دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۵

جان میرزایی: آثار مستندسازان نباید قربانی جشنواره ها شود/ طی سال های اخیر مستندسازان به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم شده بودند!

احمد جان میرزایی

سینماپرس: احمد جان میرزایی مستندساز همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: بنده بارها عنوان کرده ام و باز هم تکرار می کنم که سال های متمادی است که عطای حضور در جشنواره ها را به لقای شان بخشیده ام و آثارم را به این جشنواره ها بالاخص جشنواره سینماحقیقت نمی فرستم چرا که این مسأله به بنده ثابت شده که جشنواره ها معمولاً تابع اهداف و سیاست های خاصی هستند و و آثار مستندسازان را قربانی سیاست های خود می کنند در صورتی که آثار مستندسازان نباید قربانی اهداف و سیاست های جشنواره ها شود.

کارگردان مستندهای «شیوه شیدایی» و «نامه های شفاهی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده حدود ۳۸ سال است کار مستندسازی انجام می دهم و در این سال ها به عنوان فیلمساز، داور و مخاطب در اغلب جشنواره های سینمایی حضور داشتم. از این رو با نحوه برگزاری و اداره جشنواره ها به خوبی آشنا هستم و به این درک رسیده ام فیلم هایی که با سلیقه مدیران تطابق نداشته باشند در اکثر مواقع مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی ادامه داد: عملکرد داوران نیز همواره بر اساس سلیقه های شخصی شان صورت می گیرد و هیچ متر و معیار و شاخصه ای برای داوری آثار وجود ندارد. من بارها در جلسات داوری حضور داشته ام و دیدم همکارانم در مورد یک فیلم می گویند از فیلم خوشمان نیامد! خوب این چه معنی دارد؟ شما باید فیلم را از نظر تکنیکی و محتوایی مورد ارزیابی قرار دهید نه اینکه به صورت سلیقه ای با کلمه خوشم آمد یا خوشم نیامد در رابطه با یک اثر صحبت کنید!

جان میرزایی خاطرنشان کرد: بدترین اتفاق در این پدیده داوری ها و انتخاب های سلیقه ای آثار در جشنواره های سینمایی این است که اگر جنس گرایش داوران عوض شود نتیجه جشنواره ها نیز جا به جا می شود. یعنی اگر یک طیف سیاسی خاص در هیأت های داوری و انتخاب حضور داشته باشند نتایج به یک سمت و اگر افرادی متضاد با آن طیف حضور داشته باشند نتایج به سمت دیگر گرایش پیدا می کند چرا که هیچ شاخصه شفاف و روشنی در خصوص نحوه انتخاب آثار وجود ندارد.

این مستندساز برجسته متذکر شد: این نوع داوری ها نتایج مخربی را برای سینما و فرهنگ و هنر کشور در پی دارد. کمترین اتفاق این است که باعث دلخوری و کدورت برخی سینماگران می شود. بعضی مواقع باعث اعتراضات گسترده تر و نامه نگاری می شود و در بعضی مواقع فیلمساز را دچار تشتت ذهنی می کند و در بدترین شرایط هم فیلمسازان را به جایی می رساند که دیگر هیچ میلی برای ادامه کار در سینما نداشته باشند و از سینما بری شوند.

کارگردان مستندهای «در خلوت خدا» و «سوگنامه امام» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه طی سال های اخیر مستندسازان به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم شده بودند تصریح کرد: من امیدوارم چنین پدیده های زشتی برای همیشه از سینمای ما به ویژه سینمای مستند رخت بربندد و آثار بر مبنای شاخصه های درست ارزیابی شوند. ملاک در جشنواره ها باید بر اساس دستورالعمل فراخوان های جشنواره ها باشد و هیچ پدیده دیگری نباید روی آثار اثر بگذارد.

وی تأکید کرد: مدیران طی سال های اخیر پست و مقام شان را تنها در ارائه یک بیلان به بالادستی های شان می دیدند و من امیدوارم دیگر هرگز شاهد چنین اتفاقاتی در سینمای کشورمان نباشیم چرا که این قبیل اتفاقات بسیار آسیب زا هستند.

جان میرزایی در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی باید بدانند سینمای مستند تابع شرایط تولید است. یک مستندساز تمامی انرژی اش را صرف جنگیدن با شرایط تولید می کند و قطعاً دیگر رمقی ندارد که بخواهد وارد برخی ماجراها شود از این رو امیدوارم با تغییر رویکرد و نگاه بتوانیم شاهد اتفاقات مثبت و ارزنده در سینمای مستند باشیم و از مستندسازان به خوبی حراست کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.