یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۴

سخا: مهمترین معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است/ امیدوارم مدیران سینمایی دولت سیزدهم انصاف و عدالت را پیشه کنند تا باندبازی ها و رانت خواری ها از بین برود

محسن سخا

سینماپرس: محسن سخا مستندساز همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: مهمترین معضل اکثر مستندسازان بحران معیشت است چرا که ارقام قراردادهایی که تلویزیون یا مراکز حامی سینمای مستند مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مستندسازان منعقد می کنند آنقدر پایین است که کفاف هزینه های تولید را هم نمی دهد چه برسد به آنکه بخواهد بخشی از معاش مستندسازان را تأمین کند از این رو بنده امیدوارم مدیران جدید سینمایی تدبیری برای این مسأله اندیشه کنند تا ما بتوانیم به خوبی گذران زندگی داشته باشیم و از این معضلات رهایی پیدا کنیم.

کارگردان مستندهای «کارواش» و «تهران، شهر بی پرنده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مستندسازی کار و شغل ما است اما با این شرایطی که داریم نمی توانیم از پس تأمین ابتدایی ترین هزینه های زندگی مان بربیاییم و این وظیفه مدیران سینمایی است که تدبیری عاجل برای رفع معضلات معیشتی مستندسازان به شکل ریشه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: ما مستندسازان هم بخشی از اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستیم اما متأسفانه کسی برایمان ارزشی قائل نیست. درست است که امروزه کشور درگیر مسائل زیادی به خصوص در حوزه مهم اقتصادی شده اما این دلیل نمی شود که به زندگی ما توجهی صورت نگیرد و ما به حال خود رها شویم.

این مستندساز متذکر شد: مدیران سینمایی باید بدانند مستندسازی که خود درگیر اولین ملزومات زندگی است قطعاً نمی تواند خوب فکر کند، خوب بخواند، خوب پژوهش کند و خوب فیلم بسازد تا گره ای از مشکلات جامعه و مردم خود باز نماید.

سخا در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه امیدوارم مدیران سینمایی دولت سیزدهم انصاف و عدالت را پیشه کنند تا باندبازی ها و رانت خواری ها از بین برود اظهار داشت: متأسفانه سال های متمادی است که رفتارهای سلیقه ای، رانت خواری، ویژه خواری، باندبازی، خودی و غیر خودی کردن آدم ها و... در سینمای مستند وجود داشته و دارد و دیگر چنین پدیده های زشتی در زندگی ما عادی شده اند اما همچنان امیدواریم که روزی برسد که مدیران سینمایی همه ما را به صورت یکسان نگاه کنند و به جای اعمال سلیقه های شخصی به شایسته سالاری توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از سوژه ها بنا به مناسبات و محاسبات مدیران به چرخه تولید نمی رسد و در نطفه خفه می شود؛ کمترین انتظار بنده از مدیران سینمایی دولت جدید جلوگیری از استمرار این اتفاقات تلخ است.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم برخی مدیران و مسئولان مانند گذشته از سینمای مستند هراس نداشته باشند! مدیران باید بدانند اگر معضلات و مسائل کشور با زبان سینما مطرح شود می تواند به پیشرفت کشور کمک شایانی نماید و از این رو آن ها نباید به چشم تخریب گر به فیلم و سینمای مستند اجتماعی نگاه کنند و از این گونه مهم سینمایی مدام در حال فرار باشند و سینماگران فعال در این حوزه را سرکوب نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.