شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

مستندسازان از معضلات و مشکلات شان می گویند؛

انتقاد از بی توجهی به مستندهای استراتژیک و ارزشی/ معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است!

کیوان نیا-فلاح فر-کارگر-سخا-جان میرزایی-برجی

سینماپرس: تعدادی از مستندسازان کشور همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفتند: جشنواره سینماحقیقت باید متعهد به حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی باشد. باعث تأسف است که موضوعات ارزشمندی نظیر مقاومت و دفاع مقدس جایگاهی در سینمای مستند و داستانی ندارند و ما فقط مرتباً افسوس می خوریم که چرا هیچ استفاده مناسبی از این گنجینه های ارزشمند نکردیم! این دسته از مستندسازان تأکید کردند: مستندسازان بحران نه تنها حمایت نمی شوند بلکه برخی افراد سنگ اندازی های وحشتناکی در مسیرشان می کنند و همین مسأله باعث شده تا طی سال های اخیر ما با کاهش چشمگیر تولید در حوزه سینمای مستند بحران، استراتژیک و به طور کل مستندهای ارزشی، انقلابی و... روبرو باشیم.

به گزارش سینماپرس سینمای مستند یکی از مهمترین گونه های سینمایی در سراسر جهان است چرا که این سینما سعی دارد به بازگویی حقایق بپردازد و از این رو می تواند تأثیرات مثبتی را در میان مخاطبان به وجود بیاورد. اهمیت و کاربرد فیلم مستند به عنوان یک رسانه موثر روشن است. سینمای مستند با مناسبات اقتصادی سر و کار ندارد، سینمای مستند بازتاب دهنده توجه و حساسیت شخص هنرمند است به یک پدیده واقعی و عینی؛ انگیزه اصلی ساخت فیلم مستند ایجاد تغییر است و ایجاد این تغییر اکثراً به واسطه عدم رضایت از شرایط حاکم به آن وضع یا موقعیت است.

بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای دستیابی به منافع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و... حکومت های خود مبادرت به تولید فیلم های مستند کرده و از آنجا که فرهنگ تماشای فیلم مستند در کشورهای شان امری جا افتاده است مردم خود را با خواسته های خود در هر زمینه ای همراه و همسو می سازند اما متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران هرگز چنین اتفاقی نتوانسته رخ بدهد که دلایل آن بسیار متعدد و پیچیده است. متأسفانه به نظر می رسد طی سالهای اخیر روند مستندسازی در سینمای کشور با مدیریت و هدایت مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولیان اصلی سینمای مستند، به گونه ای شده است که کمتر رضایت عمومی در آن دیده می شود؛ باند بازی، جناح گرایی و ایجاد حلقه ای معدود از سینماگران به عنوان مشاوران این مرکز باعث شده تا عموم سینماگران در آن جایی نداشته باشند.

سینمای مستند کشور ما امروزه سرشار از آثار نازل اجتماعی شده که بیشتر به مذاق غربی ها و جشنواره های ضد مواضع جمهوری اسلامی ایران خوش می آید و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که افرادی اداره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در دست گرفته اند که دغدغه ای برای پرداختن به مسائل استراتژیک و ارزشی در قالب سینمای مستند ندارند و تنها از شبه روشنفکران و روشنفکرمآبان برای تولید آثار مستند دعوت می کنند که نتیجه آن جز ویرانی ارزش ها و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی چیز دیگری در پی ندارد و تنها دشمنان ما را خوشحال می کند!

با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می رود عدالت در سینمای مستند جاری شود و مستندسازانی که طی سال های اخیر جایی برای عرض اندام نداشتند بتوانند با ساخت مستندهای استراتژیک و ارزشمند به خصوص در حوزه های مهمی همچون: مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، تاریخچه انقلاب اسلامی و... آثاری درخشان از خود برای همیشه به یادگار بگذارند؛ این اتفاق نیازمند آن است که مدیران روشنفکر مآب از سینمای مستند برای همیشه رخت ببندند و این گونه مهم سینمایی توسط یک مدیر متعهد و انقلابی اداره شود.

در همین رابطه ۶ تن از مستندسازان مطرح کشور آقایان: شاهرخ کیوان نیا، ساسان فلاح فر، مسعود کارگر، محسن سخا، احمد جان میرزایی و رضا برجی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره سینماحقیقت باید متعهد به حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی باشد چرا که این جشنواره منتسب به یکی از دستگاه های رسمی کشور است و از سوی دیگر عنوان «حقیقت» را با خود به یدک می کشد پس می بایست پایبند به حقانیتی باشد که جوانان غیور میهن اسلامی مان جان شان را برای آن فدا کردند، حقانیتی که برگرفته از شعار ارزشمند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است، حقانیتی که مادران و پدران این مرز و بوم برای سرافرازی میهن اسلامی جگرگوشه های خود را به سینه خاک فرستادند تا نام اسلام و ایران اسلامی بر تارک دنیا تا ابد بدرخشد. مثلاً در این جشنواره بخشی به عنوان جایزه شهید آوینی وجود دارد اما متأسفانه در این بخش فیلم خاصی به چشم نمی خورد. جدا از این علاوه بر بحث محتوا در بخش برگزاری هم هیچ قرابتی از فرهنگ ایرانی-اسلامی را شاهد نیستیم به نحوی که می توان تأکید کرد طی سال های اخیر ساختار و محتوای جشنواره هیچ سنخیتی با آرمان های جمهوری اسلامی نداشت.

انتقاد از بی توجهی به مستندهای استراتژیک و ارزشی/ معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است!

