سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

انتظارات از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس/۶

شفق: مدیران جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید در نحوه اداره کرد این نهاد بازنگری اساسی داشته باشند/ نگاه اداری به انجمن باعث آسیب جدی و خسران گسترده به آن شده است!

ناصر شفق در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی معرفی سیدمحمد حسینی به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدیران جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید در نحوه اداره کرد این نهاد بازنگری اساسی داشته باشند و برای این کار باید با موسسین این نهاد جلسه برگزار کنند تا با دلایل تأسیس این انجمن آشنا شده و بتوانند سینمای دفاع مقدس را به روزهای اوجش بازگردانند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تقاطع» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفت به دوران جنگ تحمیلی بسیار نزدیک بود و از این رو حال و هوای دفاع مقدس و فیلم های دفاع مقدس رونق خاصی داشت و به صورت طبیعی هم مورد استقبال اکثر فیلمسازان و هنرمندان و کسانی که دغدغه اندیشه و تفکر داشتند و به زیرساخت های فرهنگی کشور فکر می کردند قرار گرفت.

وی یادآور شد: در آن روزگار بسیاری از فیلمسازان سینما که جزو دسته فیلمسازان خوب و مطرح بودند وارد این مجموعه شدند و یا در راستای اهداف انجمن فعالیت های مثبت و قابل توجه و برجسته ای داشتند.

شفق ادامه داد: اما با گذشت زمان از آنجا که اتاق فکری قوی در انجمن تشکیل نشده بود کم کم مسیر این نهاد دچار انحراف و تغییر شد. یکی از اهداف تأسیس این انجمن حفظ کیان کشور و حفظ و حراست از منافع ملی بود و زمانی که این نهاد از حالت تشکل مدنی و تشکل قلبی خود هنرمندان خارج شد عملاً دچار رکود و حاشیه گشت.

این سینماگر با تأکید بر اینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مجموعه ای از برآیند تفکر آرمانی برای جامعه جهانی در عرصه ایجاد صلح جهانی بود اظهار داشت: با توجه به اینکه افرادی که با مجموعه همکاری می کردند آرمان های خودشان و مطلوب های خودشان را برای ساخت فیلم های بهتر و انسانی تر برای مردم ایران و جهان را دنبال می کرد وقتی محدود به بروکراسی سیستماتیک یک مجموعه شد طبیعتاً نمی توانستند خلاقیت ها و همه حضور ذهنی و پتانسیل فردی خودشان را در خدمت اندیشه شان به کار بگیرد.

وی متذکر شد: این اتفاقات باعث شد این نهادبه نوعی تبدیل به یک مجموعه فرمایشی شود. در واقع نگاه اداری به انجمن باعث آسیب جدی و خسران گسترده به آن شده است و باید انجمن به حالت دهه ۷۰ برگردد. انجمن باید از خود هنرمندان و جامعه سینما و صنوف سینما باشد نه اینکه به صورت اداری فعالیت کند.

شفق با طرح این پرسش که ما هیأت موسس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس امروزه در کجای سیاست گذاری ها و اداره این نهاد هستیم؟ اظهار داشت: آیا ما در انتخاب مدیرعامل موثر هستیم؟ آیا کسی از ما سوأل می کند برای چه زمانی این انجمن را تأسیس کردید؟

دبیر یادواره‌ های شهدای محراب در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: ما نباید یک دریای مواج و اقیانوس عظیم تفکر انسان اسلامی را در یک اداره کارمندی بگنجانیم. این آفت جدی است! نه تنها این انجمن که آفت وزارت ارشاد، صدا و سیما، بنیاد فارابی، حوزه هنری، و هر مجموعه ای که بر اساس اداره کرد دولتی فعالیت می کند همین است و باید جلوی اداری بودن این نهادها گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.