دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون/۲

مستشاری: پیام های مستقیم و شعاری در برنامه ها، سریال ها و فیلم های دینی و مذهبی ذوق مخاطب را کور می کند/ خلاقیت و نوآوری تنها راه جذب مخاطبان جوان است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری

سینماپرس: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری معاون و مشاور عالی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: در لزوم تولید انبوه آثار دینی و مذهبی هیچ تردیدی نیست اما این برنامه ها به یک آفتی دچار شده اند و آن آفت پیام های مستقیم و شعاری است؛ این پیام های مستقیم و شعاری در برنامه ها، سریال ها و فیلم های دینی و مذهبی ذوق مخاطب را کور می کند و بی تردید باید از استمرار آن پرهیز شود.

کارشناس برنامه «سمت خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هیچ گاه پیام های مستقیم، شعاری و کلیشه ای نمی تواند روی مخاطب اثر خوب داشته باشد. پیام اگر در لفافه بیان شود به صورت ناخودآگاه می تواند اثرگذاری بیشتر و موثرتری داشته باشد که خوب قطعاً این کار برای نویسندگان و برنامه سازان سخت تر است.

وی ادامه داد: اگر تولیدکننده ها افرادی حرفه ای، هنرشناس و کاربلد باشند قطعاً می توانند روی این مسأله بسیار مهم کار کنند. بنده نمی خواهم منکر همه زحماتی که تا به امروز برای تولید فیلم ها و سریال های دینی و مذهبی صورت گرفته بشوم اما روی این مسأله تأکید دارم که این قدم ها هرگز کافی نبوده و نیستند!

مستشاری تأکید کرد: برنامه ها باید هنری تر و دارای پیام غیرمستقیم تر باشند تا به خصوص بتوانند نسل جوان کشور را که به فضای مجازی، فیلم های روز دنیا و... دسترسی دارند را جذب خود نمایند؛ در واقع خلاقیت و نوآوری تنها راه جذب مخاطبان جوان است و ما نباید این راه جذب را نادیده بگیریم.

این کارشناس علوم قرآنی سپس با انتقاد از برنامه های تکراری در رسانه ملی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از برنامه های دینی و مذهبی به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم به صورت کپی شده از روی یکدیگر تولید می شوند. به عنوان مثال از چند سال قبل که راه کربلای معلی باز شد بسیاری از شبکه های تلویزیونی مبادرت به پخش زنده از حرم مطهر حضرت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت علی (ع)، بین الحرمین و... کردند که این اتفاق مزه خود را کم کم برای مخاطب از دست می دهد چرا که چارچوب و شاکله همه برنامه ها یکی است!

وی در پایان این گفتگو افزود: یکایک سیاست گذاران، متولیان و مدیران سازمان صدا و سیما و مدیران سینمای کشور باید با علم و آگاهی نسبت به ذائقه روز و نیازهای جامعه مبادرت به تولید گونه ای از آثار دینی و مذهبی کنند که بتواند همه مردم و به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور را به سوی خود جلب نماید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.