرمایشی در حوزه سینمای دینی کار کنند که این هیچ نتیجه مثبتی نمی دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.