شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

جایگاه دین در سینمای ایران/۱

بهمنی: نگاه منفعل مدیران و عدم شناخت مناسب آن ها از دین باعث شده تا در سینما به مفاهیم عاشورایی و سیره نبوی و اهل بیت (ع) نزدیک نشویم/ سینما همسو با خواسته دشمن جلو می رود!

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: نگاه منفعل مدیران و عدم شناخت مناسب آن ها از دین باعث شده تا در سینما به مفاهیم عاشورایی و سیره نبوی و اهل بیت (ع) نزدیک نشویم و اگر چنین نبود طی گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی باید ده ها فیلم سینمایی ماندگار و درخشان در این حوزه تولید می شد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آن مرد آمد» و «آخرین نبرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بیراه نیست اگر بگوییم سینما همسو با خواسته دشمن جلو می رود! اگر نه همه سینما که حداقل ۵۰ درصد آن بر اساس خواسته و نیازهای دشمنان جلو می رود و همین است که سینمای مان سرشار از آثار لودگی و سیاه نما شده است.

وی ادامه داد: دنیا تلاش می کند تا ما در سینمای کشورمان به ارزش های دینی و انسانی و انقلابی نپردازیم و همسو با نیاز و خواسته دشمن جلو برویم. آن ها خوشحالند که ما تولید عاشورایی در سینمای مان نداریم و سراسر سینمای مان را فساد گرفته و پول های ناصواب در آن جریان دارد. آن ها خوشحالند که سینمای ایران سرشار از سیاه نمایی است اما کربلا در فیلم های ما دیده نمی شود!

بهمنی سپس با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی مدیون عاشورا و کربلا است و نباید مهجور بماند تصریح کرد: اگر فرهنگ و تاریخی که ما داریم در اختیار غربی ها بود تاکنون ده ها فیلم در مورد آن تولید کرده بودند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و هیچ اقدام درستی در این راستا انجام نمی دهیم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تاریخ اسلام پر از داستان های زیبا و اثرگذار است و از سوی دیگر داستان های قرآنی می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم سینمایی ارزشمند قرار گیرد اما مدیران سراغ آن نمی روند! این مایه تأسف است که تنها یکی دو فیلم در سینمای ایران در خصوص دین تولید شده و مسیر آثاری همچون «روز واقعه» ادامه پیدا نکرده است.

وی سپس اعمال نظرهای سلیقه ای و شخصی برخی افراد خارج از حوزه سینما را یکی از دلایل ترس سینماگران برای رفتن به سمت موضوعات تاریخی و دینی برشمرد و در این باره اظهار داشت: سینما متولی زیادی دارد. سینماگر یک اثر فرهنگی می سازد اما باید به خیلی افراد از علمای دین گرفته تا متولیان سایر دستگاه های فرهنگی جواب دهد از این رو نیاز است مدیران سینمایی با علما رایزنی کنند تا آن ها کتاب هایی را به عنوان مرجع معتبر به سینماگران علاقمند تولید آثار تاریخی و دینی معرفی کنند تا فیلم ها از روی آن مراجع ساخته شود و کسی نتواند به فیلم های آن ها ایراد بگیرد.

بهمنی در بخش دیگری از این گفتگو کم کاری در خصوص تولید فیلم و سریال در مورد حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت را دردآور توصیف کرد و متذکر شد: این بسیار بد است جز «مختارنامه» که واقعه کربلا در حاشیه آن دیده می شد ما فیلم و سریال دیگری در مورد زندگی این امام بزرگوار که مردم ایران عاشقانه او را دوست دارند تولید نکرده ایم و جبنه های مختلف زندگی آن حضرت را به تصویر نکشیده ایم.

کارگردان فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «گلوگاه شیطان» در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه با اینکه بسیاری از مدیران سینمایی و فرهنگی ما انسان هایی مومن و معتقد هستند اما کارکرد ذهنی شان در حوزه های اجرایی چندان با دین و مذهب سنخیتی ندارد و همین مسأله باعث کم توجهی و کم کاری در خصوص تولید آثار دینی در سینما و تلویزیون شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.