چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات/۲

فلاح فر: باعث تأسف است که موضوعات ارزشمندی نظیر مقاومت و دفاع مقدس جایگاهی در سینمای مستند ندارند/ دولت عقب ماندگی ۸ سال اخیر را جبران کند

حجت الاسلام ساسان فلاح‌فر

سینماپرس: ساسان فلاح فر طلبه جوان فیلمساز همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: باعث تأسف است که موضوعات ارزشمندی نظیر مقاومت و دفاع مقدس جایگاهی در سینمای مستند و داستانی ندارند و ما فقط مرتباً افسوس می خوریم که چرا هیچ استفاده مناسبی از این گنجینه های ارزشمند نکردیم! در سال های اخیر حتی فیلمسازانی که فیلمنامه های خوب در اختیار داشتند به دلیل عدم رانت خواری و باندبازی و بهانه جویی های مختلف از سمت برخی مدیران نتوانستند در حوزه تولید چنین آثار ارزشمندی ورود کنند و امیدواریم که در دولت جدید این پدیده شوم استمرار نداشته باشد.

کارگردان مستندهای «پایان مأموریت» و «سردار پالمیرا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آثار دفاع مقدس و مقاومت می توانند باعث برد سینمای ایران شوند اما متأسفانه برخی مدیران با بی توجهی به این آثار باعث باخت سینمای ایران شدند و به جای پیشرفت و تعالی سینمای کشور را به سمت پسرفت و انحطاط سوق دادند.

وی ادامه داد: بنده شخصاً به عنوان یک مستندساز که تخصصم در حوزه مقاومت اسلامی است هیچ گاه حامی جدی برای تولید آثاری که دغدغه تولیدشان را دارم پیدا نکردم. این در حالی است که از سوی دیگر برخی اوقات شاهد فیلم هایی با پروداکشن های عظیم و هزینه های هنگفت هستیم که به دلیل عدم دغدغه مندی در ورای تولیدشان، هیچ تأثیرگذاری ندارند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: حداقل ۷-۸ سال از حضور جدی ما در سوریه و عراق می گذرد اما متأسفانه هیچ استفاده ای از این پتانسیل مهم که می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم مستند و حتی داستانی شود صورت نگرفته و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

کارگردان مستند «شیخ شهید» و مجموعه مستند «روایت نصر» سپس با بیان اینکه دولت انقلابی سیزدهم باید عقب ماندگی ۸ سال اخیر را جبران کند تصریح کرد: امیدوارم در این دولت و با تغییر سیستم سینمایی کشور اتفاقات خوبی رخ بدهد. چه حوزه مستند و چه سینمای داستانی باید نگاه ویژه تری به سینمای استراتژیک و مقاومت داشته باشند تا بتوانیم طی ۴ سال پیش رو اتفاقات خوبی را رقم زده و عقب افتادگی قبلی را جبران کنیم.

فلاح فر متذکر شد: طی سال های اخیر به دلیل نگاه هایی که وجود داشت و عدم توجهی که به این حوزه بود فیلمسازان رغبتی نداشتند به این حوزه ورود کنند و فکرشان را درگیر این موضوع نکردند؛ از سوی دیگر فیلمسازانی هم که دغدغه تولید این نوع آثار را داشتند عامدانه نادیده گرفته شدند و مدیران مانع حضور آن ها در این حوزه شدند.

وی سپس با انتقاد شدید از برخی مدیران گفت: مقام معظم رهبری طی سال های اخیر همواره دغدغه های خود را در خصوص وضعیت حوزه فرهنگ و هنر مطرح کرده اند. ولنگاری فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم و... از جمله تعابیری بوده اند که رهبر انقلاب بارها به آن اشاره داشته اند اما مسأله آنجا است که معانی مهم این الفاظ را فقط خود ایشان می فهمند و مدیران با سوءاستفاده از تعابیر ایشان فقط می خواهند سمت های خود را حفظ کنند.

فلاح فر تأکید کرد: اینکه سخنان رهبری چاپ شوند و بر سر در ادارات یا بالای میز مسئولان نصب شوند کاری را از پیش نمی برد. مسئولان باید به مفاهیم والایی که در سخنان رهبری نهفته است دست پیدا کنند. ما نباید فراموش کنیم که در تمام دنیا حوزه رسانه و فیلمسازی به شدت دارای اهمیت است به نحوی که خیلی از اتفاقات اجتماعی، سیاسی و... با یک فیلم جا به جا می شوند و ما نباید از این قافله بیش از این عقب بمانیم.

این مستندساز در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه ما در وضعیتی عجیب به سر می بریم و سینمای ایران دچار یک نوع بلاتکلیفی شده است به نحوی که مثلاً عنوان می کنیم جشنواره فیلم فجر برگزار می کنیم اما فیلم های حاضر در آن هیچ ربطی به عنوان ارزشمند «فجر» ندارند. این قبیل اتفاقات باید در سینمای مستند و داستانی ما تغییر کند و همه چیز بر اساس مفهوم اصلی و واقعی خود باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.