سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون/۳

نائیجی: با روایت های کلیشه ای و تکراری از وقایع دینی و مذهبی نمی توان انتظار جذب مخاطبان جدید به ویژه نسل جوان را داشت/ سیاست گذاران سینما باید ساختارها را دچار تحول کنند

هادی نائیجی

سینماپرس: هادی نائیجی کارگردان سینما همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: تولید فیلم ها و سریال های دینی و مذهبی امری ضروری است اما آنچه مهم است اینکه با روایت های کلیشه ای و تکراری از وقایع دینی و مذهبی نمی توان انتظار جذب مخاطبان جدید به ویژه نسل جوان را داشت و ما اگر می خواهیم تولید این قبیل آثار را رونق بدهیم بایستی با تمام قوا تلاش کنیم تا با خلاقیت و نوآوری بتوانیم مخاطبان بیشتری را به سمت تماشای این قبیل آثار سوق دهیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «هیهات» و «حق سکوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی پای مسأله جذب مخاطبان جوان یا احیاناً کسانی که حساسیت ویژه ای در حوزه مذهب ندارند نسبت به فیلم های سینمایی و تولیدات تصویری باز می شود به این نتیجه می رسیم تا زمانی که ما در حوزه سینما و تلویزیون تمایل داشته باشیم فقط قرائت رسمی معیار و ملاک تولیدات مان باشد و اجازه ندهیم تنوع قرائت وجود داشته باشد و تصاویر متنوع تری که پژوهش گران مذهبی و حوزوی به آن رسیده اند پایش به سینما باز نشود با همین بیان کلیشه ای و تکراری روبرو خواهیم بود و نمی توانیم انتظار جذب مخاطبان جدید و به ویژه نسلی که با این مفاهیم آشنایی چندانی ندارند را داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه آنچه سال های متمادی است در تلویزیون و سینمای ایران حاکم است یک سری ساختارهای کلیشه ای و تکراری است که سیاست گذاران همچنان به آن ساختارهای کهنه چسبیده اند و اجازه تغییر آن ها را نمی دهند! این اتفاق در حالی است که برای جذب مخاطب جدید سیاست گذاران سینما باید ساختارها را دچار تحول کنند.

این سینماگر با بیان اینکه همانطور که در حوزه مقتل خوانی یا پژوهش های تاریخی در خصوص حضرت سیدالشهدا (ع) علمای دین با زوایای متفاوت ورود کرده اند اظهار داشت: این زوایای متفاوت ما را به درک و تحلیل عمیق تری از تاریخ می رساند. ما باید به این نتیجه برسیم که فیلمنامه های مان نباید به صورت پیوسته تنها یک قرائت رسمی داشته باشند. متأسفانه حتی ما در فیلمنامه های مان به اندازه قرائتی که مداحان و واعظان در خصوص اتفاقات و وقایع دینی دارند دست مان باز نیست و به همان کلیشه ها چسبیده ایم!

نائیجی متذکر شد: بنده فکر می کنم امروزه وضعیت در سینما و تلویزیون به گونه ای است که حتی اگر یک سینماگر بخواهد کتاب «حماسه حسینی» استاد شهید مرتضی مطهری را دستمایه تولید اثرش کند آن سناریو به تصویب نرسد!

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: از این رو خواسته جامعه رسانه ای و سینمایی از مدیران و سیاست گذاران سینما باید تغییر در دیدگاه های شان باشد. آن ها باید دست سینماگران را برای تولید آثار متنوع و ارزنده باز بگذارند.

نائیجی در پایان این گفتگو افزود: بی شک مقوله مهم دیانت و دینداری در وجه تاریخی می تواند مثل وجوه مذهبی تنوع داشته باشد. ما اگر انتظار جذب مخاطب برای این نوع آثار را داریم باید تولیدات مان را تنوع دهیم و چاره ای جز این راه وجود ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.