ساسان فلاح فر طلبه جوان فیلمساز نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: باعث تأسف است که موضوعات ارزشمندی نظیر مقاومت و دفاع مقدس جایگاهی در سینمای مستند و داستانی ندارند و ما فقط مرتباً افسوس می خوریم که چرا هیچ استفاده مناسبی از این گنجینه های ارزشمند نکردیم! در سال های اخیر حتی فیلمسازانی که فیلمنامه های خوب در اختیار داشتند به دلیل عدم رانت خواری و باندبازی و بهانه جویی های مختلف از سمت برخی مدیران نتوانستند در حوزه تولید چنین آثار ارزشمندی ورود کنند و امیدواریم که در دولت جدید این پدیده شوم استمرار نداشته باشد. دولت انقلابی سیزدهم باید عقب ماندگی ۸ سال اخیر را جبران کند؛ امیدوارم در این دولت و با تغییر سیستم سینمایی کشور اتفاقات خوبی رخ بدهد. چه حوزه مستند و چه سینمای داستانی باید نگاه ویژه تری به سینمای استراتژیک و مقاومت داشته باشند تا بتوانیم طی ۴ سال پیش رو اتفاقات خوبی را رقم زده و عقب افتادگی قبلی را جبران کنیم.

مسعود کارگر مستندساز جوان در این باره گفت: گاهی اوقات مسئولان با روی گشاده می گویند بیایید و فیلم بسازید و انتقاد کنید اما کافی است یک مستندساز کمی آن ها را نقد کند این اتفاق در بهترین حالت باعث برآشفته شدن آن ها می شود و در حالت بدتر اثر مستندساز زیر خروارها خاک مدفون می شود! از این رو می توان در یک جمله گفت طی سال های اخیر نقد درون گفتمانی تضعیف یا فرمایشی شد و این روند نیاز به اصلاح دارد و این رویه غلط باید از بین برود. سینمای مستند بخش آگاهی بخش جامعه است و همه مسئولان سینمایی، هنرمندان و دغدغه مندان رشد و اعتلای فرهنگ و هنر باید توجه ویژه ای به این ابزار مهم و ارزشمند داشته باشند و از این ابزار به صورت درست بهره برداری کنند.

انتقاد از بی توجهی به مستندهای استراتژیک و ارزشی/ معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است!

محسن سخا مستندساز همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: مهمترین معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است چرا که ارقام قراردادهایی که تلویزیون یا مراکز حامی سینمای مستند مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مستندسازان منعقد می کنند آنقدر پایین است که کفاف هزینه های تولید را هم نمی دهد چه برسد به آنکه بخواهد بخشی از معاش مستندسازان را تأمین کند از این رو بنده امیدوارم مدیران جدید سینمایی تدبیری برای این مسأله اندیشه کنند تا ما بتوانیم به خوبی گذران زندگی داشته باشیم و از این معضلات رهایی پیدا کنیم. مدیران سینمایی دولت سیزدهم انصاف و عدالت را پیشه کنند تا باندبازی ها و رانت خواری های گسترده از بین برود؛ متأسفانه سال های متمادی است که رفتارهای سلیقه ای، رانت خواری، ویژه خواری، باندبازی، خودی و غیر خودی کردن آدم ها و... در سینمای مستند وجود داشته و دارد و دیگر چنین پدیده های زشتی در زندگی ما عادی شده اند اما همچنان امیدواریم که روزی برسد که مدیران سینمایی همه ما را به صورت یکسان نگاه کنند و به جای اعمال سلیقه های شخصی به شایسته سالاری توجه داشته باشند.

انتقاد از بی توجهی به مستندهای استراتژیک و ارزشی/ معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است!

احمد جان میرزایی نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: بنده بارها عنوان کرده ام و باز هم تکرار می کنم که سال های متمادی است که عطای حضور در جشنواره ها را به لقای شان بخشیده ام و آثارم را به این جشنواره ها بالاخص جشنواره سینماحقیقت نمی فرستم چرا که این مسأله به بنده ثابت شده که جشنواره ها معمولاً تابع اهداف و سیاست های خاصی هستند و و آثار مستندسازان را قربانی سیاست های خود می کنند در صورتی که آثار مستندسازان نباید قربانی اهداف و سیاست های جشنواره ها شود. طی سال های اخیر مستندسازان به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم شده بودند. من امیدوارم چنین پدیده های زشتی برای همیشه از سینمای ما به ویژه سینمای مستند رخت بربندد و آثار بر مبنای شاخصه های درست ارزیابی شوند. ملاک در جشنواره ها باید بر اساس دستورالعمل فراخوان های جشنواره ها باشد و هیچ پدیده دیگری نباید روی آثار اثر بگذارد.

انتقاد از بی توجهی به مستندهای استراتژیک و ارزشی/ معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است!

رضا برجی مستندساز همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: مستندسازان بحران نه تنها حمایت نمی شوند بلکه برخی افراد سنگ اندازی های وحشتناکی در مسیرشان می کنند و همین مسأله باعث شده تا طی سال های اخیر ما با کاهش چشمگیر تولید در حوزه سینمای مستند بحران، استراتژیک و به طور کل مستندهای ارزشی، انقلابی و... روبرو باشیم. جشنواره سینماحقیقت باید محلی برای نمایش آثار ارزشی و استراتژیک باشد. چرا مضامین مهمی همچون: تکفیری ها، داعشی ها، اقتصاد مقاومتی، برجام و... جایی در میان تولیدات ندارد؟ این ها نکاتی است که مدیران جدید سینمایی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند و با تشکیل اتاق فکرهای متخصص و متعهد و انقلابی چاره ای برای رفع این معضلات بیندیشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.