چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم/۸

لاجوردی: به سبب ناکارآمدی دولت قبل در بحث فرهنگ، کشور به مصائب مختلفی گرفتار شده/ در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات کشور رهاشدن فضای مجازی است

زهره سادات لاجوردی

سینماپرس: زهره سادات لاجوردی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: متأسفانه، به سبب ناکارآمدی دولت قبل در بحث فرهنگ، کشور به مصائب مختلفی گرفتار شده که نه تنها فریاداهالی این حوزه بلند شده بلکه باعث دغدغه‌های فرهنگی برای آحاد جامعه نیز شده است. در همین راستا، تعامل با هنرمندان و نخبگان این بخش از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم جهت احصای مشکلات و ارائه راهکارهای موثر، خواهد بود.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرهنگ از مسائل زیربنایی هر جامعه است که ایجاد هرگونه اخلال و ناهمگونی در آن سبب اخلال و ناهمگونی در سطوح مختلف جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بخش، رسانه‌ها یکی از قدرت‌های بی‌نظیر عصر حاضر هستند که می‌توانند شخصیت‌ها و روایات مختلف را به هر شکلی که میل شان باشد، شکل دهند و ترکیبی از میل و نیاز و مصلحت مخاطبان بوجود بیاورند که دال بر میل و نیاز جدیدی باشد. بنابراین درحوزه فعالیت رسانه‌ای بایستی تمهیدات لازم را با دقت و ظرافت به کار بست.

لاجوردی سپس به مسأله فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات کشور رهاشدن فضای مجازی است، عدم نظارت دستگاه‌ های ذی ربط بر فضای مجازی باعث نگرانی بخش بزرگی از جامعه به ویژه والدین شده است که این امر اهمیت برنامه‌ریزی برای رفع آسیب‌ های فضای مجازی برای گروه‌ های مختلف به خصوص کودکان و نوجوانان را صدچندان نموده است. با توجه به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، اعتقادات دینی و اخلاقیات، اقدامات متناسبی جهت طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در عین رعایت حقوق و حریم خصوصی مردم، در این عرصه پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: برهمگان روشن است که آموزش، خبررسانی، حفظ انسجام ملی و انتقال ارزش‌های فرهنگی از کارکردهای عمومی رسانه است که سینما و تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از طرفی نباید از نظر دور داشت که دولت سیاستگذار و بسترساز است؛ دولت نمی‌خواهد در بخش فرهنگی و تولیدات رسانه‌ای ازجمله سینما و تئاتر نگاه دستوری داشته باشد. الویت‌ها مثلاً در زمینه تولید محصولات فرهنگی در سینما و تئاتر منوط به دستور و ابلاغیه نیست بلکه این الویت‌ها از دل مطالبات فرهنگی مردمی، دغدغه اقشار مختلف جامعه و نیز احصای نیازها از سوی اهالی فرهنگ و رسانه نشأت گرفته و پیگیری خواهد شد.

لاجوردی ادامه داد: امروز آنچه از همین مجاری به عنوان الویت و نیازمندی جامعه مطرح می‌شود نیاز مبرم به پاسداشت و در برخی موارد بازگشت به فرهنگ ملی و مذهبی اصیل و سترگِ کشور عزیزمان ایران و آرمان‌های بلند انقلاب است و با توجه به تکثر رسالتی که این رسانه‌ها در قالب هنرهای بصری (در زمره جذاب‌ترین هنرها) برعهده دارند در انتقال فرهنگی، تبلیغ عقاید مذهبی و ارزش‌های اخلاقی، جذب نرم و غیرمستقیم مخاطب با ارائه تولیدات فرهنگی مانند فیلم‌ها و سریال‌ها نقش بسیار موثری ایفا می‌نمایند.

معاون مرکز امور زنان دولت های نهم و دهم تأکید کرد: نظرات مردمی در این زمنیه گویای این مطلب است که بسیاری سرخوردگی‌های فردی و اجتماعی به‌علت عدم ترویج فرهنگ ساده زیستی و نبود ساز و کاری برای مقابله با فرهنگ وارداتی غرب ازجمله مشکلات بسط یافته در چندسال گذشته بوده است که باید دلسوزان امر، در اسرع وقت در این عرصه‌ها برنامه‌ریزی و اقدام نمایند و از آنجا که اهتمام بر تولید داخلی در همه حوزه‌ها مصداق دارد، مصداق آن در بخش سینما و تئاتر، تولید آثار ارزشمند و فاخر و جذاب برای مخاطب با فکر و اندیشه و روایاتی منطبق با فرهنگ داخلی است.

وی متذکر شد: همه‌گیری بیماری کرونا و تضرر صنعت سینما در دو سال اخیر نشان داد که در ایران به شکل‌گیری وفاق بین سینما و رسانه‌های جدید، ‌ نیازمند هستیم. اگرچه بعضاًبسترهای وجود دارد اما مشاهده می‌کنیم که پلتفرم‌های امن در نمایش فیلم‌های سینمایی جدید با مشکلاتی مواجه بوده‌اند؛ بدین معنا که پلتفرم‌ها نمی‌توانند امنیت ساخته‌های خود را تضمین کنند و پس از نمایش یک اثر جدید در بستر پلتفرم‌ها، می‌توان اثر مذکور را در شبکه گمنامی در آن ‌سوی دنیا مشاهده کرد. بنابراین، باید درزمینه سیاستگذاری به اجماع دقیقی برسیم که حاصل هم‌فکری و هم‌نظری بین فعالان دو حوزه تولید و نمایش باشد تا ب‌توانیم مثل سایر کشورهای دنیا امیدوار باشیم که زیان ناشی از نرفتن تماشاگران به سینما (در دوران کرونا و حتی بعد از آن بدلیل تغییر سبک رفتاری مردم) را به واسطه اکران آنلاین جبران کنیم.

لاتجوردی در خاتمه این گفتگو افزود: بخش تئاتر کشور نیز با نیازمندی‌های خاصی خود مواجه است؛ از آن جمله نیاز به توسعه زیرساخت‌ها مانند توسعه تماشاخانه‌ها از طریق بخش خصوصیاحساس می‌شود. همچنین، نیاز به ایجاد اشتغال پایدار در رابطه با تئاتر مستلزم توسعه خلاقیت در زمینه هایی از قبیل: تبلیغ، تهیه لباس و مانند آناست. بنابراین، کمک به توسعه ظرفیت سخت افزاری دربخش خصوصی از یک سو و از سوی دیگر، تربیت نیروی انسانی با نگاه تخصصی‌تر از طریق ایجاد رشته‌های تخصصی‌تر در بحث آموزش عالی این حوزه مانند ایجاد رشته‌های مرتبط با تبلیغات، ظرفیت های تکنولوژیک و سایر رشته‌های وابسته از جمله مواردی است که امید است با تلاش دولت جدید و همفکری و همراهی اهالی رسانه به نتایج خوبی برسد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.