سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۱

کیوان نیا: جشنواره سینماحقیقت باید متعهد به حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی باشد/ طی سال های اخیر ساختار و محتوای جشنواره سنخیتی با آرمان های جمهوری اسلامی نداشت

شاهرخ کیوان نیا

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره سینماحقیقت باید متعهد به حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی باشد چرا که این جشنواره منتسب به یکی از دستگاه های رسمی کشور است و از سوی دیگر عنوان «حقیقت» را با خود به یدک می کشد پس می بایست پایبند به حقانیتی باشد که جوانان غیور میهن اسلامی مان جان شان را برای آن فدا کردند، حقانیتی که برگرفته از شعار ارزشمند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است، حقانیتی که مادران و پدران این مرز و بوم برای سرافرازی میهن اسلامی جگرگوشه های خود را به سینه خاک فرستادند تا نام اسلام و ایران اسلامی بر تارک دنیا تا ابد بدرخشد.

کارگردان مجموعه مستند «موزه های جنگ دنیا» و «از کربلا تا قدس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما به ندرت شاهد آن هستیم که آرمان های انقلاب اسلامی در آثار مستندی که در این جشنواره به نمایش در می آیند نمود عینی داشته باشند. اصولاً طی سال های اخیر آرمان های ارزشمندی که می توانستند در جشنواره سینماحقیقت متبلور و متجلی باشند را کمتر شاهد بودیم و این اتفاق بسیار متأثرکننده است.

وی سپس با بیان اینکه مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی طی بازی با برخی عناوین ارزشمند می خواستند خود را متعهد و مقید به آرمان های انقلاب اسلامی نشان بدهند اظهار داشت: مثلاً در این جشنواره بخشی به عنوان جایزه شهید آوینی وجود دارد اما متأسفانه در این بخش فیلم خاصی به چشم نمی خورد. جدا از این علاوه بر بحث محتوا در بخش برگزاری هم هیچ قرابتی از فرهنگ ایرانی-اسلامی را شاهد نیستیم به نحوی که می توان تأکید کرد طی سال های اخیر ساختار و محتوای جشنواره هیچ سنخیتی با آرمان های جمهوری اسلامی نداشت.

این مستندساز تأکید کرد: غمگین ترین مسأله این است که در این جشنواره همواره به مبانی و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس به صورت آشکار دهن کجی صورت می گیرد. من امیدوارم که مدیران سینمایی دولت سیزدهم جلوی این پدیده شوم را که می تواند موجب خرسندی دشمنان نظام و انقلاب شود را با جدیت بگیرند و اجازه ندهند برخی فیلم های ضد ارزشی هرگز به تولید برسد و در جشنواره ای که با بودجه بیت المال برگزار می شود روی پرده برود.

کیوان نیا در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: من امیدوارم از این به بعد مدیران تشریفات زائد و بیهوده را کنار بگذارند و به جای برگزاری شو به اسم جشنواره، تمام تلاش شان را به کار ببرند تا بودجه و امکانات دولتی به صورت منصفانه میان فیلمسازانی تقسیم شود که دغدغه شان ترویج آرمان و ارزش های نظام و انقلاب اسلامی است و می خواهند در آثارشان دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی را عرضه نمایند. همچنین امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تنها مرکز اصلی و رسمی دولتی که حمایت از سینمای مستند را بر عهده دارد با چابک سازی بتواند عملکردی ارزشمندتر داشته باشد و شورهای زائدی که فقط عده ای افراد در آنجا دور هم جمع شده اند و جز وقت تلف کردن هیچ کاری انجام نمی دهند برای همیشه حذف شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.