شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

انتظار سینماگران از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس چیست؟

تأکید بر لزوم بازنگری جدی در نحوه مدیریت این نهاد/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فاقد مهندسی است

سجاده چی-قاسمی جامی-علیمردانی-شفق-فقیه-دان-شرف الدین

سینماپرس: در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سینماگران فعال در این عرصه با انتقاد شدید نسبت به ضعف و ناکارآمدی این انجمن طی سال های اخیر متذکر شدند: آقای حسینی به عنوان منتقد جدی مدیران قبلی سینمای دفاع مقدس باید همان توقعات قبلی خود را حفظ و آن را در سینمای دفاع مقدس پیاده سازی کنند!؛ مدیران جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید در نحوه اداره کرد این نهاد بازنگری اساسی داشته باشند. آن ها تأکید کردند: اگر واقعاً به دنبال تحول و احیای سینمای دفاع مقدس هستیم نباید به این انجمن دل ببندیم چرا که سالیان دراز است که در این انجمن هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و رسماً سیستم آن به سیستمی اداری بدل شده که عده ای افراد در آن حقوق می گیرند!

به گزارش سینماپرس سینمای دفاع مقدس سالیان متمادی است که مهجور واقع شده و هیچ خبری از تولیدات ارزنده و اکران گسترده در آن نیست. سینماگران دغدغه مند و اصیل این حوزه مدت ها است در بیکاری به سر می برند و نه مدیران سازمان سینمایی و نه مدیران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یا حتی سایر نهادهای مرتبط مانند حوزه هنری هیچ قدمی برای رشد این گونه مهم و استراتژیک سینمایی برنداشته اند.

این اتفاق در حالی است که همه سینماگران مطابق با فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه: «۸ سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند»، خواهان توجه جدی مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به دغدغه های شان برای تولید آثار ماندگار و ارزشمند در این حوزه هستند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی سجاده چی، حسین قاسمی جامی، حسن علیمردانی، ناصر شفق، مهدی فقیه، بهمن دان و محمدرضا شرف الدین با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس سینما در پی معرفی سیدمحمد حسینی به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: آقای حسینی به عنوان منتقد جدی مدیران قبلی سینمای دفاع مقدس باید همان توقعات قبلی خود را حفظ و آن را در سینمای دفاع مقدس پیاده سازی کنند! این عادلانه ترین اتفاقاتی است که بنده و سایر فعالان سینمای دفاع مقدس انتظار داریم در دوران مدیریت ایشان رخ بدهد. بنده نمی دانم کمبودها و نقصان ها و یا امکانات و ابزار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس چیست اما باز هم تأکید می کنم توقعم این است که آقای حسینی که الآن در این پست و سمت قرار گرفته اند همان اندیشه ها، افکار، حرف ها و تفکراتی که در جلسات مربوط به تولید و نقد و بررسی فیلمنامه های دفاع مقدس می زدند حفظ کنند و بدانند که مشکلات این گونه سینمایی همان مسائلی است که ایشان به آن تأکید داشتند.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: سینماگران متعهد و دغدغه مند دفاع مقدس طی سال های اخیر قربانی شدند چرا که مدیران هیچ توجهی به سینمای انقلابی، ارزشی و دفاع مقدس نداشتند و همین مسأله باعث بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از فعالان و سینماگران دغدغه مند این حوزه بود از این رو یکی از کارهای مهمی که مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید انجام دهد دلجویی از این سینماگران و به وجود آوردن فضایی برای کار و فعالیت آن ها و تمامی فیلمسازانی است که تمایل دارند در این حوزه اثر تولید کنند. یکی از وظایف دستگاه ها و نهادی مانند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حمایت از فیلمسازانی است که با تمام جان و اعتقادشان می خواهند در این وادی گام بردارند. ما نباید فراموش کنیم که سینمای جنگ هرگز کهنه نمی شود چرا که ما به تعداد افرادی که در جنگ یا پشت جنگ بودند قصه داریم و می توانیم ده ها هزار فیلم ارزشمند در این حوزه تولید کنیم.

