شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۳

کارگر: طی سال های اخیر نقد درون گفتمانی تضعیف یا فرمایشی شد و این روند نیاز به اصلاح دارد/ سینمای مستند بخش آگاهی بخش جامعه است

مسعود کارگر

سینماپرس: مسعود کارگر مستندساز جوان همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: گاهی اوقات مسئولان با روی گشاده می گویند بیایید و فیلم بسازید و انتقاد کنید اما کافی است یک مستندساز کمی آن ها را نقد کند این اتفاق در بهترین حالت باعث برآشفته شدن آن ها می شود و در حالت بدتر اثر مستندساز زیر خروارها خاک مدفون می شود! از این رو می توان در یک جمله گفت طی سال های اخیر نقد درون گفتمانی تضعیف یا فرمایشی شد و این روند نیاز به اصلاح دارد و این رویه غلط باید از بین برود.

کارگردان مستندهای «خانه کابل» و «جای نگرانی نیست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من امیدوارم مدیران و سیاست گذاران سینما همانطور که به محتوا توجه می کنند به ساختار و فرم نیز توجه داشته باشند. درست است که مبحث محتوا بسیار مهم و اثرگذار است اما نحوه روایت نباید از اهمیت ساقط شود و فرم و شکل ظاهری اثر از بین برود.

وی ادامه داد: سینمای مستند بخش آگاهی بخش جامعه است و همه مسئولان سینمایی، هنرمندان و دغدغه مندان رشد و اعتلای فرهنگ و هنر باید توجه ویژه ای به این ابزار مهم و ارزشمند داشته باشند و از این ابزار به صورت درست بهره برداری کنند.

کارگر تأکید کرد: متأسفانه سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی سینمای آسیب پذیرتری است چون مخاطب برای آن چندان هزینه نمی کند و بخش دولتی هم اهمیت این حوزه را به درستی درک نمی کند. علاوه بر این طی سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی بودجه تمامی بخش های فرهنگی و هنری کمتر شده و با توجه به اینکه مسئولان چندان برای سینمای مستند ارزش و اهمیتی قائل نیستند کمتر به این گونه مهم سینمایی توجه شده است.

این مستندساز در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم مسئولان در تمامی بخش ها به ویژه بخش های فرهنگی و هنری به جای شعار دادن کمی عمل گرا باشند. امیدوارم در سال های پیش رو با مسئولانی روبرو نباشیم که از دور ظاهر انتقادپذیر به خود می گیرند اما اگر اندک انتقادی نسبت به آن ها وارد شود آن انتقاد را برنمی تابند و سعی می کنند انتقادکننده را مورد شدیدترین هجمه ها قرار دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.