یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم/۶

مرادی: علت اصلی عدم پیشرفت حوزه فرهنگی و هنری کشور فقدان نقشه راه و داشتن نگاه های سلیقه ای و جناحی است/ حضور مدیران غیرمتخصص به فرهنگ و هنر آسیب می زند!

علیرضا مرادی

سینماپرس: علیرضا مرادی دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود اما با اینکه بیش از چهل و اندی سال از آن می گذرد فرهنگ ما تغییر چندانی نکرده و ما پیشرفت چندانی در این حوزه نداشتیم که یکی از علل اصلی این اتفاق فقدان نقشه راه و داشتن نگاه های سلیقه ای و جناحی در دولت های مختلف است که امیدوارم این رویه در دولت سیزدهم وجود نداشته باشد و ما بتوانیم بر اساس زمان بندی و اولویت بندی معضلات حوزه فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنیم و مدیران طبق نقشه و زمان بندی از پیش تعیین شده گام بردارند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حضور مدیران غیرمتخصص به فرهنگ و هنر آسیب می زند! فقدان مدیر متخصص آسیب جدی به فرهنگ و هنر وارد کرده و این حوزه نیاز به مدیر متخصص دارد. باید کسی مدیریت این عرصه مهم را در دست بگیرد که فضا را بشناسد و با معضلات آشنا باشد.

مرادی سپس به تفکیک به حوزه های مختلف فرهنگی و هنری کشور اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل سینمای ما این است که هنوز صنعتی نشده؛ برخی مدیران ما نمی دانند که فیلم بعد از تولید باید در چرخه اکران برود تا حیات سینما بتواند ادامه داشته باشد. برخی مدیران متوجه نوع حمایت از سینما نیستند و همین باعث شده تا ما شاهد حمایت های اشتباه و بی برنامه آن ها از برخی فیلم هایی باشیم که حتی برای تهیه کنندگان شان اهمیتی ندارد آن فیلم اکران شود یا نه، چرا که سرمایه ای برای ساخت آن اثر از جیب خود هزینه نکرده اند.

دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا تأکید کرد: در واقع حضور بخش دولتی در سینما بدون داشتن نظارت و نقشه راه یک معضل اساسی و جدی برای سینما شده است. برخی افراد با عملکردهای سلیقه ای و جناحی شان همواره سعی می کنند تا از کسانی حمایت نمایند که از طیف خودی های شان هستند و این اتفاق نوعی فضای دوقطبی را در حوزه فرهنگ و هنر پیش می آورد که بسیار آسیب زا است.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: از سوی دیگر خیلی از شهرهای کشور حتی یک سالن سینما هم ندارند و بی شک سالن سازی در تمامی گستره جغرافیایی کشور باید در دستور کار فوری مدیران دولت سیزدهم باشد.

مرادی سپس به معضلات حوزه موسیقی کشور اشاره کرد و در این راستا اظهار داشت: مسئولان باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را روشن کنند که اصلاً می خواهند در کشور موسیقی وجود داشته باشد یا خیر؟ متأسفانه به دلیل نداشتن نقشه راه همواره شاهد هستیم تنها از برخی هنرمندان موسیقی حمایت می شوند و همیشه در بورس هستند اما بقیه در بیکاری مفرط به سر می برند.

وی افزود: این اتفاق به دلیل فقدان برنامه مدون برای حمایت درست از همه هنرمندان موسیقی است. مدیران فرهنگی نباید از یاد ببرند یک زمانی اغلب مردم ترانه های لس آنجلسی گوش می دادند اما حالا فقط موسیقی پاپ و سنتی کشور خودمان گوش می کنند پس باید حمایت از تمامی فعالان حوزه موسیقی به گونه ای باشد که سرخورده نشوند تا مهاجرت کنند و بروند.

مرادی در بخش دیگری از این گفتگو به حوزه نشر و کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: نشر و کتاب برای رشد هر جامعه ای بسیار مهم است؛ با این وضعیت معیشتی مردم و قیمتی که کتاب ها دارند عملاً کتاب از سبد فرهنگی خانواده ها حذف شده و اولویت جدی مسئولان فرهنگی دولت سیزدهم آن است که سر و سامان جدی به این حوزه بدهند و یارانه خوبی در حوزه کاغذ و چاپ تخصیص دهند.

وی ادامه داد: یک کتاب کوچک و نحیف ۶۰ صفحه ای حدود ۴۰ هزار تومان پولش است و عملاً بخش عمده ای از مردم توان خرید آن را ندارند و باید حتماً فکری برای این وضعیت صورت گیرد.

مرادی در پایان این گفتگو متذکر شد: ما در حوزه تجسمی هم هنرمندان مظلومی داریم. یک نقاش سال ها تلاش می کند اما دیده نمی شود؛ در حوزه های دیگر مانندخوشنویسی، کاریکاتور و... چون شهرت ندارند معمولاً مظلوم واقع می شوند و یکی از اولویت های دولت جدید می تواند کمک به گالری ها باشد که سر پا بمانند. همچنین دولتمردان می توانند آثار فاخر هنرمندان را خریداری کنند و در مراسم ها و مناسبت های مختلف به کشورهای دیگر هدیه دهند تا از این رهگذر هم هنرمندان وطنی بتوانند ارتزاق کنند هم سایر ملل با فرهنگ و هنر کشور ما آشنا شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.