حسن علیمردانی تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: امروزه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همچون حوزه هنری از فلسفه ایجادی خود جدا شده اند و بر طبل این جدایی می کوبند. ما همچون گذشته مطالبات خود را بازگو می کنیم و منتظر می مانیم تا ببینیم آیا وضعیت بهتر می شود یا در روی همان پاشنه قدیم خواهد چرخید! بی تردید اولین و مهمترین اتفاق این است که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از وضعیت آشفته فعلی به فلسفه اولیه وجودی اش بازگردد. ترسیم ایثار و فداکاری خالصانه، پرهیز از ریاکاری، باورمندی و... از جمله اتفاقاتی است که مسئولان انجمن باید به آن باور داشته باشند. همچنین شناخت ظرفیت ها و ابرظرفیت های جنگ تحمیلی از آنجا که دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است و موضوعات و سوژه ها و معارف زیادی درون آن نهفته است بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

تأکید بر لزوم بازنگری جدی در نحوه مدیریت این نهاد/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فاقد مهندسی است

ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی معرفی سیدمحمد حسینی به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدیران جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید در نحوه اداره کرد این نهاد بازنگری اساسی داشته باشند و برای این کار باید با موسسین این نهاد جلسه برگزار کنند تا با دلایل تأسیس این انجمن آشنا شده و بتوانند سینمای دفاع مقدس را به روزهای اوجش بازگردانند. نگاه اداری به انجمن باعث آسیب جدی و خسران گسترده به آن شده است و باید انجمن به حالت دهه ۷۰ برگردد. انجمن باید از خود هنرمندان و جامعه سینما و صنوف سینما باشد نه اینکه به صورت اداری فعالیت کند.

تأکید بر لزوم بازنگری جدی در نحوه مدیریت این نهاد/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فاقد مهندسی است

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: دفاع مقدس همه هویت ملی ما است اما سینما آن را به فراموشی سپرده است؛ این بسیار تلخ و دردآور است که ما از سینمای دفاع مقدس و پرداختن به اهداف و آرمان های آن روزگار و انقلاب اسلامی دور شده ایم و هنرهفتم مان سرشار از آثاری شده که هیچ رنگ بویی از هویت ملی، دینی و انقلابی ندارند. مسئولان سینمایی نباید دست روی دست بگذارند و نظاره گر این وضعیت نامطلوب باشند. مردم دنیا امروزه چشم شان به فیلم و سینما است و بسیاری از کشورها که این مسأله را دریافته اند مبادرت به تولید آثاری ارزشمند می کنند تا اهداف خودشان را در آثار سینمایی شان جاری و ساری سازند.

بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون در پی معرفی سیدمحمد حسینی به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس، سینمایی حیاتی، کلیدی و راهبردی است از این رو همه نهادها و دستگاه های دولتی و غیردولتی برای احیاء و رشد سینمای دفاع مقدس باید وارد میدان شوند و بودجه ها و امکانات فراوانی باید به یکایک سینماگرانی که تمایل دارند در این عرصه مبادرت به تولید اثر کنند اختصاص داده شود اما اسفا که از اواخر دهه ۷۰ دیگر این گونه مهم سینمایی جدی گرفته نشد، به حاشیه رفت و امروزه هم یک حالت تشریفاتی به خود گرفته است. هر فیلم دفاع مقدسی به مثابه ارتشی است که لرزه بر اندام دشمنان نظام می اندازد! هر فیلم دفاع مقدسی به مثابه یک ارتش است و اثرگذاری خوبی برای تقویت نظام در عرصه های بین المللی دارد. ما باید تا می توانیم مبادرت به تولید آثار دفاع مقدسی کرده و این فیلم ها را به جهانیان عرضه کنیم و قدرت مان را به دنیا بشناسانیم.

تأکید بر لزوم بازنگری جدی در نحوه مدیریت این نهاد/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فاقد مهندسی است

محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: تشکیلات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس کارآمد نیست و بنده با این سیستم مخالفم و معتقدم اگر واقعاً به دنبال تحول و احیای سینمای دفاع مقدس هستیم نباید به این انجمن دل ببندیم چرا که سالیان دراز است که در این انجمن هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و رسماً سیستم آن به سیستمی اداری بدل شده که عده ای افراد در آن حقوق می گیرند! در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هیچ گونه مهندسی وجود ندارد، هیچ سیاست گذاری جدی در این تشکیلات نیست و همین اتفاق باعث شده سینمای دفاع مقدس روز به روز بیشتر به سمت نابودی برود. این اتفاق در حالی است که بنده خبر دارم فیلمنامه های بسیار خوبی در حوزه سینمای دفاع مقدس نوشته شده و اگر اهتمامی باشد باید از این فیلمنامه های ناب حمایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.